Historie van de Bijenmarkt van Veenendaal

historische aspecten van- en filosoferen over bijen en bijenteelt.
Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Historie van de Bijenmarkt van Veenendaal

Bericht door Piet Jager » di 09 jul 2002, 21:56

In een gedrukt briefhoofd van briefpapier van de NIB staat "goedgekeurd bij koninklijk besluit van 11 februari 1925, staatsblad no. 30"
In het Orgaan van de A.N.I. "Onze Bijen" 18e jaargang van aug. 1965, staat dat hun Statuten zijn goedgekeurd bij Koninklijk Besluit d.d. 11 juni 1935, Staatsblad 20 juli, no 139.

Ik kom tot de ontdekking dat ik nog 6 complete, gebonden jaargangen heb van "De Practische Imker" (1928 t/m 1933)

!Piet

Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Historie van de Bijenmarkt van Veenendaal

Bericht door Piet Jager » di 09 jul 2002, 22:42

VERSLAG VEENENDAALSE BIJENMARKT DD. 20 JULI 1965

De Veenendaalse Bijenmarkt werd op dinsdag 20 juli 1965 gehouden bij mooi, zonnig weer. De bijen vlogen dat het een lust was. Het was één grote, zoemende zwerm boven het markt-terrein.

De aanvoer mocht er ook zijn, 700 stuks waarvan 603 korven. Dit was nog eens weer een ouderwetse aanvoer. Door deze aanvoer was de handel niet zo vlug als andere jaren. Maar evenwel is er goed verkocht en met de prijzen waren de aanvoerders ook tevreden. De korven werden verhandeld voor f. 15,- tot f. 25,- De kasten deden allerlei prijzen.

Voor de beste kast met volk en bouw werd de 1e prijs toegekend aan A.T. vd Brink te Renkum, de 2e prijs aan A. Nikkert te Groenekan. Voor de beste korf met volk en bouw was de 1e prijs voor G.J. Roelofsen te Ede, de 2e prijs voor A.T. vd Brink te Renkum.

De wisselbeker ging dit jaar voor de derde opéén volgende keer naar W. van ’t Land te Barneveld, waardoor nu de beker zijn eigendom is. Wethouder De Ruiter, die de prijsuitdeling verzorgde, huldigde ook de heer Van Apeldoorn, die dit jaar voor de 40e keer de Veenendaalse Bijenmarkt mede organiseerde.

Over bezoek was ook niet te klagen. Onder het genot van een kop koffie of andere frisse dronk werd door veel imkers menig bijenvolk verhandeld en werden vele imkerbelevenissen verhaald..

Uit alles bleek dat de Oude Historische Veenendaalse Bijenmarkt niet aan zijn historische plek gebonden is. Zowel aanvoerders als kopers waren zeer tevreden met het terrein en de accommodatie.

Al met al kunnen wij terug zien op een zeer geslaagde BIJENMARKT 1965
W. Huibers, sekr.

!Piet

Romée van der Zee
Berichten: 1218
Lid geworden op: di 14 nov 2000, 00:00
Contacteer:

Re: Historie van de Bijenmarkt van Veenendaal

Bericht door Romée van der Zee » di 09 jul 2002, 23:26

Ik zocht even op het zoekwoord "Veenendaal" in het Groentje archief. Dan kom je bv in 1898 en 1902 al leuke verslagen tegen van de bijenmarkt die toen op de Klomp gehouden werd.
Romée

H.S. Kok
Berichten: 130
Lid geworden op: zo 26 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Historie van de Bijenmarkt van Veenendaal

Bericht door H.S. Kok » vr 12 jul 2002, 21:34

Leg dat eens naast mijn info uit het Jubileumboek van de 100-jarige VBBN geschreven door Wieb Top (historicus). Lees eens op blz. 130 en voorgaande blz. over zijn bevindingen. Wieb woont tegenwoordig in Leeuwarden. Ik heb zijn adres en telefoonnummer wel. Hij heeft trouwens ook email! Zou de NIB soms de voorloper geweest zijn van de ANI?
Ik denk dat Wieb een vergissing heeft gemaakt. In het staatje op blz. 121 staat de vereniging vermeld als "Algemene Nederlandse Imkersbond" terwijl in het briefhoofd "Nederlandse Imkersbond" staat. De namen van de verenigingen lijken erg veel op elkaar en in oudere (kranten)artikelen werden de namen vaak op wisselende manieren afgekort. Ik zou overigens graag met Wieb Top in contact willen komen, ook over de activiteiten van Van Giersbergen op de bijenmarkt in de jaren 30, nadat hij niet meer in functie was als wandelleraar, volgens "Honderd jaar Imkeren" (HJI). Ik heb namelijk een aantal scans waarop hij voorkomt met zijn karakteristieke bolhoed op, van 1925 tot aan 1933. Ik vraag mij af of hij de keuringen uitvoerde om de uitgeloofde prijzen te kunnen toekennen. In die tijd (1925-1937) was de VBBN niet welkom op de markt. Volgens HJI is Van Giersbergen op een onvriendelijke manier uit zijn functie ontheven (verdreven) en wellicht daarom op de bijenmarkt van de Nieuwe Weg terecht gekomen, of mocht er blijven komen vanaf 1904 toen er voor de eerste keer prijzen werden uitgeloofd. De afdeling handel van de VBBN mocht eveneens geen artikelen en honing meer verkopen. Dat recht had de Was en honingcentrale uit Amsterdam gekregen. Van Dam uit Jubbega kwam eveneens op de markt op de Nieuwe Weg.

H.S. Kok
Berichten: 130
Lid geworden op: zo 26 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Historie van de Bijenmarkt van Veenendaal

Bericht door H.S. Kok » vr 12 jul 2002, 22:21

Ik zocht even op het zoekwoord "Veenendaal" in het Groentje archief. Dan kom je bv in 1898 en 1902 al leuke verslagen tegen van de bijenmarkt die toen op de Klomp gehouden werd.
Romée
In die tijd werden deze artikelen geplaatst omdat de bijenmarkt toen mede gezien werd als middel ter bevordering van de bijenteelt. In 1902 werd de markt van Eerbeek voor het eerste gehouden. In Amersfoort sinds 1931, waar Joustra zich sterk voor maakte en waarover hij in het Groentje veelvuldig publiceerde.

H.S. Kok
Berichten: 130
Lid geworden op: zo 26 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Historie van de Bijenmarkt van Veenendaal

Bericht door H.S. Kok » vr 12 jul 2002, 22:38

VERSLAG VEENENDAALSE BIJENMARKT DD. 20 JULI 1965
Piet waar heeft dit verslag in gestaan ? Huibers die vanaf 1946 tot en met 1981 secretaris is geweest schreef hier over de bijenmarkt die vanaf 1963 naast het OCB-gebouw achter het oude postkantoor aan de Sandbrinkstraat werd gehouden tot 1969, waarna de markt wegens gebrek aan ruimte en door de harde ondergrond wat teveel bijen kostte, verhuisde naar de sportvelden van Panhuis waar de markt nu nog wordt gehouden. De reden dat de markt van de Nieuwe Weg, verhuisde was een wijziging in het grondgebruik van de nieuwe eigenaar. Hij wilde er aardappelen verbouwen zodat er in juli geen markt kon worden gehouden. De weilanden aan de andere kant van de Nieuwe Weg zijn ook in overweging geweest maar afgewezen wegens verkeersgevaar bij het oversteken naar het cafe.

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Historie van de Bijenmarkt van Veenendaal

Bericht door Oude Essink » di 16 jul 2002, 13:13

zwermenmarkt 2002

Afbeelding
De zwermmarkt in Veenendaal is ook dit jaar weer een gezellige belevenis: schitterend weer; ruime aanvoer van korven en
(vooral) zesramers.


hennie oes

Afbeelding



Bijgewerkt door - Oude Essink op 21/07/2002 12:32:33

Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Historie van de Bijenmarkt van Veenendaal

Bericht door Piet Jager » di 16 jul 2002, 16:17

en (vooral) drieramers.
Moet dat niet zijn: zesramers?

!Piet (..., die er ook heeft gestaan!)

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Historie van de Bijenmarkt van Veenendaal

Bericht door Oude Essink » di 16 jul 2002, 20:35

Moet dat niet zijn: zesramers!
!Piet (..., die er ook heeft gestaan!)
Natuurlijk Piet! Welk duiveltje mij drie laat schrijven waar ik zes bedoel, weet ik niet; op de afbeelding staan zesramers en dat was de bedoeling; ik heb het gauw hersteld!
Ik was er plm. 9 uur, maar zag je niet, hoewel ik wist dat je er zou zijn. leuke dag gehad? hartelijke groet,
hennie oes



Afbeelding

Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Historie van de Bijenmarkt van Veenendaal

Bericht door Piet Jager » do 01 aug 2002, 12:08

Tussen de twee grote drachtgebieden - de vroegere, uitgestrekte heidevelden op de Veluwe en het eerder grootste fruitgebied van Nederland 'de Betuwe' - woonden veel imkers die aan de bijenhouderij een goede hoofd- of bijverdienste hadden.

Tijdens het reizen tussen deze drachtgebieden werden nog al eens wat bijenvolken verhandeld. In deze omgeving bestonden veel activiteiten op het gebied van de bijenhouderij en er was behoefte aan een groter afzetgebied. Hierdoor ontstond de Veenendaalse bijenmarkt. In eerste instantie werd die ongeveer tegenover restaurant "de Klomp" gehouden, dus nog net op het grondgebied van de gemeente Ede. Met een aanvoer van ruim 5000 bijenvolken in 1850 was deze markt waarschijnlijk de gootste van de wereld! De stichter van deze markt is, naar wordt aangenomen, Floris van Weverlingen, bisschop van Utrecht (1379-1393).

!Piet

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten