Delen van interessante nieuwe methoden.

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Delen van interessante nieuwe methoden.

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » zo 15 nov 2015, 15:46

OK. Ze zijn in ieder geval vergeten op te schrijven dat ze dit gecontroleerd hebben. Maar het zullen dan zeer waarschijnlijk 100% vrouw zijn geweest.
JP

Gebruikersavatar
Samuel Murray
Berichten: 499
Lid geworden op: ma 08 apr 2013, 19:53
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): 4x buckfast, 1 x ligustica, 1 x carnica
Locatie: Matenhoeve
Contacteer:

Re: Delen van interessante nieuwe methoden.

Bericht door Samuel Murray » zo 15 nov 2015, 20:52

Jelte Pieter Dijkstra schreef:Zo is er bijvoorbeeld niet nagegaan of de ingevoerde mijten wel vrouwtjes waren...
Volwasse vrouwtjies zijn altijd ovaal, groot en bruin. Mannetjes zijn altijd klein, cirkelvormig en licht rose.
... is er nog een mannetjesmijt bij ingelopen, etc.
Mannetjes mijten gaan dood (van ontwatering) kort nadat de bij uitloopt. Ze lopen niet "in". De vroutjes mijt maakt altijd eerst een nieuwe mannetjes mijt aan voordat ze een vrouwtjes eitje legt.

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten: 1347
Lid geworden op: di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Delen van interessante nieuwe methoden.

Bericht door FrancA » ma 16 nov 2015, 09:03

Samuel Murray schreef:
Jelte Pieter Dijkstra schreef:Zo is er bijvoorbeeld niet nagegaan of de ingevoerde mijten wel vrouwtjes waren...
Volwasse vrouwtjies zijn altijd ovaal, groot en bruin. Mannetjes zijn altijd klein, cirkelvormig en licht rose.
... is er nog een mannetjesmijt bij ingelopen, etc.
Mannetjes mijten gaan dood (van ontwatering) kort nadat de bij uitloopt. Ze lopen niet "in". De vroutjes mijt maakt altijd eerst een nieuwe mannetjes mijt aan voordat ze een vrouwtjes eitje legt.
Interessant Samuel!
Weer wat bijgeleerd :)
Zijn mannetjesmijten niet soms ook wat doorzichtig/gelig/wittig van kleur?

pflipp
Berichten: 88
Lid geworden op: vr 19 dec 2014, 11:43
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): Buckfast F2
Contacteer:

Re: Delen van interessante nieuwe methoden.

Bericht door pflipp » zo 22 nov 2015, 13:02

Even een inmiddels al wat ouder stukje van deze thread aanhalen:
Bedankt @ErikS voor deze info!

Volgens mij is dit hetzelfde varroa-vangraam dat Wim van Grasstek levert bij zijn Nederlandse Natuurbouwkast.

http://library.wur.nl/ojs/index.php/bij ... 4255/13700

Buiten bovenstaand artikel is de informatie over dit ding echter zo schaars dat het bijna mythisch wordt en ik 'm in de praktijk eigenlijk alleen nog maar vekeerd gebruikt heb zien worden. En ja, dan werkt ie natuurlijk niet. Later begreep ik bovendien dat Van Grasstek ook gewoon ('natuurlijk') oxaalzuur druppelt, dus ik had dit vangraam eigenlijk al afgedaan als een mislukt experiment van zijn hand.

Grappig dat dit Nederlandse product dan eindelijk enige analyse, plus een naampje, mag genieten van Duitse zijde.

Het artikel rapporteert een succesvol gebruik, maar nadrukkelijk alleen binnen enkele belangrijke randvoorwaarden waarin niet ieder van ons zal voorzien (kleine of natuurlijke celgrootte, plus een sterke voorselectie op natuurlijk poetsgedrag). Al met al een zeer informatief en gebalanceerd artikel waaruit eenieder de voor hem relevante conclusies kan trekken: fijn!

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Delen van interessante nieuwe methoden.

Bericht door ErikS » ma 23 nov 2015, 07:46

Hallo Filipp, het is hetzelfde uitgangspunt. Nu in een horizontale kast toegepast. Volgens mij ook zo door Albert Muller toegepast. Ik ben zelf met een variant bezig maar komt op een "muller bord" neer.

Ook een leuke is een vergelijk met de 20/30 minuten methode. Deze methode is ontwikkeld om met minimale inspanning goed te kunnen imkeren. En is ontwikkeld voor het varroa tijdperk (tenminste varroa bestrijding is niet inherent in de methodiek). De vlieger die in de 20/30 methode wordt gemaakt wordt vergelijkbaar gebruikt (in het volgende seizoen, dat wel) als omschreven in het artikel. Ook iets om over na te denken.

In mijn eigen methode zit varroa bestrijding (zonder chemicaliën) wel ingebakken maar kost nog extra handelingen. Dit zou efficienter zijn. Maar mogelijk minder opbrengst....... goed over nadenken en een vergelijkende test starten.
Wie heeft interesse om ook een dergelijke test te doen?

Ook bedankt voor de info!

grtz,

Erik.

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Delen van interessante nieuwe methoden.

Bericht door ErikS » ma 23 nov 2015, 08:02

Voor de liefhebbers enkele links naar de 20/30 minuten methode. Uiteraard als eerste link de onvolprezen Imkerpedia, schat van informatie voor de imkers.

http://www.imkerpedia.nl/wiki/index.php/20/30_minuten
http://www.konvib.be/artikels-artikels/ ... eel-1.html
http://www.konvib.be/artikels-artikels/ ... eel-2.html

Gekozen voor nederlandstalige artikelen, er is veel meer info beschikbaar.

Grtz,

erik.

Gebruikersavatar
Samuel Murray
Berichten: 499
Lid geworden op: ma 08 apr 2013, 19:53
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): 4x buckfast, 1 x ligustica, 1 x carnica
Locatie: Matenhoeve
Contacteer:

Re: Delen van interessante nieuwe methoden.

Bericht door Samuel Murray » ma 23 nov 2015, 08:20

ErikS schreef:Voor de liefhebbers enkele links naar de 20/30 minuten methode.
Ik begrijp niet waarom Imkerpedia nog een pagina over dit methode hebben. Het was gewoon een experiment, van Schumacher en Liebig, en de uitslag was: mislukt. Gebruik iemand hier dan nog de methode?

http://www.beekeepingforum.co.uk/archiv ... 24423.html

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Delen van interessante nieuwe methoden.

Bericht door ErikS » ma 23 nov 2015, 08:29

Voor de liefhebbers, ik heb enkele artikels over het muller bord waarin meer info wordt gegeven als .pdf file opgeslagen. Heb de link niet meer, stuur me een pb en de .pdf file komt eraan.

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Delen van interessante nieuwe methoden.

Bericht door ErikS » ma 23 nov 2015, 08:32

pflipp schreef:Even een inmiddels al wat ouder stukje van deze thread aanhalen:
Bedankt @ErikS voor deze info!

Volgens mij is dit hetzelfde varroa-vangraam dat Wim van Grasstek levert bij zijn Nederlandse Natuurbouwkast.

http://library.wur.nl/ojs/index.php/bij ... 4255/13700

Buiten bovenstaand artikel is de informatie over dit ding echter zo schaars dat het bijna mythisch wordt en ik 'm in de praktijk eigenlijk alleen nog maar vekeerd gebruikt heb zien worden. En ja, dan werkt ie natuurlijk niet. Later begreep ik bovendien dat Van Grasstek ook gewoon ('natuurlijk') oxaalzuur druppelt, dus ik had dit vangraam eigenlijk al afgedaan als een mislukt experiment van zijn hand.

Grappig dat dit Nederlandse product dan eindelijk enige analyse, plus een naampje, mag genieten van Duitse zijde.

Het artikel rapporteert een succesvol gebruik, maar nadrukkelijk alleen binnen enkele belangrijke randvoorwaarden waarin niet ieder van ons zal voorzien (kleine of natuurlijke celgrootte, plus een sterke voorselectie op natuurlijk poetsgedrag). Al met al een zeer informatief en gebalanceerd artikel waaruit eenieder de voor hem relevante conclusies kan trekken: fijn!
Voor de liefhebbers, ik heb enkele artikels over het muller bord waarin meer info wordt gegeven als .pdf file opgeslagen. Heb de link niet meer, maar stuur me een pb en de .pdf file komt eraan.

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Delen van interessante nieuwe methoden.

Bericht door ErikS » ma 23 nov 2015, 08:57

Samuel Murray schreef:
ErikS schreef:Voor de liefhebbers enkele links naar de 20/30 minuten methode.
Ik begrijp niet waarom Imkerpedia nog een pagina over dit methode hebben. Het was gewoon een experiment, van Schumacher en Liebig, en de uitslag was: mislukt. Gebruik iemand hier dan nog de methode?

http://www.beekeepingforum.co.uk/archiv ... 24423.html
Samuel, Het lijkt me net de functie van een medium als imkerpedia, beschikbaar maken van informatie, los van succes of geen succes. Mogelijk komt er een aanvulling met de conclusie van Liebig. In elk geval bedankt voor het doorzetten van de info.
Het was een goed uitgevoerd experiment waarbij tijdens de testfase al bleek dat er een structureel probleem op kan treden (de ei-leg door de jonge moer in de bovenste bakken). Hierop zijn ook een aantal verbeteringen aangereikt en onderzocht. Binnen de doelstelling is geen full (fool? ;-)) proof oplossing gevonden. Daarnaast vraagt de methode veel ruimte en de meeste imkers die ik ken neigen naar woekeren met de beschikbare ruimte.

De methode is de 20/30 minuten methode genoemd vanwege de tijd die nodig is om te imkeren. Maar de tijd voor slingeren, ramen uitsmelten en varroa bestrijding is niet meegenomen. Ik denk dat een imker zich intuitief bedrogen voelt als hij zich realiseert dat hij nog steeds 3 - 4 uur (mijn inschatting, graag jullie mening) per jaar daaraan kwijt is.
Denk ook dat imkers met de "Nederlandse" opleiding voortdurend inspanning tegen resultaat afwegen. Met een relatief kleine inspanning kan een nadeel van de 20/30 minuten methode opgelost worden én het optreden van zwermen voorkomen. En dat geeft mogelijkheden!

Mijn eigen conclusie is namelijk anders: Met de methode is te hoog gegrepen. Een potentieel kritische stap hoort de imker zelf door te voeren en te controleren. Ik ben aan het puzzelen op een variant waarbij ook varroa bestrijding inherent is. Zit nu op 7 uur werk (op papier, praktijk test komend jaar) voor 2 kasten per jaar, alles inbegrepen. De voordelen zoals raatvernieuwing en vooral hanteren van bakken ipv ramen zijn er nog steeds. Mogelijk komen we tot een 2/3 uur methode van de Nederlandstalige imkers.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 18 gasten