klein volkje snel uit laten groeien

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

dineke
Berichten: 91
Lid geworden op: wo 26 sep 2012, 18:25
Locatie: nijmegen
Contacteer:

klein volkje snel uit laten groeien

Bericht door dineke » ma 29 jul 2013, 19:43

Hoi allemaal,

In het topic "nieuwe moer" verwijst Henk Rostohar naar deze website: http://buckfastimker.wordpress.com/hand ... lk-kweken/

Er staat dat je een klein volkje versneld kunt laten groeien door een half kunstraat midden tussen de twee ramen broed te hangen. Het wordt dan snel uitgebouwd (6 dagen) en belegd en dan kun je nogmaals een half kunstraat erin hangen. Intussen moeten ze wel gevoerd worden (1:1 siroop). Ik geeft ze elke dag ongeveer een half jampotje.

Ik heb het deze week geprobeerd, en jawel, HET WERKT! Niet helemaal volgens het boekje - in 6 dagen hebben ze het raam voor tweederde uitgebouwd - maar het was wel degelijk aan beide zijden VOL BELEGD met eitjes!!!! Ik geef de dames nog een paar dagen om verder uit te bouwen, en dan hang ik er een tweede broedkamerraam in met een half stuk kunstraat.

Ik laat jullie weten hoe dit verder afloopt ...

Groetjes, Dineke.

dineke
Berichten: 91
Lid geworden op: wo 26 sep 2012, 18:25
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: klein volkje snel uit laten groeien

Bericht door dineke » do 01 aug 2013, 20:38

Hallo allemaal,

Het halve KR-raam tussen de broedramen in is nu verder uitgebouwd, maar nog niet helemaal tot aan de onderrand. Ik heb dit raam aan de zijkant van het broednest gehangen en een nieuw half kunstraat-raam weer in het midden gehangen.
Een 'oud' broedraam was deels uitgelopen en werd door de bijen gebruikt om voer op te slaan: ik moet dus wat minder voeren, want dat is toch echt niet de bedoeling.
Ik heb me ernstig voorgenomen om de dames nu een hele week met rust te laten - dat gaat me wel moeite kosten! Wordt vervolgd, over een week ...

Groetjes, Dineke.

LWPisa
Berichten: 1528
Lid geworden op: di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Locatie: Soest
Contacteer:

Re: klein volkje snel uit laten groeien

Bericht door LWPisa » vr 02 aug 2013, 11:49

Mooi dat het zo goed gaat.

Bedenk wel dat je met dit tropische weer goed wegkomt met drastische kunstgrepen zoals het opdelen van kleine broednestjes. Met koud weer had je hun broedoppervlak-bijen balans verstoord en hadden ze een probleem om het gedeelde broednest warm te houden.

Lennard

dineke
Berichten: 91
Lid geworden op: wo 26 sep 2012, 18:25
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: klein volkje snel uit laten groeien

Bericht door dineke » vr 02 aug 2013, 19:37

Lennard,

Dat klopt, dat temperatuur-probleem, daar ben ik me van bewust. Met koud weer had ik het niet aangedurfd. Nu is het in augustus wel vaker lekker warm, en de bovengenoemde website heeft het ook speciaal over augustus-volkjes. Ik ben dus officieel te vroeg begonnen :) .

Groetjes, Dineke.

Gebruikersavatar
Alex Mönch
Berichten: 1137
Lid geworden op: wo 18 mei 2011, 21:13
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Buckfast (p moeren en F1)
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: klein volkje snel uit laten groeien

Bericht door Alex Mönch » vr 02 aug 2013, 22:41

Het voordeel van steeds kleine hoeveelheden suikerwater 1:1 voeren,is dat de temperatuur in de kast omhoog gaat...ze moeten indampen en verhogen daardoor ook de temperatuur.

dineke
Berichten: 91
Lid geworden op: wo 26 sep 2012, 18:25
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: klein volkje snel uit laten groeien

Bericht door dineke » vr 09 aug 2013, 19:54

Vandaag weer de kast open gemaakt. Het eerste halve raam, dat nu aan de buitenkant van het broednest hangt, is niet verder uitgebouwd (nu op ruim 2/3). Het tweede halve raam (8 dagen terug kaal ingehangen) is nu voor ruim de helft uitgebouwd en er zitten larfjes in. Vandaag het derde halve raam in het midden gehangen en de rest gelaten zoals het was.
Het gaat niet zo vlot als ik had gehoopt, maar toch denk ik dat op deze manier het volkje aan het eind van deze maand voldoende is uitgegroeid om te kunnen inwinteren.
Wordt vervolgd ...

Groetjes, Dineke.

dineke
Berichten: 91
Lid geworden op: wo 26 sep 2012, 18:25
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: klein volkje snel uit laten groeien

Bericht door dineke » wo 21 aug 2013, 19:26

Hallo allen,

Vorige week - toen de website buiten gebruik was - heb ik het 4e halve kunstraat-raam ingehangen. Het 3e raam was, net als de eerdere ramen, uitgebouwd en belegd maar niet tot onderaan.
Vandaag weer de kast opengemaakt en helaas, het 4e raam was nauwelijks uitgebouwd en niet belegd. Dit was kennelijk teveel van het goede. De bijen waren nog wel bezig het 3e raam wat uit te breiden en te beleggen. Het volkje is nog steeds erg klein. De bijen in het 1e kunstraat-raam zullen ergens deze week gaan uitlopen.

Hier stopt nu even dit experiment. We hebben het slecht uitgebouwde raam eruit gehaald en een raam uitlopend broed van ons grote volk erin gehangen (ik imker samen met mijn zoon, vandaar dat 'we'). Ons grote volk is érg groot en kan best één of enkele ramen broed missen, dus misschien hang ik er volgende week nog wel een raam bij. Mijn eerste zorg is nu om een stevig volk te kunnen inwinteren. Als beginner heb ik nog niet zo'n scherpe blik als het gaat om beoordelen of een volk groot genoeg is, dus ik zal het zekere voor het onzekere nemen.

Dit was voor mij een zeer leerzaam experiment. Ik hoop dat jullie, lezers, er ook wat aan hebben.

Groetjes, Dineke.

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: klein volkje snel uit laten groeien

Bericht door A.A. Staals » wo 21 aug 2013, 21:35

dineke schreef:. Ons grote volk is érg groot en kan best één of enkele ramen broed missen, dus misschien hang ik er volgende week nog wel een raam bij. Mijn eerste zorg is nu om een stevig volk te kunnen inwinteren.
Dineke
Dat is maar de vraag, Hier beginnen de broednesten al flink te krimpen, lang niet alles wordt nog vol gelegd. Ik moet nog enkele keren voeren en dan is het klaar. Volkjes maken en uitbreiden is nu afgelopen. Hebben ze nu een raam (dan bedoel ik een echt vol raam) of drie vier broed zijn ze groot genoeg om in te winteren.

ad staals

dineke
Berichten: 91
Lid geworden op: wo 26 sep 2012, 18:25
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: klein volkje snel uit laten groeien

Bericht door dineke » do 22 aug 2013, 18:22

Bedankt voor je reactie, Ad!
Alle halve raampjes broed + dat ene heel volle raam vanuit het grote volk maakt samen wel 4 ramen broed. Dan zijn ze nu dus al groot genoeg. Ik ben ze nu even flink aan het voeren, in het weekend gaat het mierenzuur erop en zonodig voer ik ze daarna ook nog, en dan is het klaar voor de winter.

Dit volkje was overigens zo klein, omdat ik te weinig bijen in de veger had gedaan - of eigenlijk, omdat er teveel bijen weer zijn teruggevlogen naar de oude kast. Ik had beter bijen uit de honingkamers kunnen nemen. Wijsheid achteraf, natuurlijk. Intussen wel een hoop geleerd, dit jaar!

Groetjes, Dineke.

Gebruikersavatar
Alex Mönch
Berichten: 1137
Lid geworden op: wo 18 mei 2011, 21:13
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Buckfast (p moeren en F1)
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: klein volkje snel uit laten groeien

Bericht door Alex Mönch » vr 23 aug 2013, 19:51

Dat het bouwen ff stagneerd is normaal in een klein volkje....de bouwbijen hebben gewoon niet oneindig de mogelijkheid om te bouwen....wanneer er weer jonge bijen uitlopen en nieuwe bouwbijen worden,zal er weer gebouwd kunnen worden.
P.s een raam gesloten broed uit een groot volk erbij kan geen kwaad.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 42 gasten