Gevelteken van de imker

historische aspecten van- en filosoferen over bijen en bijenteelt.
Plaats reactie
Franschman
Berichten: 1235
Lid geworden op: wo 27 apr 2011, 00:13
Contacteer:

Gevelteken van de imker

Bericht door Franschman » vr 15 mar 2019, 00:28

Beste Beeleevers,
Ooit gebruikte men , met name in Twente, geveltekens. Ze dienden als ornament en ook als een middel om onheil. zoals blikseminslag, te weren.

Daartoe werd het symbool van de donderbezem gebruikt, Het plantje huislook werd gestileerd in het gevelteken opgenomen.( Het is bij mij te zien onder de korf.)
Ook ik heb getracht zo;n gevelteken te maken voor de imker !
Mijn gevelteken is helaas verloren gegaan . Hij werd afgebroken door een grote vallende tak( veroorzaakt door felle windvlagen die tijdens de Vent d"Autan voorkomen :o
Slechts een foto van mijn gevelteken rest mij. :roll:
gevelteken van atelier.JPG

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Gevelteken van de imker

Bericht door Hans van der Post. » vr 15 mar 2019, 01:07

Vertaald: Wind d'Autan
Kan er geen voorstelling van maken. :think:
Helaas.
Wel van de foto van het gevel teken.
Je zal meer in Gelderland, Drente, Brabant en/of Limburg moeten zijn om een imkergevel teken te spotten.
!Hans.

Franschman
Berichten: 1235
Lid geworden op: wo 27 apr 2011, 00:13
Contacteer:

Re: Gevelteken van de imker

Bericht door Franschman » vr 15 mar 2019, 10:12

Hans van der Post. schreef:Vertaald: Wind d'Autan
Kan er geen voorstelling van maken. :think:
Helaas.
Wel van de foto van het gevel teken.
Je zal meer in Gelderland, Drente, Brabant en/of Limburg moeten zijn om een imkergevel teken te spotten.
Geveltekens zijn vooral in Twente te vinden. Men moet ze niet verwarren met ornamenten die ‘Makelaars’ worden genoemd.
Een lokale Twentse architect, ik meen E. Jans ,heeft er een leuk boek over geschreven.
Al fietsend langs boerderijen maakte hij tientallen schetsen die hij in het boek van commentaar voorzag. 8)
Mijn gevelteken voor de imker, zaagde ik uit in een plank tropisch hardhout .

Helaas kon mijn teken geen onheil afweren. Hij werd vernield door toedoen van een windvlaag. De Vent d’Autan is een lokale wind zoals de föhn en de borra en niet de vergeten de Mistral.
Tijdens de periode dat deze wind waait ,worden dieren, ook bijen bijzonder onrustig en prikkelbaar. Fransen zeggen dat je van deze wind gek kan worden !
P.S.
Ik ken Twentenaren die, trots op hun afkomst , een gevelteken of midwinterhoorn in de woonkamer hebben opgehangen. :o
Imkers die op een flat wonen kunnen dus ook een origineel imkersgevelteken ophangen in de woonkamer! :be3: :lol: Aan het werk Hans ! :lol:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten