Bijen positief !!

historische aspecten van- en filosoferen over bijen en bijenteelt.
Plaats reactie
Franschman
Berichten: 1235
Lid geworden op: wo 27 apr 2011, 00:13
Contacteer:

Bijen positief !!

Bericht door Franschman » ma 25 feb 2013, 12:51

Beste imkervrienden,
Met een pagina groot artikel besteed de NRC Next van vandaag( maandag 25 feb 2013) aandacht aan de relatie tussen bijen/hommels en bloemen.
"Het gaat niet alleen om de kleur"zo luidt de kop van het artikel. Kern van het bericht: Hommels en bijen bouwen van nature een positieve elektro-statische lading op tijdens de vlucht. :be8: Bloemen zijn juist negatief geladen.

In combinatie met andere bloemsignalen, zou het elektrische veld van de bloem een belangrijke prikkel vormen om die bloem te bezoeken !
Onderzoek is uitgevoerd door de Universiteit van Bristol ( Engeland)

Bloemen lokken insecten niet alleen met geur en kleur maar dus ook met hun "mobieltje' :lol: Opladen van het 'bloemenmobieltje' gaat na het bijen/hommelbezoek snel. Na anderhalve minuut is de bloem weer opgeladen. Bloemen hebben vast een goedkoop abonnement--> zonlicht :) ? :idea:

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Bijen positief !!

Bericht door Jaap v.Popering » ma 25 feb 2013, 13:34


Franschman
Berichten: 1235
Lid geworden op: wo 27 apr 2011, 00:13
Contacteer:

Re: Bijen positief !!

Bericht door Franschman » di 26 feb 2013, 13:25

Bedankt voor het linkje Jaap.
Het artikel is dus nu ook in de Nederlandse taal beschikbaar en een leuk nieuwtje voor de lezers van de NRC Next.

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Bijen positief !!

Bericht door bee-tree » za 20 feb 2016, 17:51

In het topic "Stuifmeel als energie-opslag ?" van Hans van der Post van afgelopen nacht,
heb ik in mijn Post Scriptum van vandaag gevraagd of iemand al eens 'n artikel onder ogen
heeft gehad over "hoe bijen bestuurd worden" wanneer ze bloemen bezoeken. Elektromagnetisch ?
Ik ben zo net aan het googelen gegaan met de trefwoorden : bij positief, bloem negatief
en vond de volgende site www.Trouw.nl 24 maart 2015 waarin Hans Marijnissen het
boek "Niet zonder elkaar - bloemen en insecten" van Louis Schoonhoven aanprijst, Uitgever Natuurmedia.
Hans gebruikt als titel voor zijn artikel in Trouw: 'Positieve" Hommel waarschuwt de volgende Hommel".

Toen ik in de zoekfunctie van ons forum dezelfde trefwoorden plaatste, vond ik tot m'n verbazing
het onderwerp "Bijen positief" van Franschman, geplaatst op 25 februari 2013. Zie hierboven.
Mijn compliment voor Franschman en Jaap van Popering en..

Afgelopen week is op één van onze TV-zenders het verschijnsel ook aan de orde geweest bij bijen.
Ik wist daar niet van. De TV gaat bij ons pas laat aan.......... Zjef :b10:

moorken
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 15 jun 2016, 22:10
Imker sinds: 2014
Bijenras(sen): Ligustica
Contacteer:

Re: Bijen positief !!

Bericht door moorken » wo 15 jun 2016, 22:17

bee-tree schreef: boek "Niet zonder elkaar - bloemen en insecten" van Louis Schoonhoven aanprijst, Uitgever Natuurmedia.
Hans gebruikt als titel voor zijn artikel in Trouw: 'Positieve" Hommel waarschuwt de volgende Hommel".
Iemand een idee waar ik dit boek nog kan bestellen? ik heb het nog nergens kunnen terugvinden.
check ook mijn iPhone Wallpapers

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Bijen positief !!

Bericht door Hans van der Post. » wo 15 jun 2016, 23:32

Zoeken is ook een kunst: http://www.natuurmedia.nl/
je kunt hier dit boek bestellen: "Niet zonder elkaar - bloemen en insecten"
!Hans.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten