Venus met Amor als honingdief
Geplaatst: zo 12 aug 2001, 18:35
VENUS MET AMOR ALS HONINGDIEF
In januari '94 bezocht ik het Rijksmuseum Kröller - Müller in Het Nationale Park De Hoge Veluwe. Ik bekeek daar de 'aanwin-sten', verworven in de afgelopen drie jaar. Het leken mij kindertekeningen toe van de meest houterige soort. Ik stond me over deze aankoop behoorlijk op te winden. Maar wie ben ik; ik zelf teken alleen maar bankopdrachten.
Toen...werd ik aangetrokken door een schilderij van 174 cm hoog en 67 cm breed . De schildering op lindehout stelde een levensgrote jonge Venus voor met een sluier die eigenlijk niets verhulde van deze schoonheid. Ze keek met een zweem van geamuseerdheid neer op haar kind Amor. De kleine mollige cupido keek met een geschrokken en bijna huilend gezichtje op naar zijn moeder. In zijn handje droeg de plaaggeest in de liefde een... HONINGRAATJE. Welgeteld elf bijen zoemden om zijn bloot lijfje of zaten op zijn huid.
Bijen, moeder en kind werden eeuwen geleden met precisie geschilderd door Lucas Cranach de Oude (1472 - 1553), een tijdgenoot van Dürer, Grünewald en Burkmaier. Allen schilder-meesters aan het eind der Middeleeuwen.
De moraal had Cranach (hofschilder van de keurvorst van Saksen) er in het Latijn bij vermeld: 'De pijlen die Amor afschiet en een kortstondig liefdesgenot oproepen, steken niet minder dan de 'beten' der bijen.
Het gegeven is ontleend aan de idylle van de Griekse dichter Theocritus van Syracuse (derde eeuw voor Chr.)
U moet dit schilderstuk zeker eens gaan zien.
In januari '94 bezocht ik het Rijksmuseum Kröller - Müller in Het Nationale Park De Hoge Veluwe. Ik bekeek daar de 'aanwin-sten', verworven in de afgelopen drie jaar. Het leken mij kindertekeningen toe van de meest houterige soort. Ik stond me over deze aankoop behoorlijk op te winden. Maar wie ben ik; ik zelf teken alleen maar bankopdrachten.
Toen...werd ik aangetrokken door een schilderij van 174 cm hoog en 67 cm breed . De schildering op lindehout stelde een levensgrote jonge Venus voor met een sluier die eigenlijk niets verhulde van deze schoonheid. Ze keek met een zweem van geamuseerdheid neer op haar kind Amor. De kleine mollige cupido keek met een geschrokken en bijna huilend gezichtje op naar zijn moeder. In zijn handje droeg de plaaggeest in de liefde een... HONINGRAATJE. Welgeteld elf bijen zoemden om zijn bloot lijfje of zaten op zijn huid.
Bijen, moeder en kind werden eeuwen geleden met precisie geschilderd door Lucas Cranach de Oude (1472 - 1553), een tijdgenoot van Dürer, Grünewald en Burkmaier. Allen schilder-meesters aan het eind der Middeleeuwen.
De moraal had Cranach (hofschilder van de keurvorst van Saksen) er in het Latijn bij vermeld: 'De pijlen die Amor afschiet en een kortstondig liefdesgenot oproepen, steken niet minder dan de 'beten' der bijen.
Het gegeven is ontleend aan de idylle van de Griekse dichter Theocritus van Syracuse (derde eeuw voor Chr.)
U moet dit schilderstuk zeker eens gaan zien.