Toch nog "vloeibaar goud"!

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator:maartenkleijne

Henkn
Berichten:38
Lid geworden op:do 18 okt 2001, 09:34
Locatie:Nederland
Contacteer:
Toch nog "vloeibaar goud"!

Bericht door Henkn » di 01 jul 2003, 14:21

Hallo!

Gisteravond heb ik van drie van mijn vier "produktie"-volken nog een flinke hoeveelheid "vloeibaar goud" afgenomen (aaah , wat zielig voor mijn bijtjes:-(

Een van die volken is (voor mijn begrippen) heel erg groot. Dat zit op minstens 20 ramen broed, en het is een "gewoon bastaard" volk. Het is het resultaat van een samenvoeging die ik verleden jaar najaar heb gedaan, van drie volken. Ik heb drie volken na elkaar met een krant verenigd en de bijen zelf laten "uitzoeken" wie de koningin moest worden. Het is ook heel zachtaardig, terwijl ik daar niet bewust op geselecteerd heb. Het is een toevalstreffer. In het voorjaar heb ik aan zwermverhindering gedaan met een separator. Zo'n ding waar Henk Kok tijdens de cursusavonden zo mooi de werking van heeft uitgelegd. Het volk heeft dus ook niet gezwermd.

De vlieger die daardoor onder de separator ontstond had ik bestemd om een nieuwe F0 buckfast koningin van Hennie Kroeze in te voeren, wat ik ook daadwerkelijk gedaan heb. Edoch toen ik drie weken later in de vlieger keek, was de buckfast koningin wel uit het invoerkooitje verdwenen maar liep ook niet meer in de vlieger rond. Dus ik denk dat ze niet goed genoeg bevonden werd door het pleegvolk.

Toen heb ik de separator weer verwijderd en het volk weer samengevoegd met de vlieger. In de tussentijd echter ging het hoofdvolk rustig door met groeien en dat stond ondertussen op drie broedkamers. Tesamen met de vlieger dus nu een volk met VIER broedkamers! Een hele torenflat dus:-)

En bij inspectie een paar weken geleden zag ik tot mijn vreugde dat ze de bovenste broedkamer (!) volsleepten met honing!
Gisteravond heb ik alleen al uit deze broedkamer (zonder rooster en toch zonder broed maar vol honing) veertien kilo honing geslingerd.

Twee andere volken in mijn stal die veel kleiner waren, hadden elk ongeveer zes verzegelde raampjes honingkamer-raten, die ik ook netjes kon slingeren. De honing smaakt heel fruitig en volgens mij moet ik het scharen onder de algemene noemer van "bloemenhoning". Niet specifiek dus.

Ik ben blij met dit resultaat, zo laat nog na de lente en in een omgeving waar ik niet veel dracht vermoedde (buitengebied van het dorp Doorn). Ik ben mijn werkbijtjes erg dankbaar!




Henk Noppe

Piet Jager
Berichten:2128
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Toch nog "vloeibaar goud"!

Bericht door Piet Jager » di 01 jul 2003, 22:54

De vlieger die daardoor onder de separator ontstond had ik bestemd om een nieuwe F0 buckfast koningin van Hennie Kroeze in te voeren, wat ik ook daadwerkelijk gedaan heb. Edoch toen ik drie weken later in de vlieger keek, was de buckfast koningin wel uit het invoerkooitje verdwenen maar liep ook niet meer in de vlieger rond.
Wat doe je nou Henk?????
Die vlieger heeft veel oude bijen. Daar zet je toch geen moer op van een ander ras? En helemaal geen onbevruchte moer. Die Buckfastmoer had boven de separator gemoeten, dus in de afvlieger met jonge bijen.

!Piet

Huib Koel
Berichten:517
Lid geworden op:wo 03 okt 2001, 14:31
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Toch nog "vloeibaar goud"!

Bericht door Huib Koel » wo 02 jul 2003, 08:36

En bij inspectie een paar weken geleden zag ik tot mijn vreugde dat ze de bovenste broedkamer (!) volsleepten met honing!
Dag Henk,
Staan er in Doorn geen linde bomen? Die bloeien in de laatste weken van de maand juni en kunnen heel goed een hoofddracht vormen.

Huib Koel :cool:

Henkn
Berichten:38
Lid geworden op:do 18 okt 2001, 09:34
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Toch nog "vloeibaar goud"!

Bericht door Henkn » do 03 jul 2003, 09:31

Dag Huib!
En bij inspectie een paar weken geleden zag ik tot mijn vreugde dat ze de bovenste broedkamer (!) volsleepten met honing!
Dag Henk,
Staan er in Doorn geen linde bomen? Die bloeien in de laatste weken van de maand juni en kunnen heel goed een hoofddracht vormen.
Binnen een "vliegbare" straal staan er geen lindebomen van betekenis. En daar komt bij, dat ik de smaak en de geur van lindehoning ken. Die smaakt naar mint. Deze honing is wel licht van kleur maar heeft geen (voor mij herkenbare) specifieke smaak.

Grts

Henk Noppe

Henkn
Berichten:38
Lid geworden op:do 18 okt 2001, 09:34
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Toch nog "vloeibaar goud"!

Bericht door Henkn » do 03 jul 2003, 09:35

Hallo !Piet.
De vlieger die daardoor onder de separator ontstond had ik bestemd om een nieuwe F0 buckfast koningin van Hennie Kroeze in te voeren, wat ik ook daadwerkelijk gedaan heb. Edoch toen ik drie weken later in de vlieger keek, was de buckfast koningin wel uit het invoerkooitje verdwenen maar liep ook niet meer in de vlieger rond.
Wat doe je nou Henk?????
Die vlieger heeft veel oude bijen. Daar zet je toch geen moer op van een ander ras? En helemaal geen onbevruchte moer. Die Buckfastmoer had boven de separator gemoeten, dus in de afvlieger met jonge bijen.
Je hebt beslist gelijk Piet, en ik heb heb vast fout gedaan, want de natuur (de bijen dus) straffen je onmiddellijk af. Edoch ik had de vlieger wel voorbereid: Ik had een raampje brias onder de separator gehangen. Daarop werden doppen getrokken, waarvan er al enkele dicht waren, toen ik de moer heb ingehangen in het invoerkootje. Voor ik de moer "aan haar lot" overliet, heb ik wel alle doppen nog gebroken. Of had ik het raam met broed weer helemaal moeten verwijderen? Of is er met een onbevruchte moer van een ander ras, redelijkerwijs helemaal niet te verwachten op een kans van slagen?

grts


Henk Noppe

Piet Jager
Berichten:2128
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Toch nog "vloeibaar goud"!

Bericht door Piet Jager » do 03 jul 2003, 12:15

Edoch ik had de vlieger wel voorbereid: Ik had een raampje brias onder de separator gehangen. Daarop werden doppen getrokken, waarvan er al enkele dicht waren, toen ik de moer heb ingehangen in het invoerkootje. Voor ik de moer "aan haar lot" overliet, heb ik wel alle doppen nog gebroken.
Na het inhangen van brias pas op de 11e dag alle doppen breken en de jonge onbevruchte moer invoeren, maar in een vlieger blijft het altijd een zeer riskante zaak. Een rijpe (Buckfast-) dop inhangen zou wellicht goed gaan.
Beter is de oude moer wegnemen uit de bak boven de separator, 2 uur moerloos laten en dan pas een nieuwe bevruchte moer in de bak boven de separator invoeren.

!Piet

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten