Belang najaarsbloeiers tegen bijensterfte

historische aspecten van- en filosoferen over bijen en bijenteelt.
Plaats reactie
roosje2012
Berichten: 93
Lid geworden op: ma 12 mar 2012, 22:10
Contacteer:

Belang najaarsbloeiers tegen bijensterfte

Bericht door roosje2012 » zo 29 jul 2012, 21:28

Ik weet niet of ik hier op het juiste forum ben, maar hier volgt een uiteenzetting over het imkeren in deze tijden van klimaatopwarming, het belang van najaarsbloeiers en van vers stuifmeel ter vermijding van bijensterfte. Ook interessant voor de beginnelingen zoals ik die in hun tuin misschien wat meer aandacht kunnen besteden aan deze late drachtplanten en om iedereen te motiveren om zijn eigen gemeente aan te spreken, om het probleem aan te kaarten.
Link
http://www.bieenkorf.be/bijensterfte.pdf :be9:


Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: Belang najaarsbloeiers tegen bijensterfte

Bericht door maartenkleijne » zo 29 jul 2012, 22:41

Door de bezuinigingen zijn er steeds meer overhoeken, wegbermen en bosranden waar niet meer gemaaid wordt.
Juist het maaibeleid uit het verleden heeft ervoor gezorgd dat veel nazomer-bloei uit het landschap is verdwenen.
Op genoemde niet-maai-plekken kunnen we het herstel helpen door nazomer-bloeiers te zaaien of te planten: marjolein, solidago, herfstaster, koninginnen-kruid, springbalsemien, etc.. Dat levert een veelvoud aan najaarsdracht op in vergelijking met wat je in je eigen tuin kan doen.
En ik heb na zo'n actie beheerders al horen zeggen: 'zie je wel, door het nieuwe maaibeleid komt de natuur vanzelf weer terug'. Iedereen blij. Neemt niet weg dat je het wel een beetje stiekem moet doen, want anders ben je opeens een flora-vervalser.
gr,
m

Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten: 1210
Lid geworden op: ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Belang najaarsbloeiers tegen bijensterfte

Bericht door Albert Stoter » ma 30 jul 2012, 10:26

De eerste keer dat we het hier (18 pagina's !!!) over hadden was al weer in 2006: http://www.bijenhouden.nl/phpbb/viewtop ... 00#p103500

Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: Belang najaarsbloeiers tegen bijensterfte

Bericht door semar » di 31 jul 2012, 10:18

maartenkleijne schreef:Door de bezuinigingen zijn er steeds meer overhoeken, wegbermen en bosranden waar niet meer gemaaid wordt.
Juist het maaibeleid uit het verleden heeft ervoor gezorgd dat veel nazomer-bloei uit het landschap is verdwenen. .

helaas is hier het beeld dat men meer gaat maaien om ´engelse landschapstijl´ in parken te krijgen waar het gras tot aan het water doorloopt.

resultaat waar je eerste breede randen wilgenroosje, koninginnekruid, kattestaart, en distel had er nu alleen riet en brandnetel opkomt.
:(

Handen vol zaad in het dracht gebied ´verliezen´is een oude hobby van me. :wink:
kan het dan ook iedereen aanraaden

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

Rikkie
Berichten: 58
Lid geworden op: zo 08 jan 2012, 11:36
Locatie: Huizen
Contacteer:

Re: Belang najaarsbloeiers tegen bijensterfte

Bericht door Rikkie » di 31 jul 2012, 18:28

Strooi je dat gewoon over het gras heen? Komt dat nog op? We hebben hier een brede strook gras waar narcissen hebben gestaan en die bollen zitten nog in de grond .We hebben nog een hele zak met bijenmengsel van het Bijenhuis die we nog wel kunnen 'verliezen' :be2: :hive: :be2:
"Het beste recept tegen een saai leven is nieuwsgierigheid". Walt Disney

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: Belang najaarsbloeiers tegen bijensterfte

Bericht door maartenkleijne » di 31 jul 2012, 19:50

Als je in het gras zaad wilt 'verliezen' is het toch verstandig kale plekjes te zoeken. Molshopen zijn ideaal. Of een krabbertje meenemen en hier en daar aarde loskrabben.
En als het gras niet gemaaid wordt ontstaan er goede zaaiplekken waar het omgevallen gras zichzelf verstikt.
Bij mij thuis doe ik in het najaar het omgevallen gras strak wegharken en dan wordt zwarte aarde zichtbaar waar goed te zaaien is. Omspitten is niet handig omdat er dan vooral eenjarige 'onkruiden' opkomen terwijl ik streef naar een bloemenweide.
Op plekken waar in de zomer al gebloeid is volstaat afharken, zodat het zaad dat onder gras ligt weer licht krijgt en kan kiemen.
gr,
m

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten