uitstervende beroepen

historische aspecten van- en filosoferen over bijen en bijenteelt.
Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

uitstervende beroepen

Bericht door Oude Essink » wo 08 dec 2010, 11:35


Velen van jullie zullen het boek wellicht kennen en met veel plezier gelezen hebben: ik kreeg het pas onlangs aangereikt; een boek over uitstervende beroepen, geschreven door journaliste Wil Thijsen; zij liep telkens een dag met 14 zeldzaam geworden vakmensen mee en beschrijft hun dagelijks bestaan: de rietdekker, vuurtorenwachter, sigarenmaker, de klompenmaker, de kolenboer en de molenaar. Het boek opent met: jawel, de imker. Zij liep mee met Kees van Holland, toen hij nog "de Werkbij" beheerde, maar al moest uitzien naar een opvolger voor dit laatste echte imkerfamiliebedrijf. Haar beschrijving van Kees en zijn bijen is uniek, straalt veel warmte uit en tekent Kees ten voeten uit. Het verhaal begint met een fraaie foto van Kees met sigaar ("ik rook voor mijn beroep, en schrijf het nog van de belasting af ook") op klompen en in korte broek ("ho, niet in mijn broekspijpen kruipen, jongens"). Een zeldzaam stukje journalistiek en een fraaie beschrijving hoe het toegaat in een imkerbedrijf met 500 volken en een imker als Kees, wiens liefde voor zijn bijen grenzeloos is ("als ik aandacht van hem wil, zegt zijn vrouw, kan ik het beste in een bijenkast gaan zitten").



Wil Thijssen, 't Is mooi geweest; uitstervende beroepen. uitgeverij Atlas 2008; ISBN 978 90 450 13497.

hennie oes

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 gasten