imkeren op de Lűneburgerheide

historische aspecten van- en filosoferen over bijen en bijenteelt.
Plaats reactie
Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

imkeren op de Lüneburgerheide

Bericht door Frans vanTongeren » wo 21 aug 2002, 20:06

Imkeren op de Lüneburgerheide

Onlangs kwam Sandra S. bij mij wat spullen kopen. Zij houdt van '˜natuurlijk imkeren' en de korf van Vera Cl. trok haar aan als een magneet.
Die Duitse korf is indrukwekkend'¦:
Een Hollandse korf weegt 1,5 kg. Die van de Lüneburgerheide maar liefst 6 kg.
De Hollandse korf heeft een wanddikte van 2,5 cm. Die van de opa van Vera is 6 cm dik.
Een Hollandse korf is 35 cm hoog. Die van de L.heide meet 45 cm.
De Hollandse korf heeft een binnendoorsnede van 35 cm en de Duitse een van 30 cm.
-
In 1990 bezocht ik te Ede een donateursdag van -de Stichting tot Behoud van de Nederlandse Bij- Wij gingen er met z'n drietjes naar toe. Alleen ik leef nog!
-
Een van de sprekers was Björn Copijn "tuin en landschapsarchitect".
Copijn is tevens 'Imkermeister'. Zijn opleiding kreeg hij op de Lüneburgerheide.
Hij bracht een korf mee, zoals ik er een in mijn winkeltje heb staan en vertelde dat de korf was gemaakt van roggestro met een hoog kiezelgehalte.
Het stro werd aaneengevlochten met behulp van gespleten dennenwortels en afgesmeerd met koemest. Zo'n korf was een organisme op zich en toen hij over kristalstructuren begon wist ik dat hij antroposoof moest zijn.
De Lüneburgerheide is zo'n 600 jaar geleden ontstaan, nadat enorme bosbranden het woud in Noord-Duitsland hadden platgelegd. Voor 1300 werd er geïmkerd in afgezaagde en uitgeholde stukken boomstam, de zgn. 'Klotzbeute'

Kees van Gortel
Berichten: 92
Lid geworden op: do 15 nov 2001, 20:37
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: imkeren op de Lűneburgerheide

Bericht door Kees van Gortel » do 22 aug 2002, 15:23

Frans refereert aan fragmentjes uit de grote film over "de laatste korfimker van de Lüneburgerheide". Een indrukwekkende film die zeker wel een ander half uur kijk plezier geeft.
Weet iemand waar een complete versie te verkrijgen is? Vrij van problemen en fouten?

h.gr Kees

Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: imkeren op de Lűneburgerheide

Bericht door Frans vanTongeren » do 22 aug 2002, 20:48

Je vous salut JP,
Je moet een vooruitziende blik hebben!
Om half zes in de middag smeet ik de skeelers in de hoek. Dat sporten zie ik als een bevrijding. Je bent weer ff los van 322 verplichtingen!
(Als ik ooit 100 ZOU worden..-maar dat lukt niet met Joppe-eviltjes-, ben jij zo oud als ik nu ben!)
-
Dat 'natuurlijke' in bijen heeft me altijd getrokken.
Het observeren van dieren (maar ook van mensen) boeit me. Ik hoef mijn eigen plannetjes daar niet doorheen te vlechten.
Die Nederlandse Bij was van oorsprong een Noordwest-Europese honingmaakster. Maar het wordt ontzettend moeilijk om haar raszuiver te houden. Laatst b.v. kwam er een Turkse imker langs die mij, met opgloeiende trots in zijn donkere ogen, vertelde dat hij een KAFKA-BIJENKONINGIN zou meenemen naar Nederland. Dan denk ik..dan wordt het alweer moeilijker om de rassen uit elkaar te kunnen houden.
De vereniging -de Stichting tot Behoud van de Nederlandse Bij- werd in 1982 opgericht en telde in '91, 550 leden. Vier keer per jaar werd het informatieblaadje 'Het Bericht' uitgebracht. Die vereniging bestaat, geloof ik, niet meer. Op het eind van de dag betaalde ik 15 gulden om een verslag van de lezingen opgestuurd te kunnen krijgen. Maar..... nooit meer iets vernomen van die club!
-
Beste Kees
De Lüneburgerheide is sterk in grootte afgenomen en imkers met duizend volken in zes centimeter dikke korven (te zien in de 'Bijzaak' te Joppe) zijn er niet meer. Gelukkig zijn er in de periode '78 tot '83 acht films gemaakt door het 'Institut fur den wissenschaftlichen Film' te Göttingen. De films zijn uitgebracht onder de titel 'Heideimkerij in Nieder Sachsen'.
Speelziek (ex-voorzitter VBBN) bezit het tekstboek van de film.

Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: imkeren op de Lűneburgerheide

Bericht door Frans vanTongeren » di 10 sep 2002, 19:13

Hallo Kees,
De VBBN heeft die film in de aanbieding als videofilm
-
v17
Traditionelle Korbimkerei
in den Heidegebieten
Norddeutschlands

Twee banden met de volgende onderwerpen:
deel 1 t/m 4 (65 min.): controle van de standen na de overwintering, de voorjaarsdracht bij het fruit en de voorbereiding op de zwerm-periode (voor- en nazwermen).
Deel 5 t/m 8 (88 min.): plaatsen van korven op de Lüneburger Heide en controle, herfstwerkzaamheden en inwinteren, honingwinning en wasverwerking

Imkerij Westland
Berichten: 143
Lid geworden op: do 21 feb 2002, 13:12
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: imkeren op de Lűneburgerheide

Bericht door Imkerij Westland » ma 16 sep 2002, 06:21

Frans,
Ik heb de film via het bijenhuis gehuurd en het is inderdaad zeer de moeite waard.
Het moet toch een zeer bewolkte dag zjn met een 100-tal nazwermen tegelijk in de lucht.
Ik neem aan dat je jouw Luneburgerheide korf ook netjes bijgehouden hebt en jaarlijks een stucadoors beurt hebt gegeven?
Maarten

Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: imkeren op de Lűneburgerheide

Bericht door Frans vanTongeren » ma 16 sep 2002, 12:14

Hallo Maarten,
Die fraaie korf heb ik niet bijgestucadoord.
Dan zou ik hem/haar moeten bijpleisteren met koeienmest en dan gaat ie er grauw en saai uitzien. Nu ..zie je de gespleten wortels van een den (als bindmiddel) en dat maakt hem/haar bijzonder!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten