bijen op Statia

historische aspecten van- en filosoferen over bijen en bijenteelt.
Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:
bijen op Statia

Bericht door maartenkleijne » do 13 feb 2003, 19:59

Als imker 4,5 week op Statia (St. Eustatius) rondhangen bij de miljoenen wilde bijen die daar vliegen, doet je verlangend uitzien naar je pensioen, helaas in mijn geval nog minstens 20 jaar in de toekomst.
Maar het is de moeite waard een paar dingen op te schrijven.

Statia is 1 van de drie '˜bovenwindse' eilanden, met St. Maarten dat half Frans is, en Saba. Deze eilanden liggen op zichtafstand van elkaar samen met St. Kitts (Engels ) dat nog het dichtst bij Statia ligt. Statia en Saba zijn maar heel klein: Statia minder dan 40 Km2 met ca 2500 inwoners.
Op St.Kitts zijn wel imkers, maar het enige dat ik ervan weet is dat er '“heel beperkt- lokale honing wordt verkocht. Op al deze eilanden wordt trouwens voornamelijk engels gesproken.
Op Statia zijn tot heden geen imkers maar de Lokale ('˜Nationale'!) Stichting Natuurbeheer zou het wel graag willen. Wel zijn op Statia (heel) veel bijen in het wild, en hele mooie ook nog wel.

Geografie Statia
Statia is een eiland op de grens van Atlantische Oceaan en Caribische Zee, meestal westenwind. Het Zuiden bestaat uit een uitgedoofde vulkaan(tje) met van binnen een stukje regenwoud: de Quill. Daaromheen glooiende hellingen naar de zee en oceaan en uitzicht op St.Kitts. Het Noorden bestaat uit 4 of 5 grote heuvels, restanten van een veel grotere, oudere, vergane vulkaan, aan drie kanten zee met uitzicht op Saba.
Noord en Zuid zijn geheel natuurreservaat. Daartussen ligt een vlakte '“ca een derde van het eiland- met '˜Oranjestad' en het vliegveld. Hier wonen de mensen, vrij uitgestrekt met veel tuinen.
Het klimaat is warm, 's zomers boven de 35C, 's winters 28-30 graden. Ook '˜s nachts wordt het niet koud: een dieptepunt is b.v. 21C op kerstavond, maar de lokale bevolking loopt dan wel met een dikke winterjas aan en een wollen muts op, want is dan frisjes door de oceaanwind die bijna altijd waait. Dus ondanks de hoge temperaturen is het voor mij best een aangenaam klimaat, hoewel ...... in de zomer, als het een keertje niet waait, kan je er smelten, zeggen ze. Wel is het jaarrond prima bijenweer, want als tussen 13.00 en 16.00 iedereen slaapt zijn de bijen er nog volop aan het vliegen.

De dracht
De dracht op Statia is jaarrond en overvloedig. Dat komt ook omdat het in de droge hete tijd vrijwel elke week nog wel weer eens regent ook.
Maar natuurlijk is de dracht in de natte tijd als er vrijwel elke dag wel een buitje valt beter.
Er zijn tientallen soorten bomen en struiken die rijkelijk bezocht worden door de bijen, fruit en sier en ook veel wild. Vele bloeien om de paar maanden. En er zijn ook tientallen kruidige gewassen, 1- en meer-jarig, waarop de bijen graag vliegen. De hoofddracht is Correlita, dat is een slingerplant geïmporteerd uit een of andere woestijn in Mexico en die alleen groeit in droge, sterk gemineraliseerde grond. Van dat laatste was er nogal veel nadat de Nederlanders hun suikerriet plantages hadden verlaten en de vruchtbare aarde massaal door verwaarlozing de zee ingestroomd was.
Nu is het halve eiland ermee overwoekerd: het lijkt op onze bruidssluier en geeft mooie trossen felroze bloemen. De bijen zijn er gek mee: elke tros gonst van de bijen, ook als er andere dracht nabij is en dat gaat het hele jaar zo door. Bovendien een nectarplant want pollen heb ik ze er niet op zien oogsten, maar er is genoeg ander spul met plenty pollen.
Men zegt dat de Correlita honing goed van smaak is en niet zo heel licht. Die ik op St. Kitts gezien heb was qua kleur ongeveer als heide, maar structuur ongeveer als linde.

Imkerij op Statia
Ik heb uitgerekend dat er makkelijk 300-500 volken op het eiland kunnen staan (op een kleine 40 Km2 met overvloedige dracht) , maar dat is natte vinger werk, dus als iemand het beter weet houd ik mij aanbevolen.

Belangrijk is dat de volken altijd in de schaduw moeten staan anders kunnen ze in de hete tijd in de volle zon smelten. Bovendien moeten ze ten alle tijde in een tuin staan of omheind worden want anders worden ze '˜aangevall

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten