10 raams of 11 raams?

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Bijenhoudster
Berichten:380
Lid geworden op:zo 14 feb 2010, 11:32
Contacteer:
10 raams of 11 raams?

Bericht door Bijenhoudster » di 16 mar 2010, 10:19

Toen ik nieuwe afstandrepen kocht werd mij 11 raams aangeraden. Wat zijn de verschillen (voor- en nadelen) van een 10 raams reep en een 11 raams reep?

Bijenhoudster
Berichten:380
Lid geworden op:zo 14 feb 2010, 11:32
Contacteer:

Re: 10 raams of 11 raams?

Bericht door Bijenhoudster » di 16 mar 2010, 10:37

O ja en stel dat ik ooit aan natuurbouw zou willen doen, maakt dit dan nog verschil?

Gebruikersavatar
willem
Berichten:731
Lid geworden op:di 18 feb 2003, 21:23
Locatie:Hilversum
Contacteer:

Re: 10 raams of 11 raams?

Bericht door willem » di 16 mar 2010, 10:51

Ha, er is toch vooruitgang in deze wereld.
Een tienraamsreep heeft een afstand van hart op hart 37,5mm, de elfraamsreep een hart op hart afstand van 35mm dat is de afstand die de bijen zelf "aanhouden" als ze in het wild mogen bouwen.
Bijna de hele wereld imkert op deze afstand, behalve Engeland en Nederland. Bij 35mm is de afstand tussen de uitgebouwde ramen twee bijen dik, bij 37,3mm is dat drie bijen dik, dus meer bijen nodig om de boel warm te houden. Bij 35mm moet je het met het eerste raam er dat je eruit wilt halen misschien wat voorzichtiger zijn. Je kunt er ook een sluitblok inhangen, weer mogelijkheden te over dus.
"Mijn" bijenclub gaat dit jaar ook over van 10 op 11 raams.

Groeten, Willem

http://www.bijenschanscorversbos.nl


O ja en stel dat ik ooit aan natuurbouw zou willen doen, maakt dit dan nog verschil?

Totaal niets

Bijenhoudster
Berichten:380
Lid geworden op:zo 14 feb 2010, 11:32
Contacteer:

Re: 10 raams of 11 raams?

Bericht door Bijenhoudster » di 16 mar 2010, 11:07

Bedankt voor je antwoord, dan heb ik dus de juiste.

Waarom moet je het eerste raam er voorzichtig uithalen, omdat je het raam ernaast gemakkelijker beschadigd of zo?

Maar blijft dit dan niet zo omdat je met afstandsrepen niet kan schuiven?

Gebruikersavatar
Jeroenvt
Berichten:1535
Lid geworden op:do 06 sep 2007, 21:44
Aantal volken:5
Bijenras(sen):hele leuke
Locatie:Hoogland - Nederland
Contacteer:

Re: 10 raams of 11 raams?

Bericht door Jeroenvt » di 16 mar 2010, 11:17

De raampjes zitten wat strakker op elkaar, dus als je het eerste raampje rechtstandig omhoog haalt zul je makkelijker bijen klem zetten. Hou er rekening mee dat voor honingkamers een wat dikkere raat gewenst kan zijn en je dus voor broed 11-raams, maar voor honingkamers gewoon op 10-raams kunt blijven zitten (althans, dat doen meer imkers waaronder ik).
Ik maak trouwens ook gebruik van natuurbouw.

--
Mvg Jeroen van Tol
http://www.bijentuin.nl
http://www.imkervereniging-zuidflevoland.nl/

[url="http://www.bijenhouden.nl/forum/viewtopic.php?t=11506"]10 jaar bijenhouden.nl meld je aan voor de feestelijke meeting[/url]

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:

Re: 10 raams of 11 raams?

Bericht door LWPisa » di 16 mar 2010, 11:39

Met 11 ramen passen er meer bijen in en zitten ze warmer. Je moet wel voorzichtig "bladeren".

Natuurbouw geen probleem.

L

Gebruikersavatar
jawi
Berichten:194
Lid geworden op:ma 28 apr 2008, 16:06
Imker sinds:2008
Aantal volken:4
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: 10 raams of 11 raams?

Bericht door jawi » di 16 mar 2010, 14:25

Ik gebruik ook 11-raams repen, maar ik gebruik er 10 ramen in, en 1 (wat smaller) sluitblok. Dat haal ik er als eerste uit, en zo verplaats ik alle ramen 1 plekje, en hang het sluitblok er aan de andere kant weer tussen. Zo heb je toch de ruimte die je bij een 10-raamskast ook hebt.

Jan-Willem

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: 10 raams of 11 raams?

Bericht door Bart de Coo » di 16 mar 2010, 23:38

De bewering dat bijen van nature een hart-op-hartafstand van 35mm aanhouden is volgens mij onjuist. Astrid Schoots heeft daar eens over geschreven in Bijenhouden. Ze pakte gewoon een meetlint en mat de afstanden in een stuk natuurbouw onder een gaasbodem, waar de bijen waren gaan bouwen, nadat de moer de ingang van de kast niet had kunnen terugvinden na de bruidsvlucht. De uitkomsten varieerden van minder dan 35mm tot meer dan 4cm(!).

Als je een ronde korf neemt met een doorsnee van 35cm, dan bouwen de bijen hoogstwaarschijnlijk negen raten. Dat levert dus een hart-op-hartafstand op van meer dan 35mm.

Volgens mij kiest een imker voor een afstandreep voor tien of elf ramen in een Nederlandse spaarkast, zoals zo vaak met dit soort dingen, uit praktische overwegingen. De bijen kan het allemaal niet zo veel schelen namelijk.


Groet,


Bart de Coo

Gebruikersavatar
jawi
Berichten:194
Lid geworden op:ma 28 apr 2008, 16:06
Imker sinds:2008
Aantal volken:4
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: 10 raams of 11 raams?

Bericht door jawi » wo 17 mar 2010, 00:55

Toch lijkt het warmte argument wel logisch, ik denk dat het warmer is als de bijen dichter bij elkaar zitten. Zeker in het koude voorjaar lijkt me dat voordelig.

Jan-Willem

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: 10 raams of 11 raams?

Bericht door Bart de Coo » wo 17 mar 2010, 15:00

Van Ed Pieterse heb ik inderdaad wel eens begrepen dat de temperatuur in het broednest van een elfraamskast ietsje hoger ligt, waardoor de mijten het ietsje moeilijker zouden hebben. Heel erg overtuigend waren de onderzoeksresultaten niet, begreep ik. Dat die resultaten niet zo overtuigend waren, komt wellicht doordat de bijen de dikte van de raten aanpassen: in een tienraamskast zijn de raten dikker dan in een elfraamskast. Het zal dus wel iets schelen inderdaad, maar erg veel kan het nooit zijn. Je zou echt verkeerd bezig zijn, denk ik, wanneer je alle ramen - op een na - uit een elfraamskast gaat overhangen in een tienraamskast. Dan maak je het de bijen wel heel erg moeilijk.

Groet,

Bart

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten