infaroodopname van bijenkast gezocht

historische aspecten van- en filosoferen over bijen en bijenteelt.
Franschman
Berichten: 1235
Lid geworden op: wo 27 apr 2011, 00:13
Contacteer:

infaroodopname van bijenkast gezocht

Bericht door Franschman » ma 01 apr 2013, 14:14

Beste Beeleevers,
Vooral met dit aanhoudende koude weer a.g.v. een zogenaamde persistente circulatie komt de vraag naar voren:"Is de bijenkast wel volgens de moderne regels geïsoleerd ?
Onlangs kreeg ik van de Nuon een bericht om tot verder isolatie van mijn huis over te gaan. Daarbij stuurde ze enige infrarood foto's van een huis om warmteverlies aan te tonen ( en mij te motiveren isolatie door Nuon te laten uitvoeren). De schaal getoond op de foto's ( 4) varieerde van Hoog kleur rood) tot matig en laag ( groen en blauw) Terug naar de imkerij.
Is een dergelijke infrarood foto van een bevolkte bijenkast bekend bij de Forumleden ?[/u] Bij welke buitentemperaturen is isolatie zinvol en beïnvloed dat de plaats van het bijenvolk in de kast en de grootte van een aanwezig broednest ? :doh:

Is beter/ anders isoleren van de befaamde Mommers Spaarkast aan te bevelen. Zo ja hoe dan? :hive: Voor de korfimkers natuurlijk ook aardig om zo.n infrarood-opname eens te zien van een bevolkte korf.

P.S. Is er een foto bekend van ir. Mommers :ugeek: bij zijn gestandaardiseerde kast--> Imkerpedia ?
Is een standbeeld van deze man ( nabij het Bijehuis) op zijn plaats ? :violin: :pray:

FerryB
Berichten: 716
Lid geworden op: wo 30 mei 2012, 22:30
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Buckfast koninginnenteelt
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: infaroodopname van bijenkast gezocht

Bericht door FerryB » ma 01 apr 2013, 14:34

Hoi,

kijk eens hier ff naar beneden scrollen.
http://www.bijenhouden.nl/phpbb/viewtop ... 7&start=60
met vriendelijk groet,
Ferry Bantjes senior

TvdB
Berichten: 36
Lid geworden op: di 28 jan 2014, 19:09
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: infaroodopname van bijenkast gezocht

Bericht door TvdB » di 12 aug 2014, 17:52

Infrarood beelden kunnen schijnbaar gebruikt worden om de status van bijenvolken te controleren maar vind zo gauw geen vergelijk van verschillende kast soorten:

http://www.opticsinfobase.org/oe/fullte ... e-19-1-399

Overigens is de vraag welk effect een betere of slechtere isolatie heeft op een volk. Mits genoeg voer aanwezig is kan ik me niet goed voorstellen dat een volk snel in de problemen komt in een 'koudere' kast

ndj
Berichten: 209
Lid geworden op: za 28 jun 2014, 19:47
Imker sinds: 2003
Bijenras(sen): Mellifera
Contacteer:

Re: infaroodopname van bijenkast gezocht

Bericht door ndj » di 12 aug 2014, 19:53

Franschman schreef:Beste Beeleevers,
Vooral met dit aanhoudende koude weer a.g.v. een zogenaamde persistente circulatie komt de vraag naar voren:"Is de bijenkast wel volgens de moderne regels geïsoleerd ?
Bijen zijn heel ouderwets. Ze weten niet wat infrarood is. Ik heb geen idee, of ze Piet Paulusma gehoord hebben.

Wel weet ik, dat ze de boel prima weten te isoleren en warm te houden. Warmte gaat omhoog. Als er iets geïsoleerd moet worden is dat het dak.
Ik ben wel eens vergeten om de lade in de bak te schuiven voor de winter. Het gaas was niet dichtgeplakt. Wel had ik een sloop met hooi onder het dak gedaan. Het volk kwam prima door de winter.

Maykel Schollen
Berichten: 25
Lid geworden op: wo 13 aug 2014, 08:30
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Boxtel
Contacteer:

Re: infaroodopname van bijenkast gezocht

Bericht door Maykel Schollen » wo 13 aug 2014, 09:05

Franschman schreef: Is een standbeeld van deze man ( nabij het Bijehuis) op zijn plaats ? :violin: :pray:
Als kleinzoon van dhr. Mommers zeg ik JA absoluut! :clap:
Mijn opa zelf zou t niet nodig vinden. Ze hebben mn opa ooit een keer een lintje willen geven voor zn werk als rijksbijenteeltconsulent en die heeft ie niet aangenomen omdat hij vond dat ie gewoon zn werk deed en daar geen lintje voor verdiende :violin:

Maar ik ben voor iig!

Ps: bij mijn weten heeft een bijenvolk helemaal geen behoefte aan een geisoleerd huis. Zolang ze de wintertros maar op temperatuur kunnen houden. Voor hun part wonen ze verder in een ijspaleis in de winter. :hive:
Carnica imker en koninginnenteelt

Huisdieren:
6 Border Collies
3 Mierenkolonies: 1 Formica Cunicularia, 1 Lasius Niger en 1 Messor Barbarus
20 Koningspythons (Python Regius)
En bijen natuurlijk!!

Franschman
Berichten: 1235
Lid geworden op: wo 27 apr 2011, 00:13
Contacteer:

Re: infaroodopname van bijenkast gezocht

Bericht door Franschman » do 14 aug 2014, 23:03

Beste Maykel.
Bedankt voor je reactie.
Ofschoon ik veel over de bedenker en promotor van de moderne spaarkast heb gelezen, heb ik nimmer een foto van Dh.r Mommers gezien.
Kan jij zijn foto eens tonen, Ook interessant voor de Imkerpedia. Bij voorbaat dank.

Maykel Schollen
Berichten: 25
Lid geworden op: wo 13 aug 2014, 08:30
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Boxtel
Contacteer:

Re: infaroodopname van bijenkast gezocht

Bericht door Maykel Schollen » vr 15 aug 2014, 10:27

Franschman schreef:Beste Maykel.
Bedankt voor je reactie.
Ofschoon ik veel over de bedenker en promotor van de moderne spaarkast heb gelezen, heb ik nimmer een foto van Dh.r Mommers gezien.
Kan jij zijn foto eens tonen, Ook interessant voor de Imkerpedia. Bij voorbaat dank.
Zijn foto staat op imkerpedia, of heeft er in ieder geval wel opgestaan.
In imkerpedia zoeken naar rijksbijenteeltconsulent en dan vindt je hem wel.
Klein detail: op imkerpedia staat J.A.F.M Mommers maar het moet J.F.A.M. Mommers zijn.
Carnica imker en koninginnenteelt

Huisdieren:
6 Border Collies
3 Mierenkolonies: 1 Formica Cunicularia, 1 Lasius Niger en 1 Messor Barbarus
20 Koningspythons (Python Regius)
En bijen natuurlijk!!

Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten: 1210
Lid geworden op: ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: infaroodopname van bijenkast gezocht

Bericht door Albert Stoter » wo 20 aug 2014, 11:22

Ik zal het aanpassen Maykel.

Mommers heeft al sinds 4 november 2009 op Imkerpedia z'n eigen pagina met 2 foto's: http://www.imkerpedia.nl/wiki/index.php ... M._Mommers

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8254
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: infaroodopname van bijenkast gezocht

Bericht door Hans van der Post. » za 20 sep 2014, 00:46

Al eerder een groepsfoto waar Ir Mommers opstaat in de topic: "Vergeten herinneringen": http://www.bijenhouden.nl/phpbb/viewtop ... 1&p=105573
!Hans.

Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten: 1543
Lid geworden op: di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 0

Re: infaroodopname van bijenkast gezocht

Bericht door alfa vulgaris » ma 06 okt 2014, 11:44

De firma FLIR produceerd dit soort apparatuur.
Erg kostbaar spul wat wellicht even te leen is.
Ze werken net als gewone camera's met USB aansluitingen etc.

Wel is het verstandig een deskundige erbij te hebben omdat thermografie een vak apart is.
Zo is bv kleur en ruwheid van een oppervlak of bv. warmtereflecties ook van invloed op het waargenomen beeld.
Ook is instelling van het meetbereik belangrijk. Vele van deze camera's kunnen over een breed temperatuursgebied werken.

Mijn eigen ervaring is dat kunstof kasten ervoor zorgen dat er veel minder water condenseerd tegen de wand wat ervoor zorgt dat er veel minder schimmel in de kasten komt. Ook werkt de mierenzuurbehandeling voorral in een nieuwe houten kast net even anders omdat er water en dus zuur in de kast trekt.

AH..zo weer luchtalarmtest zeker?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten