Bijenvolk in een klotzbeute

historische aspecten van- en filosoferen over bijen en bijenteelt.
Plaats reactie
Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Bijenvolk in een klotzbeute

Bericht door Frans vanTongeren » za 04 aug 2001, 18:49

Op 28 juni 2000 verzond ik het volgende berichtje op de 'Zoemlijst'.
*
- Vanmorgen ben ik bezig geweest met doorzagen, hakken en kloven. (nee,nee, het ging om hout.)
Opeens schoot de beugelzaag door een stam en bleek ik een spechtennest door te zagen.
De nestholte van stamdeel A is een gat van 22x12cm en van stamdeel B een uitholling van 14x12cm.
Het vlieggat van de specht is ovaalvormig en heeft een diameter van 4 bij 5 cm.
De wanddikte van het nest is 4cm.
Wie belangstelling heeft voor die twee stukken (die op elkaar gezet 60cm hoog zijn), komt hem maar ophalen.
Het lijkt me spannend om daar een zwermpje in te laten bouwen. -
*
Nou..., niemand heeft Joppe kunnen vinden!

De bijen in de tweeraams-observatiekast hebben een week geleden gezwermd en lieten zelfs een nazwerm met jonge koningin afkomen. Een tweede dop zal de boosdoener zijn geweest. Die tweede dop had ik laten zitten. Ik had gedacht dat het observatievolkje die wel zou wegknagen.
De dochter van onze buren zag het zwermpje hangen bij hun voordeur. Het leek wel een plaatje. Een choco-kleurige druppelvorm aan een wilgeboompje met wit-rose blaadjes.
'Ik krijg er hartkloppingen van', zei ze terwijl ze me in de ogen keek. ' Zo mooi!'
'Ik wist niet dat ik dat nog in me had', zei ik geamuseerd.
'Ach gek', zei ze,' je snapt toch wel wat ik bedoel!'
Ik haalde de spechtenblokken uit het houthok en propte een dot gras in de ovale nestopening.
Met het bijenvegertje wist ik de bijendruppel in het blok te manoeuvreren en
vervolgens zette ik het tweede blok, naadloos, op het eerste.
De dot gras trok ik uit het gat en zag na een half uur dat de bijen druk aan het stertselen waren.
Dat is mooi... Nee, dat is fantastisch!!!
Zo'n ruwe eikenboomstam met gat, omkranst met lokkende bijen die een heerlijke geur verspreiden.
Iets mooiers is toch niet voorstelbaar!
(Of het zou de dochter van de buren moeten zijn.)

Fr.
;)

Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: Bijenvolk in een klotzbeute

Bericht door Frans vanTongeren » za 04 aug 2001, 18:51

(16-06-'01)
Dat rechtopstaande stammetje met gat verplaatst een kijker naar de Middeleeuwen.
Bijen komen aanvliegen met vooruitgestoken pootjes. Die hebben dus nectar bij zich en moeten hun vliegend lijf in balans zien te houden. Maar..dat is nog niet alles. Zonder ook maar iets van de Klotzbeute te beroeren vliegen ze in één keer door de opening van dat ouwe spechtennest. En dan hoor ik een wonderlijke VERSTERKING VAN HUN VLEUGELZOEM door de resonans van de holte in die boomstam. Alsof ze de onderwereld binnenvliegen. Een geheimzinnige ruimte met vertikale banen, waar Joppe-lievertjes nog eventjes oplichten voordat zij verdwijnen in het (n)iets.
:o

Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: Bijenvolk in een klotzbeute

Bericht door Frans vanTongeren » za 04 aug 2001, 18:53

(12-07-'01)
Drie dagen geleden zag ik goudgele raat schemeren achter het vlieggat.
De bijen zijn, denk ik, was aan het zweten, want ze belemmeren mijn 'inzicht'. Wellicht hebben ze, binnen een maand, drie raatjes kunnen bouwen van dertig cm lang.
Van Kees van Holland kreeg ik een watervoerstaafje voor kuikens. Met PTT-elastiek heb ik dat staafje vol suikerwater voor de vliegopening kunnen vastklemmen.
Met honing heb ik het staafje niet gevuld.. Dan zou er zeker roverij, in alle hevigheid, losbarsten!
-----------
(En lezer..al spijt dat u, je, gij het spechtennest niet hebt willen overnemen?)

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Bijenvolk in een klotzbeute

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » do 01 nov 2001, 19:36

Tatteretaa Tatteretaaaaaaaaaaa!!!!!!!
(Spreek uit als je iemand een verrassend cadeau wilt geven.)
Afbeelding
Op deze foto staat de klotzbeute afgebeeld van niemand minder dan F.v.T. uit J.
En niets is minder waar, het is een pracht. (We weten nu zeker dat het niet de dochter van de buren is geweest.) Het tafereel verdient daarom een afbeelding op het grote medium. De foto is in de morgen genomen, toen de bijen door de lage temperatuur nog niet hun vliegkunsten lieten tonen. Neem van mij aan dat het niet een blok hout is met enkel een leeg aanstarend gat. Ik zag door het grote ronde spechtengat op natuurlijk gevormde raat de buitenste bijtjes langzaam van buiten naar binnen en vice versa schuifelen. Wederom een pracht gezicht!
Schijfjes van berkenhout ondersteunen het geheel en een gespannen touwtje zorgt voor de nodige stabiliteit. PTT elastiek en het vogeldrinkflesje liggen onder de dekplank voldaan te rusten op de zelfgestorte betonnen ondergrond. De vierkante houten plaat dient als fundament voor de holle boomstam. Het elastische rubber en plastic drinkflesje zijn dé hulpmiddelen bij uitstek voor de missie van groot belang: de Joppe-lievertjes de winter doorloodsen naar het voorjaar van 2002.

J.P.




Edited by - Jelte Pieter dijkstra on 01/11/2001 19:51:13

Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: Bijenvolk in een klotzbeute

Bericht door Frans vanTongeren » ma 21 jan 2002, 16:22

(21-01-'02)
Een aantal dagen geleden vlogen er bijen uit de vliegopeningen en vandaag, bij 11 graden, leek het echt lente te worden..
Alleen uit het vlieggat van de 'klotzbeute' kwam geen bijtje te voorschijn!
Met een zaklantaarn scheen ik naar binnen, maar er kwam geen werkster af op dat felle licht.
Ik maakte het touwtje los dat de twee houtblokken verbond en wrikte het bovenste deel van het onderste. Drie raten werden zichtbaar en de bijen .. zaten verstild op de donkere cellen.
Het volkje was verhongerd.
Met een stoffer veegde ik de bijen op een blik en een tweede laag bijen werd zichtbaar. Slechts de puntjes van de achterlijfjes staken iets uit de cellen.
Ik rook de geur van rotte vis nog niet, dus op de overlijdensadvertentie kan ik januari aangeven.
Het leven gaat door..; de grijsgroene sneeuwklokjesneuzen steken al drie cm boven de grond!

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8254
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Bijenvolk in een klotzbeute

Bericht door Hans van der Post. » di 22 jan 2002, 22:24

Jammer, zelf heb de ervaring dat zo`n volk best is te overwinteren door 'een verzekering af te sluiten'

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 gasten