Bijen ingezet als Egyptische slaven ?

historische aspecten van- en filosoferen over bijen en bijenteelt.
Plaats reactie
Franschman
Berichten: 1235
Lid geworden op: wo 27 apr 2011, 00:13
Contacteer:

Bijen ingezet als Egyptische slaven ?

Bericht door Franschman » di 30 apr 2019, 13:44

Beste Beelievers.
Onder het motto 'Meimaand Bijmaand' ( ! ) heeft het museum de Kunsthal in Rotterdam een kunstenaar gevonden die een bijenvolk gaat inzetten om een 'kunstwerk' te gaan fabriceren ! Bijen dus ingezet als slaven ten dienste van de kunst? :o
Als circusdieren moeten de bijen een kunstje vertonen en op een geraamte dat wordt opgesteld door de kunstenmaker.
Het finale doel is dat de bijen een buste uit was fabriceren van de ooit zo mooie Egyptische koningin Nefreteti en concurrent in schoonheid van Cleopatra. Bij de laatstgenoemde gaan we bij haar beeltenis nu zeker een giftige slangen happening houden :lol:

Het originele gestuckte/gipsen beeld van het hoofd van Nefretete, de buste dus, heb ik ooit in een Berlijns museum kunnen bewonderen.
Wat de zin van dit bijenproject is, is mij onduidelijk ! :snooty: :cry:

Het doet mij denken aan de twijfelachtig eer die dieren ten deel schijnt te vallen als zij een door de mens gevraagd kunstje doen. Dollen met dolfijnen, roofvogel-shows en leeuwen die door brandende ringen moeten springen, broodje walvis , het is toch niet meer zo van onze tijd. :o :hand:

Gaat men ter opluistering van het spektakel, de muziek van het bekende Slavenkoor ( Verdi, Nabucco) ten gehore brengen ?
Ik heb als imker en weldenkend persoon zo mijn bedenkingen bij deze actie. :roll:
Wat denken mijn mede Forumbegruikers van de inzet van bijen zoals hier geschetst.
Moeten wij spandoeken gaan klaarmaken !! :think: :clap: en eventueel ons biologisch wapen eens inzetten :hive: :dance: :be5: :be5: :be5:

Een voor allen allen voor een !!
Nofretete_Neues_Museum.jpg
Nofretete_Neues_Museum.jpg (22.88 KiB) 2591 keer bekeken
Nefretete de mooie vrouw van farao Achnaton.
Laatst gewijzigd door Franschman op di 30 apr 2019, 21:14, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 676
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: Bijen ingezet als Egyptische slaven ?

Bericht door Fish » di 30 apr 2019, 14:25

Een oud kunstje, een object insmeren met was en een volk wat erbij wordt opgesloten. Zie bijvoorbeeld hier.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten