Bijen houden niet van Gehoortoestellen

historische aspecten van- en filosoferen over bijen en bijenteelt.
Franschman
Berichten: 1235
Lid geworden op: wo 27 apr 2011, 00:13
Contacteer:

Bijen houden niet van Gehoortoestellen

Bericht door Franschman » ma 11 jun 2018, 19:53

Door noodlottige omstandigheden ben ik plotseling bijzonder doof geworden. Tuten en kwaken hoor ik niet meer en ook zoemverandering door stemmingsversndering bij de bijen zijn niet meer hoorbaar . Een uiterst vervelende bijkomstigheidis dat bijen geïrriteerd raken door de electro magnetische straling van de gehoortoestellen. Bijen steken mij nu in de oren ( dat vertelde Beter Horen er niet bij !als ik in de buurt van de kasten kom met gehoortoestellen in , en zonder kap werk .

Hebben collega-imkers die gehoorproblemen hebben dezelfde ervaring ??

Imkeren, maar gehoorapparaten er niet Bij :be5:
Ik krijg nu rode oortjes van de bijen ! :D
Laatst gewijzigd door Franschman op di 12 jun 2018, 08:36, 1 keer totaal gewijzigd.

ierland
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 13 jul 2015, 22:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): mellifera ( irish dark bee)
Contacteer:

Re: Bijen houden niet van Gehoortoestellen

Bericht door ierland » ma 11 jun 2018, 22:40

Hallo Fransman. Ik heb dezelfde ervaring en als ik andere imkers vertel dat ik denk dat de bijen het munten op mijn oren als ik mijn gehoorapparaat in heb, krijg ik als antwoord dat ik me dat verbeeld en of ik misschien andere shampoo gebruik of zoiets. Je bent de eerste bijenhouder die mijn veronderstelling bevestigd dat de bijen gehoorapparaten niet leuk vinden.

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Bijen houden niet van Gehoortoestellen

Bericht door Kroese » ma 11 jun 2018, 23:55

Die opmerking is helemaal juist.
Een bijen maat hier doet zijn gehoor apparaten uit.
Hij heeft ook last van geïrriteerde bijen.

Gebruikersavatar
gijs.v
Berichten: 398
Lid geworden op: zo 05 apr 2015, 08:42
Contacteer:

Bijen houden niet van Gehoortoestellen

Bericht door gijs.v » di 12 jun 2018, 06:56

En dan wijzen de onderzoeken maar uit dat bijen geen last hebben van EM-straling. Een van onze stallen staat nabij een gsm-mast, de bijen zijn daar “per toeval” ook niet zo vriendelijk.

Ik wil voor mezelf nog een een kleinschalige onderzoek doen door de mobiel op of naast de kast te leggen.

Wat ik mij afvraag is waarom een hoortoestel zo een sterk EM-veld heeft. Het hoeft immers niet te zenden.

Reageren bijen op iedere EM-bron of bij bepaalde frequenties / veldsterktes.

Ik liet me even gaan, maar dit onderwerp houd me wel bezig.

Groeten Gijs


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Franschman
Berichten: 1235
Lid geworden op: wo 27 apr 2011, 00:13
Contacteer:

Re: Bijen houden niet van Gehoortoestellen

Bericht door Franschman » di 12 jun 2018, 08:27

Bedankt mensen voor de reacties.
Gedeelde smart is halve smart. Nu met ‘gestrekte Oren’ naar de bijenstand :D

Oppassen dat ik geen ‘rode oortjes ‘ krijg van het imkeren ! :D
Laatst gewijzigd door Franschman op di 12 jun 2018, 08:43, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Bijen houden niet van Gehoortoestellen

Bericht door Hans van der Post. » di 12 jun 2018, 08:29

Gijs je hebt vast een mobile bij je als in de bijen werkt en dan ??????
!Hans.

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Bijen houden niet van Gehoortoestellen

Bericht door Kroese » di 12 jun 2018, 10:49

Inderdaad een gehoor apparaat is geen zender.
Dus mijn gedachte is dat het met geluids frequentie te maken (kan) hebben??

ander punt, wat er op lijkt.
Ik had in mijn schuur last van muizen, en toen adviseerde mij iemand om een muizen, ratten , insecten verjager te kopen.
Toen heb ik bij ome Ali zo'n "pieper" te kopen voor €3,-. Baat het niet,dan schaad het ook niet veel.
Maar het werkt de groente, aardappels en het kippenvoer wordt niet meer aangevreten.......

mijn vrouw stelde voor om er ook 1 in het kippenhok te hangen om daar het muizen/ratten gebroed weg te houden.
Maar omdat die dingen ook tegen insecten werken, als je de bijlage moet geloven, vond ik dat niet zo'n goed idee.
Mijn bijenstal staat naast het kippenhok, en dan worden mijn nu zachtaardige bijen misschien ook pissig. :be5: :be5:
Niet iets wat ik wil uitproberen.......

renske
Berichten: 356
Lid geworden op: zo 27 jun 2010, 20:24
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Elspeet
Contacteer:

Re: Bijen houden niet van Gehoortoestellen

Bericht door renske » di 12 jun 2018, 11:28

Bij mij kwam een keer een imker een volk kopen. Hij deed de kast open en werd meteen aangevallen door een normaal rustig volk. Ik dacht dat de koop niet door zou gaan. Maar hij zei dat hij zijn gehoorapparaat nog aan had, zette hem uit en niets meer aan de hand.
Het klopt dus wel. Ik heb daarom ook nooit mijn telefoon bij me bij de bijen.
Ontwerpster van natuurlijke tuinen. Beginnend imker en zeer geinteresseerd in dracht en drachtplanten.

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Bijen houden niet van Gehoortoestellen

Bericht door Jaap v.Popering » di 12 jun 2018, 11:38

Ik imker al heel veel jaren met een behoorlijk aantal volken . Wel met mijn eigen Landras ( straatras )
Omdat ik nog al eens over de bijen gebeld kan worden heb ik ALTIJD mijn mobiel in mijn broekzak .....

Ik heb nog geen enkele keer waargenomen dat er een honingbij op mijn broekzak wil gaan zitten ....laat staan er in steken .
.. :think: ..Of ik dan bij het bijenras of mijn mobiel de oorzaak moet zoeken .....weet ik niet :whistle: .

Jaap v P

Lippe

Re: Bijen houden niet van Gehoortoestellen

Bericht door Lippe » di 12 jun 2018, 16:04

Van een telefoon hebben mijns inziens bijen ook geen last, althans ik heb het nog nooit gemerkt. Ik gebruik geen kap of andere beschermende kleding en rook bij welke handeling dan ook en heb altijd een telefoon bij me. Veelvuldig maak ik foto's met mijn telefoon en zit er dus vaak kort op met het toestel, maar heb nog nooit meegemaakt dat mijn broekzak werd aangevallen of dat de bijen er anderszins geïrriteerd door raken.

Ik heb er totaal geen verstand van, maar een hoortoestel versterkt en zend vervolgens toch ook een geluid uit in plaats van een signaal?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten