Bijenteelttentoonstelling 1916 te Haarlen

historische aspecten van- en filosoferen over bijen en bijenteelt.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Beecoin
Berichten: 33
Lid geworden op: zo 26 nov 2000, 00:00
Locatie: Belgium
Contacteer:

Bijenteelttentoonstelling 1916 te Haarlen

Bericht door Beecoin » zo 23 dec 2012, 18:21

Beste Forum,

even een vraagje, ik heb een bijenmedaille op de kop kunnen tikken, op de Numismatische beurs te Herentals (B). Heb deze medaille kunnen kopen van een Nederlandse handelaar. Zie afbeeldingen
AfbeeldingAfbeelding
Nu ben ik wat op het internet gaan snuisteren en heb volgend artikel gevonden:
http://library.wur.nl/ojs/index.php/bij ... /5479/4982
Het gaat over de Bijenteelttentoonstelling te Haarlen in 1916. Deze medaille zou kunnen gemaakt zijn voor deze tentoonstelling. Onderaan het artikel staan de medailles die uitgedeeld zijn geworden bij deze tentoonstelling. Er blijken een 9 à 10 gouden (zilver verguld) medailles te zijn uitgedeeld.
Maar nu mijn vraag: ben ik juist, is dit een medaille van de bijenteelttentoonstelling van Haarlem? Bestaat deze vereniging nog. Zijn er forumleden die meer weten over deze tentoonstelling, vereniging? Alle info is zeer welkom.
Alvast dank bij voorbaad, vredevolle kerstdagen gewenst,

Piet

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Bijenteelttentoonstelling 1916 te Haarlen

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » ma 24 dec 2012, 00:55

Hoe het ook zei het is een prachtige medaille en een prachtig verhaal.

Numismatische beurs te Herentals (B). Wat is numismatisch?
Herentals ligt niet zover bij mij vandaan.

Het verhaal kan nog mooier worden. We kunnen er een soort Kunst en kitsch van maken. Mag ik dan vragen wat u ervoor heeft betaald?

Verder is de link die u geeft van oude ingescande Groentjes? Want in oude Groentes daar moet het mijn inziens in kunnen staan.

En hoe duur ook: een voortreffelijke koop!


gr
JP

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Bijenteelttentoonstelling 1916 te Haarlen

Bericht door Oude Essink » ma 24 dec 2012, 09:40

De imker is bezig met controle van zijn Gravenhorsterboogkorf: uitneembare ramen in een korf. Ik heb zelf ook veel plezier beleefd aan zo'n korf, hoewel het uitnemen van de ramen altijd een kleverige bedoening is gebleven. de bijenruimte is niet te handhaven. de korf is dan ook een fase in de overgang van korf- naar kastimkeren; in het begin van de 20e eeuw een zeer hot item in onze oude imkerij.

hennie oes

Gebruikersavatar
Beecoin
Berichten: 33
Lid geworden op: zo 26 nov 2000, 00:00
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Bijenteelttentoonstelling 1916 te Haarlen

Bericht door Beecoin » ma 24 dec 2012, 10:54

Hallo Jelte Pieter,

Numismatiek betekend munt en penningkunde. De Numismatische kring in Herentals houdt elk jaar op de eerste zondag van december "internationale ruildag" http://www.numismatica-herentals.be/beurs.html er komen dan handelaren vanuit verschillende landen (dit jaar uit 10 verschillende landen, waaronder diverse handelaren uit Nederland)
Ik heb er 15€ voor betaald, maar ik denk dat de handelaar niet geweten heeft dat deze medaille uit vergud zilver bestond, anders had ie meer gekost. De meeste vergulde medailles zijn met een kern van brons. Ook in Nederland zijn er regelmatig beurzen waar munten en penningen op verhandeld worden, ik vermoed dat je meer info vind op de website van het Koninklijk Nederlands Genootschap voor Munt- en Penningkundehttp://www.munt-penningkunde.nl/

Gebruikersavatar
Beecoin
Berichten: 33
Lid geworden op: zo 26 nov 2000, 00:00
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Bijenteelttentoonstelling 1916 te Haarlen

Bericht door Beecoin » ma 24 dec 2012, 10:58

Oude Essink schreef:De imker is bezig met controle van zijn Gravenhorsterboogkorf: uitneembare ramen in een korf.
Dat is interessant, hartelijk dank, dat maakt de medaille zoveel mooier als je weet wat er juist gebeurd op de medaille. Hartelijk dank Hennie Ik geloof niet dat wij in België met zulke korven gewerkt hebben. Maar ben wel niet zeker hoor, ben geen "imkergeschiedkundige" Toch bedankt voor de info
Ik lees op imkerpedia dat deze korven reeds een koninginnenrooster bezaten om de scheiding te maken tussen broed en honingruimte :-)

Piet

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Bijenteelttentoonstelling 1916 te Haarlen

Bericht door Hans van der Post. » wo 23 jan 2013, 13:33

Even een link waar je veel meer over de Gravenhorster boogkorf kunt lezen -zoekslag: boogkorf

. http://library.wur.nl/ojs/index.php/bij ... ch/results
!Hans.

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Bijenteelttentoonstelling 1916 te Haarlen

Bericht door Oude Essink » wo 23 jan 2013, 14:02

hé Hans,
de link werkt niet; je moet zoals je zegt op de zoekfunctie klikken "boogkorf" maar dan vervolgens krijg je 100 plaatsen waar het woord staat; voordat je de PDF plaats van één verwijzing hebt binengekregen ben je een uur verder. wellicht levert imkerpedia snellere informatie op
hennie oes

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Bijenteelttentoonstelling 1916 te Haarlen

Bericht door Hans van der Post. » wo 23 jan 2013, 14:25

Hennie weet niet of je pc of verbinding bij jouw goed werkt.
De link werkt wel, rechts het woord: boogkorf en je krijgt een hele rits korte beschrijvingen, als je daar op klikt ga je naar het oude art.
Voorbeeld: http://library.wur.nl/ojs/index.php/bij ... /3360/2863
!Hans.

Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten: 1210
Lid geworden op: ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Bijenteelttentoonstelling 1916 te Haarlen

Bericht door Albert Stoter » wo 23 jan 2013, 15:29

Oude Essink schreef: wellicht levert imkerpedia snellere informatie op
Ik ben natuurlijk altijd bereid om het linkje naar de Gravenhorster boogkorf op Imkerpedia even te geven.

Veel van de daar gegeven informatie komt overigens uit de al door Hans genoemde bron. Ook voor veel andere Imkerpedia-pagina's is uit die bron geput.

Die gedigitaliseerde oude imkerbladen van (voorlopers van) de NBV vormen een rijke bron van informatie. Met natuurlijk ook een beetje hetzelfde nadeel als het forum: als je zoekt vind je zoveel.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten