2 moerdoppen?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

De Honingin
Berichten:9
Lid geworden op:za 21 feb 2015, 23:16
Imker sinds:2014
Aantal volken:4
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Alkmaar
Contacteer:
2 moerdoppen?

Bericht door De Honingin » ma 04 mei 2015, 21:47

Dag mede-imkers,

Vanavond, 13e dag na het maken van een aflegger, wilde ik doppen breken en een reservevolkje maken van eventuele extra doppen. Het volk is groot en voor het maken van de aflegger zat de kast stampvol en hield ik ze al bezig door steeds nieuwe raat te geven om uit te bouwen.
Dit is mijn 2e jaar dus veel vergelijking heb ik niet. Er was een zachte tuut te horen en geen gekwaak. Bij het controleren van de ramen heb ik 1 duidelijke dop gevonden die al leeg was en 1 nog gesloten dop. Het is een groot volk op 2 kamers, dus het aantal doppen viel erg tegen. Er was veel darrenbroed, nu weg gesneden. En wat ik ook vreemd vind is dat de dames nog steeds niet begonnen zijn met het uitbouwen van de honingraten. Bij gebrek aan uitgebouwde raat hebben ze 10 nieuwe raten gekregen en om ze te laten wennen heb ik pas na een week het koninginnerooster ertussen gedaan. Er zitten wel bijen, maar niet om te bouwen. De honingkamer is er half april opgezet, aan Paardebloemen geen gebrek op dat moment. Weet dat een moerloosvolk niet uitbouwt, maar voor een beginnetje hebben ze toch, voor de aflegger, wel tijd gehad denk ik.

Heeft iemand een idee wat hier aan de hand kan zijn, of maak ik me teveel zorgen?

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: 2 moerdoppen?

Bericht door Jaap v.Popering » ma 04 mei 2015, 22:33

De Honingin schreef:. Er was veel darrenbroed, nu weg gesneden.
Heb jij geen darren nodig dan voor de bevruchting van je nieuwe koningin ???

Jaap v P

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: 2 moerdoppen?

Bericht door Hans van der Post. » di 05 mei 2015, 00:29

Wil niet flauw zijn maar waarom zo vroeg het hoofdvolk van de leggende moer ontdoen.
Je splits een volk bij het einde van de dracht en die is in Noord-Holland nog lang niet voorbij!

Nog een flauwe vraag bij wie heb je een basis cursus bijenhouden gedaan?
Stuur maar een PG

Een lege dop? uitgelopen?
Waar zit de leggende moer.
Zit deze in de "aflegger" ?
!Hans.

petro
Berichten:946
Lid geworden op:wo 26 mei 2010, 12:35
Imker sinds:1973-1974
Aantal volken:5
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Amsterdam,Nederland
Contacteer:

Re: 2 moerdoppen?

Bericht door petro » di 05 mei 2015, 09:25

Ik wil je er nog even op wijzen dat een volk zonder moer niet bouwt en als dat wel het geval is bouwen ze enkel darrenraat.
Petro

Piet Kuijs
Berichten:20
Lid geworden op:wo 14 jan 2009, 21:59
Locatie:Limmen
Contacteer:

Re: 2 moerdoppen?

Bericht door Piet Kuijs » do 07 mei 2015, 00:24

Flauwe vraag aan de chauffeur: Bij wie heb jij je rijbewijs gehaald?
groet,
Piet Kuijs (de bijenteeltleraar van de honingin)
Bijlagen
handrem.jpg
pk

Gebruikersavatar
Matts Vos
Berichten:281
Lid geworden op:wo 22 aug 2012, 00:25
Imker sinds:2013
Aantal volken:7
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Zutphen
Contacteer:

Re: 2 moerdoppen?

Bericht door Matts Vos » do 07 mei 2015, 01:03

Ha piet, die heb ik ook zien hangen Haha, Alkmaar was het geloof ik

Piet Kuijs
Berichten:20
Lid geworden op:wo 14 jan 2009, 21:59
Locatie:Limmen
Contacteer:

Re: 2 moerdoppen?

Bericht door Piet Kuijs » do 07 mei 2015, 08:10

Hoi Matts,
Maar waar het omgaat is: Is de chauffeur nu een sufferd of heeft niemand hem/haar vertelt dat ook een vrachtauto een handrem heeft.
Piet.
pk

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: 2 moerdoppen?

Bericht door Jaap v.Popering » do 07 mei 2015, 08:38

Piet Kuijs schreef:Hoi Matts,
Maar waar het omgaat is: Is de chauffeur nu een sufferd of heeft niemand hem/haar vertelt dat ook een vrachtauto een handrem heeft.
Piet.
Is het dan niet mogelijk dat de handrem stuk is gegaan ??

Jaap v P

petro
Berichten:946
Lid geworden op:wo 26 mei 2010, 12:35
Imker sinds:1973-1974
Aantal volken:5
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Amsterdam,Nederland
Contacteer:

Re: 2 moerdoppen?

Bericht door petro » do 07 mei 2015, 09:28

Sorry mensen maar ik begrijp niet wat die laatste berichten hier doen!(over die auto)
Ik wil graag volgen wat er in dit topic geschreven wordt en niet dat geneuzel over een auto!
Petro

Stephan
Berichten:143
Lid geworden op:za 31 aug 2013, 12:04
Contacteer:

Re: 2 moerdoppen?

Bericht door Stephan » do 07 mei 2015, 11:44

Je begrijpt niets van de laatste posts??

Lees het stuk nog eens!!
Piet geeft hier een mooi voorbeeld en antwoord op de flauwe vraag van Hans.

Het is dan ook jammer dat de eerste 3 antwoorden na de post van de honingin, haar niet met haar probleem helpen.
Je word als beginner bijna bang om hier je vragen te posten, want je word als eerste afgerekend op de foutjes die je maakt.
Jammer jammer...juist van de mensen met zoveel ervaring en kennis...je zou toch juist anders verwachten.

Misschien nu een paar antwoorden die helpen??
De vraag was:

Dag mede-imkers,

Vanavond, 13e dag na het maken van een aflegger, wilde ik doppen breken en een reservevolkje maken van eventuele extra doppen. Het volk is groot en voor het maken van de aflegger zat de kast stampvol en hield ik ze al bezig door steeds nieuwe raat te geven om uit te bouwen.
Dit is mijn 2e jaar dus veel vergelijking heb ik niet. Er was een zachte tuut te horen en geen gekwaak. Bij het controleren van de ramen heb ik 1 duidelijke dop gevonden die al leeg was en 1 nog gesloten dop. Het is een groot volk op 2 kamers, dus het aantal doppen viel erg tegen. Er was veel darrenbroed, nu weg gesneden. En wat ik ook vreemd vind is dat de dames nog steeds niet begonnen zijn met het uitbouwen van de honingraten. Bij gebrek aan uitgebouwde raat hebben ze 10 nieuwe raten gekregen en om ze te laten wennen heb ik pas na een week het koninginnerooster ertussen gedaan. Er zitten wel bijen, maar niet om te bouwen. De honingkamer is er half april opgezet, aan Paardebloemen geen gebrek op dat moment. Weet dat een moerloosvolk niet uitbouwt, maar voor een beginnetje hebben ze toch, voor de aflegger, wel tijd gehad denk ik.

Heeft iemand een idee wat hier aan de hand kan zijn, of maak ik me teveel zorgen?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 61 gasten