Venus met Amor als honingdief

historische aspecten van- en filosoferen over bijen en bijenteelt.
Plaats reactie
Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Venus met Amor als honingdief

Bericht door Frans vanTongeren » zo 12 aug 2001, 18:35

VENUS MET AMOR ALS HONINGDIEF
In januari '94 bezocht ik het Rijksmuseum Kröller - Müller in Het Nationale Park De Hoge Veluwe. Ik bekeek daar de 'aanwin-sten', verworven in de afgelopen drie jaar. Het leken mij kindertekeningen toe van de meest houterige soort. Ik stond me over deze aankoop behoorlijk op te winden. Maar wie ben ik; ik zelf teken alleen maar bankopdrachten.
Toen...werd ik aangetrokken door een schilderij van 174 cm hoog en 67 cm breed . De schildering op lindehout stelde een levensgrote jonge Venus voor met een sluier die eigenlijk niets verhulde van deze schoonheid. Ze keek met een zweem van geamuseerdheid neer op haar kind Amor. De kleine mollige cupido keek met een geschrokken en bijna huilend gezichtje op naar zijn moeder. In zijn handje droeg de plaaggeest in de liefde een... HONINGRAATJE. Welgeteld elf bijen zoemden om zijn bloot lijfje of zaten op zijn huid.
Bijen, moeder en kind werden eeuwen geleden met precisie geschilderd door Lucas Cranach de Oude (1472 - 1553), een tijdgenoot van Dürer, Grünewald en Burkmaier. Allen schilder-meesters aan het eind der Middeleeuwen.
De moraal had Cranach (hofschilder van de keurvorst van Saksen) er in het Latijn bij vermeld: 'De pijlen die Amor afschiet en een kortstondig liefdesgenot oproepen, steken niet minder dan de 'beten' der bijen.
Het gegeven is ontleend aan de idylle van de Griekse dichter Theocritus van Syracuse (derde eeuw voor Chr.)
U moet dit schilderstuk zeker eens gaan zien.

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Venus met Amor als honingdief

Bericht door Oude Essink » ma 13 aug 2001, 18:33

Oude Essink
Rubriekbeheerder
Deelnemer # 10
Deelnemer gewaardeerd:

verstuurd 13-08-2001 17:52
--------------------------------------------------------------------------------
Hallo Frans,
Over de betekenis van bijen in de mythologie schreef ik al eerder; de bij is een heilig dier, dat van de Goden de honing overbrengt:
honing eten betekent: in vervoering raken;
Venus met haar Amores moet vervoering (liefdes-) brengen aan de mens; de pijlen van Amor hebben hetzelfde effect als het snoepen van de raat; amor haalt haar vervoeringskunsten uit de raat, haar door Venus aangereikt.
Een tweede element is dat de bij een zekere ongereptheid brengt.Ook een bijensteek maakt rein. Artemis als godin van de
maagdelijkheid was een bij; ook de nimfen, voorgesteld als bekoorlijke, ongerepte meisjes waren bijen; Onze dubbele betekenis van nimf als jong meisje en als verpopte bijenlarve komt hier vandaan.
groet, hennie oes

Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Venus met Amor als honingdief

Bericht door Piet Jager » ma 13 aug 2001, 18:33

Piet Jager
Deelnemer
Deelnemer # 11
Deelnemer gewaardeerd:

verstuurd 13-08-2001 22:58
--------------------------------------------------------------------------------
Hennie schreef:
"amor haalt haar vervoeringskunsten uit de raat,"

Inderdaad, honing werkt potentie verhogend!

Piet


Afbeelding

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten