poep in de bijenstal

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
beehotel
Berichten: 77
Lid geworden op: wo 26 jun 2013, 15:24
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Den Haag
Contacteer:

poep in de bijenstal

Bericht door beehotel » di 30 sep 2014, 14:19

Vraagje aan jullie nu heb ik pas een bijenstal gebouwd bij ons op de stadsboerderij. Er zit een transparant dak op van pvc golfplaat.
Wat schuin afloop naar beneden richting voorkant. Nu heb ik gemerkt dat bijen, en volgens mij vooral jonge bijen vaak tegen de bovenkant van het dak aanvliegen waar het licht is natuurlijk. En pas later door hebben dat ze gewoon recht uit moeten vliegen de vrije ruimte in. Nu heb ik de laatste tijd dat ze regelmatig de kasten onder poepen. Volgens mij heb ik geen Nosema dit omdat de kasten van binnen mooi schoon zijn en voldoende stuifmeel in zit.
Vaak gebeurt het ook na wat minder mooi weer. Zou dit komen omdat ze geen zin hebben om buiten de stal te vertoeven en hun ontlasting dus in de stal boven de kasten deponeren. En misschien ook omdat ze eerst richting het licht naar boven vliegen.
Wie weet dit of heeft dit eerder meegemaakt.
Ed.
stal1.jpg

beehotel
Berichten: 77
Lid geworden op: wo 26 jun 2013, 15:24
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: poep in de bijenstal

Bericht door beehotel » di 30 sep 2014, 14:20

foto 2
stal2.jpg

Santtu Pikkarainen
Berichten: 1083
Lid geworden op: do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: poep in de bijenstal

Bericht door Santtu Pikkarainen » di 30 sep 2014, 15:10

Ik ben zo wel jaloers op je stal!

Het antwoord weet ik niet, maar misschien zou je het op kunnen lossen door het dak donker te maken met doeken of platen. De bijen vliegen dan misschien wat verder het licht in.

petro
Berichten: 946
Lid geworden op: wo 26 mei 2010, 12:35
Imker sinds: 1973-1974
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Amsterdam,Nederland
Contacteer:

Re: poep in de bijenstal

Bericht door petro » di 30 sep 2014, 17:25

Ik heb al regelmatig (bij anderen) meegemaakt dat onderstaande gebeurde,een remedie is het donkerder maken van de golfplaten. Dit hoeft niet veel te zijn,één á twee tinten donkerder dan de voorzijde.(waar ze uitvliegen.) Een ander iets wat heel goed kan helpen(bijna altijd) is het naar voren plaatsen van de kasten,tot een tiental cm. van het gaas aan de frontzijde van je stal.
Aangezien je geen foto hebt geplaatst van de bevuilde kasten, kan ik je alleen als antwoord daarop geven;bijen die (min of meer)onoverkomelijke obstakels tegen komen hebben de neiging zich dan te ontlasten.Wat (bv) bij het naar voren plaatsen dan ook gelijk opgelost is. :D
Prachtige stal trouwens!
Petro
beehotel schreef:Vraagje aan jullie nu heb ik pas een bijenstal gebouwd bij ons op de stadsboerderij. Er zit een transparant dak op van pvc golfplaat.
Wat schuin afloop naar beneden richting voorkant. Nu heb ik gemerkt dat bijen, en volgens mij vooral jonge bijen vaak tegen de bovenkant van het dak aanvliegen waar het licht is natuurlijk. En pas later door hebben dat ze gewoon recht uit moeten vliegen de vrije ruimte in. Nu heb ik de laatste tijd dat ze regelmatig de kasten onder poepen.
Ed.
stal1.jpg

beehotel
Berichten: 77
Lid geworden op: wo 26 jun 2013, 15:24
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: poep in de bijenstal

Bericht door beehotel » di 30 sep 2014, 19:17

Petro dat idee had ik namelijk ook al zal wat donkere stof tussen de balken hangen kijken of dit helpt

Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten: 1210
Lid geworden op: ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: poep in de bijenstal

Bericht door Albert Stoter » di 30 sep 2014, 19:44

Ik heb ook een bijenstal met doorzichtige golfplaten, maar heb hier nauwelijks last van. Dit komt waarschijnlijk omdat mijn bijenkasten veel verder naar voren staan (richting laagste punt van het dak bedoel ik).

Soms bij veel "wanorde" (bijvoorbeeld bij het maken van een schudzwerm) heb ik er wel eventjes last van, en daartoe heb ik een afsluitbare openening hoog in de achterwand gemaakt die ik dan tijdelijk even open zet. Dat zal ik jouw geval waarschijnlijk niet kunnen.

In het najaar is het dak van de bijenstal wel een stuk donkerder doordat er dan een blauwe passiebloem over heen groeit. Die haal ik dan in het voorjaar zeker weer weg, want ik vind het vele licht (om o.a. de eitjes te kunnen zien) toch wel een groot voordeel.

FerryB
Berichten: 716
Lid geworden op: wo 30 mei 2012, 22:30
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Buckfast koninginnenteelt
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: poep in de bijenstal

Bericht door FerryB » di 30 sep 2014, 22:19

Ik heb ook golfplaat en daar nooit last van maar dan moet je wel je kasten een heel eind naar voren zetten. Ik zou zeggen de vliegopening zo'n 30 cm van het gaas.
met vriendelijk groet,
Ferry Bantjes senior

beehotel
Berichten: 77
Lid geworden op: wo 26 jun 2013, 15:24
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: poep in de bijenstal

Bericht door beehotel » wo 01 okt 2014, 11:56

Bedankt voor jullie advies ik ga de kasten inderdaad wat naar voren zetten dichter bij het gaas. ook weer niet te dicht want bezoekers moeten de bijen nog wel door de glazenplaat aan de zijkant kunnen zien. Ik mag aannemen dat zij dan sneller recht uit de kast vliegen naar buiten.
Kijken hoe dat gaat. :be3:

beehotel
Berichten: 77
Lid geworden op: wo 26 jun 2013, 15:24
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: poep in de bijenstal

Bericht door beehotel » di 21 okt 2014, 16:02

Ik heb de kasten naar voren geplaats bovenkant dicht gemaakt met een dun glasvliesdoek en de bijen vliegen nu gelijk de stal uit.
Prima oplossing zo. In ieder geval bedankt voor jullie bijdrage.
Ed
Bijlagen
bijenstal3.jpg

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 37 gasten