Tweeling-achterbehandelingskast van Max Kuntzsch

historische aspecten van- en filosoferen over bijen en bijenteelt.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten: 1210
Lid geworden op: ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Tweeling-achterbehandelingskast van Max Kuntzsch

Bericht door Albert Stoter » za 16 jan 2010, 15:09

Max Kuntzsch ontwierp in 1912 een tweeling-achterbehandelingskast (Kuntzsch-Zwilling) voor 2 onafhankelijke volken, met per volk:
- bovenin een honingkamer in warmbouw, en
- onderin 2 (!) broedruimten in koudbouw (met de ramen op een slede).

Deze kast paste bij zijn bedrijfsmethode waarin hij zijn volken (met redenen omkleed) in de honingkamer liet overwinteren, en de 2 broedkamers onderin een rol speelden bij de zwermbeheersing.

Het hoe en waarom valt verder te lezen in
http://www.imkerpedia.nl/wiki/index.php/Kuntzschbeute

Vergeet daarbij niet om ook even de link naar de pagina van Max Kuntzsch bezoeken waar een paar plaatjes staan waarin Max Kuntzsch met deze kasten bezig is.

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Tweeling-achterbehandelingskast van Max Kuntzsch

Bericht door Bart de Coo » zo 17 jan 2010, 00:00

Ik las het bovenstaande en ik dacht, waar ken ik dit nou van? Van Joustra, volgens mij. En ja hoor, Joustra beschrijft deze kast uitgebreid. Overigens ben ik na een paar zinnen mijn aandacht kwijt. Ik begrijp er niets van en ik wil er ook niets van begrijpen. Mij te veel geklooi.

Ik heb twee drukken van Joustra. In de eerste staat de kast beschreven met illustraties van de kast en van de indeling van de kast en in de druk van 1941 is de illustratie van de kast weggelaten.

Groet,

Bart

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Tweeling-achterbehandelingskast van Max Kuntzsch

Bericht door Oude Essink » zo 17 jan 2010, 10:45

illustratie weggelaten.

Censuur door de Duitsers!

Afbeelding

Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten: 1210
Lid geworden op: ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Tweeling-achterbehandelingskast van Max Kuntzsch

Bericht door Albert Stoter » zo 17 jan 2010, 12:45

Bart de Coo schreef:Ik begrijp er niets van en ik wil er ook niets van begrijpen. Mij te veel geklooi.

Niet (willen) begrijpen, maar wel een oordeel. Da's niet zo netjes Bart.

Overigens, ook de informatie op Imkerpedia is o.a. op Joustra gebaseerd, maar dan op 2 artikelen van hem gedateerd 1931 in het toenmalige VBBN-blad (Joustra was toen secretaris van de VBBN).

Bart, wat is de titel van die boeken van Joustra?

forumkrant
Berichten: 16
Lid geworden op: vr 18 jun 2004, 19:38
Contacteer:

Re: Tweeling-achterbehandelingskast van Max Kuntzsch

Bericht door forumkrant » ma 18 jan 2010, 23:12

Wat de titel van dat boek is? Wat een vraag! Joustra heeft voor de eeuwigheid de titel der titels voor ieders neus weggekaapt. Het boek heette - hou je vast:

Het Bijenboek

!!!

Eerste druk 1928. Daarna dus nog verschillende drukken verschenen. De editie uit '41 is trouwens veel dikker. Bovendien is het boek opnieuw gezet, getuige het andere lettertype, wat kan wijzen op allerlei toevoegingen en wijzigingen. Ik zou de beide drukken eens wat beter moeten vergelijken, want ik vraag me af wat er in '41 dan aan is toegevoegd en ik vraag me af of dat ten koste is gegaan van de uitvoerige informatie die Joustra geeft over de korven in de druk van '28.

Groet,

Bart

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten