Linden bomen.

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

Chech
Berichten: 53
Lid geworden op: zo 15 feb 2009, 19:05
Locatie: Czech Republic
Contacteer:

Linden bomen.

Bericht door Chech » ma 13 jul 2009, 17:48

Wie kan mij vertellen hoe linden bomen te stekken. Op Google staat alleen stekken, zaaien en wortelopslag maar hoe het een en ander moet? Zaaien zal geen probleem zijn maar stekken, waar moet ik afsnijden? En hoeveel tijd gaat er overheen dat de bijen er plezier van hebben en ik dan ook. Het zal wel zijn boompje groot plantertje dood, of niet.[?]
Alvast bedankt C.H.Ooms.

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Linden bomen.

Bericht door Bart de Coo » ma 13 jul 2009, 21:06

Kun je niet gewoon naar het tuincentrum of de bomenkweker gaan? Zou ik doen.

Over de tijd die er overheen gaat gesproken. Een jaartje of tien geleden werden hier bij het station lindebomen geplant. Opeens viel mij vorig jaar op hoe fel ze stonden te bloeien en hoe geweldig ze roken. Ook hier in de straat is een jaartje of tien geleden een linde geplant en die begon dit jaar voor het eerst een beetje te bloeien. Het kan ook 8, 9 of 12 jaar geweest zijn. Ik denk dus dat het ongeveer zo lang duurt. Als je zaken doet met een kweker.


Groet,

Bart

Chech
Berichten: 53
Lid geworden op: zo 15 feb 2009, 19:05
Locatie: Czech Republic
Contacteer:

Re: Linden bomen.

Bericht door Chech » di 14 jul 2009, 20:20

C.H.Ooms schreef:
Wie kan mij vertellen hoe linden bomen te stekken. Op Google staat alleen stekken, zaaien en wortelopslag maar hoe het een en ander moet? Zaaien zal geen probleem zijn maar stekken, waar moet ik afsnijden? En hoeveel tijd gaat er overheen dat de bijen er plezier van hebben en ik dan ook. Het zal wel zijn boompje groot plantertje dood, of niet.[?]
Alvast bedankt C.H.Ooms.


Hallo,Bart, ik heb 10 bomen gekocht bij een bomen kweker en was € 1600,00 kwijt en nu wilde ik kijken of de rest op een goedkopere manier kan. Maar bedankt voor je antwoordt.

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Linden bomen.

Bericht door Bart de Coo » wo 15 jul 2009, 14:08

Alsjeblieft. Maar nu je dat bedrag zo even tussen neus en lippen door noemt[V], begrijp ik je vraag ook beter.

Op dit moment vormen al die linden van die bessen. Die moeten toch kunnen uitkomen?

Of ga in het voorjaar eens zoeken onder een lindeboom. Dan vind je vaak jonge plantjes die zich makkelijk laten overpotten.

Bart

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: Linden bomen.

Bericht door maartenkleijne » wo 15 jul 2009, 15:15

lindezaden kunnen goed kiemen in een dikke laag compostaarde.
Je moet alleen zorgen dat ze kiemen kunnen (pas in de lente) voorde muizen en duiven ze gevonden hebben: ze schijnen heel lekker en voedzaam te zijn. Ik heb er een paar staan uit 1998 3 meter hoog, en ik vrees dat het nog weer 10 jaar kan duren voor ze bloeien.

gr,
m

joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: Linden bomen.

Bericht door joselito » wo 15 jul 2009, 15:47

Ik heb er eens twee gekocht bij een boomplantactie in 1980. Ze waren 30 cm hoog en de prijs was 1€ per stuk als ik mij goed herinner. Nu zijn het al mooie bomen en ze bloeien ook al verschillende jaren. 160€ voor een lindeboom is toch wel echt overdreven. Of zijn ze al verschillende meters hoog?

Chech
Berichten: 53
Lid geworden op: zo 15 feb 2009, 19:05
Locatie: Czech Republic
Contacteer:

Re: Linden bomen.

Bericht door Chech » wo 15 jul 2009, 17:39

maartenkleijne schreef:
lindezaden kunnen goed kiemen in een dikke laag compostaarde.
Je moet alleen zorgen dat ze kiemen kunnen (pas in de lente) voorde muizen en duiven ze gevonden hebben: ze schijnen heel lekker en voedzaam te zijn. Ik heb er een paar staan uit 1998 3 meter hoog, en ik vrees dat het nog weer 10 jaar kan duren voor ze bloeien.

gr,
m



Bedankt voor uw reactie, ik zal het zeker proberen.
Met vr.gr. C.H.Ooms.

Chech
Berichten: 53
Lid geworden op: zo 15 feb 2009, 19:05
Locatie: Czech Republic
Contacteer:

Re: Linden bomen.

Bericht door Chech » wo 15 jul 2009, 17:42

joselito schreef:
Ik heb er eens twee gekocht bij een boomplantactie in 1980. Ze waren 30 cm hoog en de prijs was 1€ per stuk als ik mij goed herinner. Nu zijn het al mooie bomen en ze bloeien ook al verschillende jaren. 160€ voor een lindeboom is toch wel echt overdreven. Of zijn ze al verschillende meters hoog?



Joselito, de bomen zijn tussen de 4 en 5 meter. En in de prijs zit ook de graafwerkzaamheden.

Met vr.gr. C.H.Ooms.

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Linden bomen.

Bericht door A.A. Staals » wo 15 jul 2009, 19:03

Linde kun je goed stekken. Stek moet wel met "hak", afscheuren van tak. Heel geschikt is wortel opslag of afscheuren aan de voet van de boom.Bij mij in 7 jaar in bloei.

ad staals

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Linden bomen.

Bericht door Bart de Coo » do 16 jul 2009, 00:22

Ad,

Je roept weer allerlei nieuwe vragen op.

Wat een 'hak' is, dat snap ik. Ze spreken ook wel van een 'hieltje'.

Maar wat je met 'wortelopslag' bedoelt, snap ik niet.

Hoe zie je 'het afscheuren aan de voet van de boom' precies voor je? Toch niet alle linden krijgen zo'n bosschage aan de voet? Ik dacht dat dat alleen voor de inheemse linde gold.

In welke tijd van het jaar moet je dit precies doen? Kan dat nu nog?

Dat zijn veel vragen. Ik hoop dat je, of iemand anders, tijd en zin hebt om ze te beantwoorden. Bedankt alvast!

Groet,

Bart

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten