Frans boekje 1913

historische aspecten van- en filosoferen over bijen en bijenteelt.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten: 2000
Lid geworden op: di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Middelbeers Nederland
Contacteer:

Frans boekje 1913

Bericht door m.kolsters. » di 19 mar 2013, 15:13

Hier een paar bladzijden uit een Frans boekje, wie kan mij hier meer over vertellen.
Ik kan er geen woord van lezen ( boekje te oud ) :dance:
Bijlagen
Frans boekje 2 001.jpg
Frans boekje 1913 001.jpg
Tinus Kolsters

roosje2012
Berichten: 93
Lid geworden op: ma 12 mar 2012, 22:10
Contacteer:

Re: Frans boekje 1913

Bericht door roosje2012 » di 19 mar 2013, 16:13

Dag Tinus,
Hier vind je heel de uitleg daarover op blz. 283

http://books.google.be/books?id=H1ylrnH ... CDsQ6AEwAQ

Hoop dat je daar wat aan hebt.
Roosje :be9:

Franschman
Berichten: 1235
Lid geworden op: wo 27 apr 2011, 00:13
Contacteer:

Re: Frans boekje 1913

Bericht door Franschman » di 19 mar 2013, 17:04

De kathedraal van Vezelay, een romaans bouwwerk herbergt veel fraaie sculpturen. Getoond wordt een sculptuur aan de bovenzijde van een pilaar. Onduidelijk is wat hier wordt voorgesteld. Men zou kunnen denken aan het wannen van graan maar de scene blijft onduidelijk.( criblage is lettelijk zeven met een tamis (is dus een zeef) Het lijkt er op dat de personen zich bedienen van grote soufflets= blaasbalgen. Wat zij hiermee doen doet dus denken aan een vorm van scheiden van koren en kaf.

Natuurlijk gaat bij imkers het hart sneller kloppen bij het zien van deze afbeelding waarvan , zo zegt de tekst, een afgietsel te zien is in een museum. Een vroege afbeelding van imkers die met berokers 'avant la lettre' :D bezig zijn ? Ik zal eens in mijn boeken duiken of ik wat meer kan vinden. Het zou ook een primitieve manier kunnen zijn om insecten te bestrijden in druivenplanten ( zie de sculptuur). Een bekende methode is 'Bouille Bordelaise' Kopersulfaat ( CuS04, dat de bladeren een typische' vert de gris kleur geeft, een beetje grijsblauwe kleur.'Boeren bij mij in de buurt zweren nog steeds bij dit middel dat als een soort' Haarlemmerolie'ter besrijding van insecten en schimmelaandoening altijd goed is :roll:
Ik dacht dat Vezelay een van de haltepunten vormt op de Pelgrimsroute of Camino naar Santiago de Compostella. Ook Moissac, Beaulieu s/ Dordogne hebben kerkgebouwen met fraaie romaanse/middeleeuwse sculpturen . Vooral de timpanen trekken de aandacht ( halfronde of driehoekige bovenzijde van de kerk entree, die veelal het laatste oordeel laten zien als een vermaning aan de binnengaande gelovigen) :o Vergeleken met Griekse of Romeinse beeldhouwkunst doen Romaanse sculpturen wat primitief aan. Wel geven ze een beeld van de leef- en denkwereld van de Middeleeuwse mens.
Wellicht laten de volgende bladzijden van het getoonde boekje meer informatie zien, Het is iets voor Eva Crane die een fraai boek in het Engels schreef over de historie van de imkerij. Dat ga ik eens aan St. Nicolas ( ! ) vragen :lol:

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Frans boekje 1913

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » di 19 mar 2013, 19:28

Het is iets voor Eva Crane die een fraai boek in het Engels schreef over de historie van de imkerij.
Die is al jaren dood.

gr
JP

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten