Het wapen van Venray

historische aspecten van- en filosoferen over bijen en bijenteelt.
Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:
Het wapen van Venray

Bericht door Oude Essink » di 22 okt 2002, 15:41

Gemeentewapen van Venray.

Op de website van Gerard Vos over het wapen van Hoogeveen lees ik:
Samen met Hoogeveen hebben ook de gemeenten Borne(O), Hengelo (O) en Venray een bijenkorf in hun gemeente wapen.
Venray dus: die had ik gemist en ik breng het wapen nu snel in beeld:

Afbeelding
Ook het wapen van Venray heeft een bijenkorf; het kreeg in 1851
de goedkeuring van de Hoge Raad en is sindsdien in gebruik.


De beschrijvende tekst bij het wapen luidt:
"Van zilver, 2 sleutels geplaatst en sautoir, beladen met een schild parti, regts van zilver met een slangenkop, arraché van sabel, gekroond van goud en getongd van keel, links van sabel met een croissant van zilver, coupé van lazuur met een bijenkorf en vliegende bijen van goud, op een grond van sinopel."
Over de bijenkorf en de bijen luidt de verklaring evenals die bij de vorige wapens:

De bijen symboliseren de bijenteelt ter plaatse. Al in de 15e en 16e eeuw was de bijenteelt een belangrijke bron van inkomsten in het dorp.
Nog een aardige bijkomstigheid:
Het wapen is gemaakt naar een oud zegel gebruikt door de schepenen van Venray sinds 1614:

Afbeelding
op het zegel ontbreken de bijen , de wassende maan staat links en rechts neemt een klimmende leeuw de plaats in van de slangenkop.

Dit lost het probleem op, dat zich bij het wapen van Hengelo voordeed (zie daar), waar in de beschrijving rechts en links verwisseld waren:
Nu staat er ter verklaring:
Het schildje in het bovenste deel is gespiegeld weergegeven, omdat de tekenaar van de Hoge Raad van Adel of de gemeente geen rekening heeft gehouden met het feit dat een stempel het wapen gespiegeld bevat.
Ook bij het wapen van Hengelo in de tekening derhalve door de Hoge Raad gemaakt naar het zegel: gespiegeld. En naar die tekening is de beschrijvende tekst gemaakt.

Hennie oes



Afbeelding

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten