Overlijden van een imker

historische aspecten van- en filosoferen over bijen en bijenteelt.
Plaats reactie
Huib Koel
Berichten: 517
Lid geworden op: wo 03 okt 2001, 14:31
Locatie: Nederland
Contacteer:

Overlijden van een imker

Bericht door Huib Koel » wo 10 jul 2002, 08:44

Op de Floriade worden diverse zaken rond plant, tuin en gewas getoond.
Zo is er naast Bee-at-Home, onze bijenpresentatie: 'de laatste tuin' aangelegd. Een soort begraafplaats zonder graven maar wel met graftuinen, zerken en urnenwand.
Bezoekers van Bee-at-Home die in de glazen vitrinekast een werkster bij zien sjorren aan een dode dar, vragen altijd: wat gaat die bij daar mee doen? Het antwoord is gemakkelijk: die brengt zij naar onze buren....de laatste tuin om begraven te worden.

Komende zaterdag (12 juli) wordt er op de Floriade een heuze rouwstoet gehouden. Deze zal ook langs Bee-at-Home trekken en eindigen bij de laatste tuin.

Mijn vraag:
Wat zijn de (oude) gebruiken als een imker overlijdt? Ik heb ooit ergens gelezen over het aanzeggen aan de bijen...

Huib Koel


Bijgewerkt door - Huib Koel op 12/07/2002 15:02:09

Huib Koel
Berichten: 517
Lid geworden op: wo 03 okt 2001, 14:31
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Overlijden van een imker

Bericht door Huib Koel » vr 12 jul 2002, 15:03

Vond op internet nog een aantal gedichtjes rond het aanzeggen bij het overlijden van een imker:



Traditie, oude plicht,
bijen, zijn grote liefde
heeft hij stil verlaten
op zijn wang een traan.
Stil geween.
In het vlieggat ben ik gaan zeggen:
bijen, uw meester is heen.
***

'Immen, immen, uw heer is dood!
Verlaat mij niet in mijnen nood!
Ik wil u zijn wat hij u was,
haal dan voor mij honing en was!'

***

'Bietjes waakt, want de Meester vertrekt...'

***

'De baos is dood.....'

Oeroude Germaanse traditie van rouw aanzeggen door de erfgenaam. Wanneer een imker sterft, dan moet dit voor zonsopgang van de volgende morgen aan de bijen verteld worden, want anders zullen de bijen ophouden te werken; ze zullen gaan kwijnen en sterven.

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Overlijden van een imker

Bericht door Oude Essink » zo 14 jul 2002, 13:38

Hallo Huib,
Ik was er gisteren en heb enorm genoten; niet alleen van
de rouwstoet, waarop jij mij voorbereidde ( het was een enorme happening!!) Een kleine impressie:

Afbeelding
floriade 13 juli: rouwstoet op weg naar "de laatste tuin" grenzend aan Bee at home.

Voor onze voorvaderen, die geloofden, dat hun zielen in de gedaante van bijen haar toevlucht zochten in de bijenstal, moet het meer dan symbolisch zijn, dat het bijenpaviljoen een plaats kreeg achter de imponerende "laatste tuin".
De hele entourage rond jullie "Bee at home" was geweldig. Jammer dat ik je mistte.

hennie oes

Afbeelding








Bijgewerkt door - Oude Essink op 21/07/2002 12:16:40

Huib Koel
Berichten: 517
Lid geworden op: wo 03 okt 2001, 14:31
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Overlijden van een imker

Bericht door Huib Koel » ma 15 jul 2002, 22:57

Helaas kon ik zaterdag jl niet op de Floriade zijn. Uit de berichtgeving in de pers (Telegraaf/Volkskrant) merkte ik dat het toch wel heel bijzonder was.
Dick Vunderink kwam met de volgende tekst inzake het "aanzeggen":

In de imkerroman Soet-heem uit de tijd van de korfmkers, overlijdt een imker. Zijjn vrouw heeft eerst zijn kleren bij de stal gelegd opdat de bijen hun baas niet gaan zoeken en de weg naar de korf mogelijk verliezen.
Als zich een opvolger aandient, gaan de vrouw en de opvolger de korven langs en schilderen een zwarte rouwband om de top van elke korf en dan spreekt de vrouw:
"Bijtjes, lieve bijtjes, de baas is heengegaan."

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten