Indigogo initiatief: bring back the bees

historische aspecten van- en filosoferen over bijen en bijenteelt.
Plaats reactie
Avicenna
Berichten: 2
Lid geworden op: za 29 mar 2014, 12:18
Locatie: Eindhoven e.o.
Contacteer:

Indigogo initiatief: bring back the bees

Bericht door Avicenna » wo 02 apr 2014, 21:23

Hallo,

Ik werd geattendeerd op een kickstarter/Indigogo projectje om imkeren makkelijker toegankelijk te maken. Zie deze link [EN]:
https://www.indiegogo.com/projects/open-source-beehives

Buiten het feit dat de kasten geinig in elkaar zitten vind ik het "babysit computertje" een erg interessante toevoeging. Deze houd temperatuur, luchtvochtigheid en mogelijke insecticiden in de kast in de gaten en waarschuwt bij afwijkingen de eigenaar per SMS.


Groeten - Sjoerd
To bee or not to bee, that's the question.

BenVer
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 27 feb 2015, 09:21
Contacteer:

Re: Indigogo initiatief: bring back the bees

Bericht door BenVer » vr 27 feb 2015, 09:31

Ik heb de sceptische reacties hier gelezen en vele online, maar vraag me toch een beetje af of die terecht zijn.
Is het echt niks, zijn het charlatans en alleen maar uit op geld?

Ik ben geen imker, heb er geen verstand van, maar ben wel geinteresseerd en wil een beginnerscursus gaan doen.
Helaas ben ik al te laat voor dit jaar, de meeste cursussen(omgeving Bergen op Zoom) hebben al een paar lessen gehad, maar dat is niet zo'n punt aangezien de Full Flow Hive toch pas in december geleverd zal worden.

Het enige dat ik nu graag zou zien is een eerlijke beoordeling van de Full Flow Hive. Is het echt niks voor een beginner ?

Ik denk er serieus over na of ik een donatie doe, waarschijnlijk $600USD voor de Complete Full Flow Hive en dan hopelijk in 2016 een hele kleine bijdrage leveren aan een gezonde bijenpopulatie :D

Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: Indigogo initiatief: bring back the bees

Bericht door semar » za 28 feb 2015, 10:54

ik zou die 600 usd in een paar goede spaarkasten investeren, die hebben hun deugdelijkheid
(voor bij en imker) over de afgelopen 50 jaar wel bewezern.

het fimlpje is gellikt, een paar dingen met de constructie van multiplex niet erg 'slijtvast' bij buiten opstelling,
gemonteerd als aangegeven zal het dak enorm inwateren door de open-kier constructie van het opligende dak.

in mijn optiek een blabla copy van de topbar, die de (sorry) ecoridders het nodige geld uit de zak klopt,
lekker prive zodat niemand kan zien waar het geld uiteindelijk terecht komt.

:think: zal wel meer voor de ontwerpers dan voor de bijen zijn,
ik zou een kast door ontwerpers/ingineurs die zelf geen imker zijn
met zeer veel wantrouwen ontvangen,
(we hebben enige prachtige voorbeelden gezien de afgelopen decenia)
waarin bijenhouden van een hobby voor zonderlingen is gevalueerd tot
statussymbool van hoe goed je bent voor het mileu met de bijbehorende sociale status.
dit is dé gadget die je moet hebben om je omgeving maar vooral te laten zien dat je geld genoeg hebt
om je het nieuwste statussymbool van de ecoridder te kunen veroorloven.
:evil:

staat je vij om zelf te kiezen maar ik wist het wel, eerst afwachten en niet zoals de nieuwste windows meteen gebruiken,
de fouten komen laater pas aan het licht.(beta exemplaar)
als de kast zichzelf over een jaar of tien heeft bewezen, nog eens beklijken.

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

ps, vergeef mij de kleurrijke uitdrukkingen,
maar helaas zijn het vooral de begingers die zich door dergelijke praktijken laten bedotten.
Wacht met niewe kast experimenten tot je echt weet wat je doet en wat je bijen wel/niet nodig hebben.
Laatst gewijzigd door semar op za 28 feb 2015, 12:27, 4 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8248
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Indigogo initiatief: bring back the bees

Bericht door Hans van der Post. » za 28 feb 2015, 11:08

Semar ik kan het niet beter zeggen. :clap: :clap: :clap:

BenVer schreef:[.................]Het enige dat ik nu graag zou zien is een eerlijke beoordeling van de Full Flow Hive. Is het echt niks voor een beginner ?
Ik denk er serieus over na of ik een donatie doe, waarschijnlijk $600USD voor de Complete Full Flow Hive en dan hopelijk in 2016 een hele kleine bijdrage leveren aan een gezonde bijenpopulatie :D
Je help de bijen niet om "zomaar" een donatie te doen. Een bijenvolk kan zich zelf heel goed handhaven in een kast enof holle ruimte. ( boom)
Kunstmatige ventilatie enof vochthandhaving weten ze uitstekend zelf te regelen.
!Hans.

Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: Indigogo initiatief: bring back the bees

Bericht door semar » za 28 feb 2015, 12:39

BenVer schreef:Ik heb de sceptische reacties hier gelezen en vele online, maar vraag me toch een beetje af of die terecht zijn.
Is het echt niks, zijn het charlatans en alleen maar uit op geld?

Ik ben geen imker, heb er geen verstand van, maar ben wel geinteresseerd en wil een beginnerscursus gaan doen.
Helaas ben ik al te laat voor dit jaar, de meeste cursussen(omgeving Bergen op Zoom) hebben al een paar lessen gehad, maar dat is niet zo'n punt aangezien de Full Flow Hive toch pas in december geleverd zal worden.

Het enige dat ik nu graag zou zien is een eerlijke beoordeling van de Full Flow Hive. Is het echt niks voor een beginner ?

Ik denk er serieus over na of ik een donatie doe, waarschijnlijk $600USD voor de Complete Full Flow Hive en dan hopelijk in 2016 een hele kleine bijdrage leveren aan een gezonde bijenpopulatie :D
als je advies vraagt, kun jet opvolgen óf naast je neer leggen(eigen keuze).

als je vanuit gaat dat je hier geen eerlijk advies krijgt (omdat je het andwoord niet aanstaat)
moet je de vraag hier ook niet stellen!
wacht rustig af, ga bij je lokale afdeling bij een paar ervaren imkers op bezoek,
loop evt een tijdje met ze mee.
doe volgend jaar de cursus, (krijg je vaak een volkje gratis) en leer geduld.
Veel geduld is iets wat ononbeerlijk is in de imkerij, shortcuts lijden hier vaak tot teleurstelling.

het blijft eigen keuzze.

vriendelijke groet,
Semar(Dominique)

BenVer
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 27 feb 2015, 09:21
Contacteer:

Re: Indigogo initiatief: bring back the bees

Bericht door BenVer » ma 02 mar 2015, 09:41

Bedankt voor de reacties tot nu toe.
Wat mij het meeste aanspreekt is het niet storen van de bijen bij het "oogsten".
Zij kunnen hun ding doen, ik tap op gezette tijden de aanbevolen hoeveelheid honing af.

Inderdaad hoef ik nu niks te doen, ik kan altijd volgend jaar, nadat ik de beginnerscursus gedaan heb, opnieuw kijken wat de mogelijkheden zijn.

Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: Indigogo initiatief: bring back the bees

Bericht door semar » di 03 mar 2015, 09:43

BenVer schreef: Wat mij het meeste aanspreekt is het niet storen van de bijen bij het "oogsten".
Zij kunnen hun ding doen, ik tap op gezette tijden de aanbevolen hoeveelheid honing af.
en hoe wou je dat doen? :roll:
daar heb ik niets over gezien in het fimpje.
de enige manier die ik kan bedenken is via een uitlaatbord.

Oh, wacht, dat kan niet met een topbar!


honing afnemen zal de bijen altijd storen al worden ze alleen maar grumpy
dat hun vooraad is verdwenen.

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

BenVer
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 27 feb 2015, 09:21
Contacteer:

Re: Indigogo initiatief: bring back the bees

Bericht door BenVer » di 03 mar 2015, 10:02

Weet je zeker dat je hetzelfde filmpje als ik bekeken hebt? https://www.youtube.com/watch?v=WbMV9qYIXqM&t=212
En mijn idee is om te voorkomen dat de bijen "grumpy" worden door niet teveel honing af te nemen.
Ik had niet het idee om het te verkopen, slechts elke twee weken op zondagmiddag pannekoeken met heerlijke verse honing!

Ik stel je reacties op prijs!

Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: Indigogo initiatief: bring back the bees

Bericht door semar » di 03 mar 2015, 11:05

deze discusie ging om deze kast,
bericht 1

https://www.indiegogo.com/projects/open-source-beehives

even bij de les blijven!

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: Indigogo initiatief: bring back the bees

Bericht door semar » di 03 mar 2015, 11:26

BenVer schreef:Weet je zeker dat je hetzelfde filmpje als ik bekeken hebt? https://www.youtube.com/watch?v=WbMV9qYIXqM&t=212
En mijn idee is om te voorkomen dat de bijen "grumpy" worden door niet teveel honing af te nemen.
Ik had niet het idee om het te verkopen, slechts elke twee weken op zondag middag pannekoeken met heerlijke verse honing!

Ik stel je reacties op prijs!
als dat het doel van je bijenhouden is,
kun je wellicht beter een bevriend imker "sponsoren' dan zelf bijenhouden (je kunt ook imker e een kast leasen tegenwoordig in je eigen achtertuin).
je kunt geen bijenhouden door alleen elke 2 weker er honing uit te tappen, er komt toch echt een boel meer bij kijken.

bijen houden niet van perspex en ze zullen het probeeren af te dekken, en braamraat te bouwen,
perspex is er breek/kwetsbaar als het een vloeisof moet bevatten, persoonlijkdenk ik dat de kast is over engenierd.
hoe complexer hoe minder kans van slagen in de praktijk.

bij voorkomen dat bijen grumpy worden,
je kunt beetje bij beetje oogsten door steeds 1 of 2 ramen om te hangen in een standdaard kast,
open raam eruit dicht, ok de flokast schijnt dat ook te kunnen.
maar je zult merken dat de bijen in het najaar altijd grumpy/rooflustig zijn
de eerste dagen hoeveel/weinig je er ook uithaald.

Wat is niet in het filmpje terug zie is de optredende roverij die deze kast (waarschijnlijk) teweeg zal brengen.

vriendelijke groet
Semar(Dominique)

ps.natuurlijk kan ik het ook helemaal mis hebben maar dat geloof ik toch echt niet.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 13 gasten