Over wetenschappelijk bewezen gesproken .

historische aspecten van- en filosoferen over bijen en bijenteelt.
Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Over wetenschappelijk bewezen gesproken .

Bericht door Jaap v.Popering » za 08 jun 2019, 21:06

vdiesveld schreef:
Jaap kom op, je kan mij niet wijsmaken dat zo’n mopperaar als jij zomaar alles van iedereen aanneemt. Moet je zien hoeveel moeite ik moet doen om je iets in een discussie duidelijk te maken.
Zo de waard is vertrouwd hij zijn gasten .

Je hoeft met betrekking tot de honingbijen mij helemaal niets duidelijk te maken .
Ik schrijf enkel en alleen uit mijn ervaringen ,,,,,,en hoeft voor mij niet wetenschappelijk bewezen te worden .

Ik hoef toch ook niet wetenschappelijk te bewijzen dat ik sinds het gebruik van de neonicotinoiden geen spuitschade meer aan mijn volken geconstateerd heb . Iets wat voor die tijd schering en inslag geweest is .

vdiesveld

Over wetenschappelijk bewezen gesproken .

Bericht door vdiesveld » za 08 jun 2019, 21:20

Jaap v.Popering schreef:
Ik hoef toch ook niet wetenschappelijk te bewijzen dat ik sinds het gebruik van de neonicotinoiden geen spuitschade meer aan mijn volken geconstateerd heb . Iets wat voor die tijd schering en inslag geweest is .
Ik ben blij voor je dat neonicotinoïden jou zoveel goeds brengen. Toch wel gek dan, dat er in de Europese unie inmiddels een verbod op een aantal van deze middelen op open grond geldt. Blijkbaar zijn er ook verstandige mensen die vinden dat het wat minder fijn spul is.

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Over wetenschappelijk bewezen gesproken .

Bericht door Jaap v.Popering » za 08 jun 2019, 22:07

vdiesveld schreef:. Blijkbaar zijn er ook verstandige mensen die vinden dat het wat minder fijn spul is.
Jammer dat er tot mijn spijt ook andere waarheden zijn .....Naar aanleiding van genoemd verbod ....is er momenteel drie keer meer gif op de suikerbieten gespoten om deze gezond te houden ..dan voor het verbod ( niet wetenschappelijk bewezen ) maar een waarheid als een koe .

vdiesveld

Re: Over wetenschappelijk bewezen gesproken .

Bericht door vdiesveld » za 08 jun 2019, 22:20

Jaap v.Popering schreef: Naar aanleiding van genoemd verbod ....is er momenteel drie keer meer gif op de suikerbieten gespoten om deze gezond te houden
Dat is vast gif dat veel minder dan drie keer zo schadelijk is dan het verboden gif. Anders hadden ze dat bij wet nooit toegestaan natuurlijk.

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Over wetenschappelijk bewezen gesproken .

Bericht door Jaap v.Popering » za 08 jun 2019, 22:43

vdiesveld schreef:
Dat is vast gif dat veel minder dan drie keer zo schadelijk is dan het verboden gif. Anders hadden ze dat bij wet nooit toegestaan natuurlijk.
Dat had je gedacht ...gewasbeschermingsmiddelen uit de oude doos ....drie keer een volvelds bespuiting , en daar komt waarschijnlijk nog enkele keren bij met kans op spuitschade aan de bijenvolken .
Onze zuiderburen waren slimmer en hebben ontheffing verleend aan de telers om de zaad coating gewoon te gebruiken . .

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: Over wetenschappelijk bewezen gesproken .

Bericht door maartenkleijne » za 08 jun 2019, 23:35

We waren allemaal blij met de komst van neonincs omdat die zoveel minder schadelijk waren voor de natuur en de bijen dan wat er tot dan werd gebruikt.
Nu blijkt dat de neonincs ook niet schadevrij zijn.
Dat is erg en er is ook geen goede oplossing voor.
Onschadelijk gif kan niet bestaan.
Ik maak mij meer druk om de duizenden chemische stoffen die ook gemaakt worden en die nooit getest worden op hun effecten in de natuur omdat ze niet in de natuur gebruikt worden maar daar uiteindelijk wel terecht komen op allerlei manieren, bv gewoon via het riool.
gr,
m

vdiesveld

Over wetenschappelijk bewezen gesproken .

Bericht door vdiesveld » za 08 jun 2019, 23:35

Jaap v.Popering schreef: Dat had je gedacht ...gewasbeschermingsmiddelen uit de oude doos ....drie keer een volvelds bespuiting , en daar komt waarschijnlijk nog enkele keren bij met kans op spuitschade aan de bijenvolken .
Onze zuiderburen waren slimmer en hebben ontheffing verleend aan de telers om de zaad coating gewoon te gebruiken . .
Nou erg fijn dat ze dat op onze velden spuiten dan, zegt mij genoeg over het geweten van die mensen. Blijkbaar hebben ze schijt aan de toekomst van hun kleinkinderen. Wat bezielt die mensen? Ik hoop dat het al hun verdiende geld waard is. En nu zeg jij natuurlijk dat ze geen keus hebben, omdat ze dit moeten doen om brood op de plank te krijgen, maar die keus hebben ze wel. Er zijn ook andere manieren om zonder overmatig gif je bieten te telen.
Of onze zuiderburen zo slim zijn om ontheffing aan de suikerbiettelers te geven, weet ik niet. Dat het niet schadelijk is voor de bijen, omdat de suikerbiet geen bloeiend gewas is, wil natuurlijk niet zeggen dat het niet schadelijk is voor bijvoorbeeld het bodemleven of het waterleven, en uiteindelijk de dieren, zoals bijvoorbeeld vogels, die die plantjes en beestjes weer eten. Die rotzooi komt hoe dan ook uiteindelijk in het ecosysteem terecht.

vdiesveld

Over wetenschappelijk bewezen gesproken .

Bericht door vdiesveld » za 08 jun 2019, 23:56

maartenkleijne schreef:We waren allemaal blij met de komst van neonincs
Ik kan me niet herinneren dat ik blij was.

En ik maak me ook om een veel groter aantal dingen zorgen dan alleen bestrijdingsmiddelen, als het gaat om onze toekomst, maar over al die andere dingen gaat het hier niet. Het ging over de onafhankelijkheid en objectiviteit van de wetenschap, maar Jaap brengt steeds het onderwerp weer op een zijspoor. Terwijl hij zelf met deze discussie gestart is. Een valse start weliswaar, zoals mooi terug te lezen is.

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Over wetenschappelijk bewezen gesproken .

Bericht door Jaap v.Popering » zo 09 jun 2019, 08:48

vdiesveld schreef:
Nou erg fijn dat ze dat op onze velden spuiten dan, .
Er zijn ook andere manieren om zonder overmatig gif je bieten te telen.
t.
Pardon .....van wie zijn die velden ???
Geef eens aan op welke wijze ? en wat bedoel je met overmatig gif .....Heb je enig idee wat één zo'n bespuiting voor een teler kost ...Wanneer je dat beseft heb je het nooit meer overmatig gebruik van gewasbeshermingsmisddelen
Laatst gewijzigd door Jaap v.Popering op zo 09 jun 2019, 09:02, 1 keer totaal gewijzigd.

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Over wetenschappelijk bewezen gesproken .

Bericht door Jaap v.Popering » zo 09 jun 2019, 08:59

maartenkleijne schreef:.
Dat is erg en er is ook geen goede oplossing voor.
Onschadelijk gif kan niet bestaan.
Maarten , de oplossingen zullen altijd of door de een of door de ander omstreden blijven , en het blijft kiezen tussen twee kwaden , en inderdaad gewasbeshermingsmiddelen zijn vooral gemaakt om iets te doden of af te breken .......ten gunste van de plant .

Zelfs aan al onze geneesmiddelen kleven schaduw kanten .

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten