De Nederlandse Bijenliteratuurlijst.

historische aspecten van- en filosoferen over bijen en bijenteelt.
Romée van der Zee
Berichten: 1218
Lid geworden op: di 14 nov 2000, 00:00
Contacteer:

Re: De Nederlandse Bijenliteratuurlijst.

Bericht door Romée van der Zee » wo 25 sep 2002, 15:45

Wat fijn Erik.
Ik stuur je per e-mail een excellbestand. Dat bestaat uit een aantal kolommen. Ik noem ze even:
auteur
titel
publicatiedatum
uitgever
uitgeveradres
land
isbn
categorie
bibliotheek
boek/tijdschrift

Het is dan de bedoeling dat je vanuit het tekstbestand de gegevens in de goede kolommen plaatst. Natuurlijk alleen voor zover beschikbaar.
categorie hoef je niet in te vullen. Ik ben er nog niet uit welke categorieindeling het beste is. Ik denk daarbij aan kinderboek/wetenschappelijk/historisch document enz.
Als je er niet uitkomt, hoor ik het wel.

grtz
Romée

Thurke
Berichten: 1
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 20:41
Contacteer:

Re: De Nederlandse Bijenliteratuurlijst.

Bericht door Thurke » di 29 mar 2011, 20:53

Ik heb een origieel boekje van Jacob Cats "Bie-Boek. Met de Ordonnantie en Werking der Bien", te Zorgvliet op syn Kasteel den 12 Dec. 1655.
Er ontbreekt geen enkele bladzijde. Uitgegeven bij "Cornelis Janszoon. Boekverkoper, op den Dam. Amsterdam".

Het boekje bestaat uit twee delen: eerst 40 pagina's Bie-Boek, dan 34 blzn. "Tachtig-jaerig Leven en Huyshouding op Zorgvliet".
Het is een mooi boekje maar ik heb verder niets met bijen (behalve dat ik het mooie diertjes vind :)
Kan iemand mij zeggen waar ik dit boekje te koop kan aanbieden ?

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: De Nederlandse Bijenliteratuurlijst.

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » di 29 mar 2011, 21:42

Beste heer,

u zou het hier kunnen aanbieden. Er zijn hier veel imkers die belangstelling hebben voor dergelijke antiquariatische bijenboekjes.
U kunt het ook aanbieden in het bijenblad Bijenhouden, maar hier zitten wel kosten aan verbonden. Of gewoon op een veiling of via marktplaats/bol.com.
Laat u hier even weten wat u doet??

vr gr.
Jelte Pieter
JP

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: De Nederlandse Bijenliteratuurlijst.

Bericht door Bart de Coo » wo 30 mar 2011, 09:42

Graag. Ik zou zeker belangstelling hebben. 17e eeuwse boeken hebben bijna altijd een prent voorin. Die is er vaak uitgesneden om in te lijsten. Check dus even of het boek echt helemaal compleet is. Vraag je verder af in welke staat het boek is. Beduimeld? Ezelsoren? Scheuren, watervlekken of andere beschadigingen? Is het boek opnieuw ingebonden of zit de originele band eromheen?

Ga verder op zoek naar de editiegeschiedenis. Welke druk is dit? De eerste?

En dan zou je eens een expert moeten inschakelen voor een nauwkeurige taxatie. Misschien is 'Tussen kunst en kitsch' wel wat. Een bezoekje aan dat programma lijkt me wel de moeite waard, want de waarde van zo'n boek kan aangenaam uit de hand lopen. Maar dan bied ik niet meer mee! :lol:


Bart

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten