Kopstuk in beeld.

historische aspecten van- en filosoferen over bijen en bijenteelt.
Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:
Kopstuk in beeld.

Bericht door Hans van der Post. » zo 28 mar 2004, 19:24

Bij het afscheid van Romée van der Zee als oprichter van de site bijenhouden.nl (en forum), werd het "Bijenkorfje" uitgereikt -met tekst- door Henk van der Scheer.
Hans


Afbeelding
Romée van der Zee In het zonnetje gezet

Het is een goed gebruik dat de VBBN van tijd tot tijd leden in het zonnetje zet die zich verdienstelijk hebben gemaakt voor de vereniging. Vaak gaat dat om lokale bestuursleden, maar zo af en toe ook om leden die zich regionaal of nationaal hebben onderscheiden. In dat laatste geval laten we het zonnetje natuurlijk schijnen tijdens de ALV. Vandaag, 27 maart 2004, is dat het geval en heb ik de eer zo iemand namens het hoofdbestuur te mogen toespreken. Dit omdat ik namens het HB mij mag/moet bezighouden met http://www.bijenhouden.nl.
Ik zal u niet langer in het ongewisse laten. De persoon die ik op het oog heb heeft visie, lef en doorzettingsvermogen waar heel de VBBN van heeft profiteert en dat nog steeds doet. En die persoon is mevrouw Romée van der Zee. Gewoonlijk zeg ik Beste Romée en dat zal ik vandaag ook maar doen.

Beste Romée, onze eerste kennismaking dateert van ruim 3 jaar geleden. In die tijd faciliteerde de VBBN een soort berichtenprikbord op het internet onder de naam 'Zoemlijst'. Daar zat, wat de VBBN betreft, geen visie achter. Je zou die activiteit kunnen zien als een vorm van service-verlening.
Als ik me eens onparlementair mag uitdrukken, zou ik die Zoemlijst willen omschrijven als een vrolijke, ongeorganiseerde bende, waar sommige deelnemers elkaar ongezouten voor rotte vis uitmaakten. Ik probeerde daar toen enige regelgeving op los te laten, maar jij had een veel beter idee. Je bent eerst als kleine zelfstandige begonnen met het oprichten van een imkerforum. Dat liep al snel als een trein en alle 'Zoemers' stapten dus over naar jouw forum. Toen ik dat het hoofdbestuur meldde, dachten ze allemaal: "Goddank, van die Zoemlijst zijn we mooi afgekomen." Maar,... wij hadden buiten de waard Romée gerekend.

Ik zei al Romée heeft visie. Ze heeft veel kennis van Informatie Technologie en ook veel kennis van allerlei aspecten van het bijenhouden. Een ideale combinatie dus om dat Imkerforum te runnen. Ze heeft er wat moois van gemaakt en dat kennen we nu als de web-site http://www.bijenhouden.nl. Naast het forum werd het 'Groentjeproject' ontwikkeld. De bedoeling daarvan is om alle oude jaargangen van ons vroegere maandblad "het Groentje" digitaal te ontsluiten, zodat die kunnen worden geraadpleegd op het internet. En verder wordt op de web-site een drachtplantengids ontwikkeld met daaraan gekoppeld een insectengids. En dat is uniek.

Die activiteiten kun je niet in je eentje voor elkaar krijgen. Romée wordt dan ook bijgestaan door diverse vrijwilligers en dat team weet ze goed te motiveren. Natuurlijk zijn er wel eens problemen, soms hele grote problemen en dan moet er op de tenen worden gelopen om alles bij te sloffen. Soms werkt de server traag, dan weer proberen hackers de boel te ontregelen, maar tot nu toe is het team steeds alle problemen de baas geworden. Romée, het is vooral aan jouw vasthoudendheid en doorzettingsvermogen te danken dat alles loopt zoals het nu loopt. En bovenal: Je hebt kans gezien om het hoofdbestuur warm te laten lopen voor jouw ideeën en activiteiten. Jij hebt de visie gehad om http://www.bijenhouden.nl onder te brengen bij de georganiseerde imkerij en aangezien die nog steeds verzuild is, koos je voor de VBBN en hoopte je - en hoop je nog steeds - op een samengaan van de VBBN met de andere imkerorganisaties.
Die beslissing van jou verliep natuurlijk niet gladjes binnen de webredactie. Die was terecht (of niet) bang voor een aanslag door het hoofdbestuur op de persvrijheid. Het hoofdbestuur daarentegen had helemaal geen aspiraties in die richting. Die wilde alleen maar een nette club waar men elkaar niet voor rotte vis uitmaakte. Kortom: we werden het al snel eens over de afspraken en over het voor

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten