Godfried Bomans en bijen/ insecten

historische aspecten van- en filosoferen over bijen en bijenteelt.
Plaats reactie
Franschman
Berichten: 1235
Lid geworden op: wo 27 apr 2011, 00:13
Contacteer:

Godfried Bomans en bijen/ insecten

Bericht door Franschman » do 26 mar 2020, 22:31

Godfried Bomans was een bekende Nederlandse schrijver en vroeger op de Tv een graag geziene persoonlijkheid. Zijn handelsmerk waren gevatte- en humoristische opmerkingen waarmee hij altijd wel scoorde voor groot publiek. :lol:

Bomans bleek ook een insectenliefhebber te zijn en hij schreef er zo'n 40 niet gepubliceerde verhaaltjes over. Wel publiceerde hij het bekende succesvolle verhaal 'Erik of het klein insectenboek'. In het verhaal wordt een jongen die gebiologeerd kijkt naar een schilderijtje in zijn kamer, getiteld
'Wolle wei ', in een droom meegenomen naar de insectenwereld.
Omdat te kunnen doen wordt hij 'verkleind' Iets wat tekenaar Rien Poortvliet zich zelf liet gebeuren om in de kabouterwereld binnen te gaan.
De Noorse jongen Nils Holgerson maakte in verhalen ook reisjes, nu op de rug van een gans, lijkt mij ook leuk. :think:

Bomans liet zich ook leiden door een uitspraak van Leonardo da Vinci de Italiaanse 'Alleskunner ' die meende:
"Wij zijn alle ballingen, levend binnen de lijsten van een vreemd schilderij. Wie dit weet leeft groot ( !) De overige zijn insecten". :be3: :o

De bekende beeldhouwster, Barones Charlotte van Pallandt, maakte een leuk beeldje van Erik terwijl hij meevliegt, gezeten op een vlinder. :?
Ik zou ook best wel zo'n rondje willen meevliegen, maar ik ben bang dat het bij een droom blijft. Ja, mijn gewicht weet U :naughty: ,
ik leef te groot :lol: Nu ziet U ook wat een doel kan zijn van voelsprieten :D
Erik op een vlinder van Pallandt.jpg
Klimaatneutraal reizen kan in sprookjes wél
[attachment=0]

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Godfried Bomans en bijen/ insecten

Bericht door Bart de Coo » vr 27 mar 2020, 19:31

Ik heb nu verschillende keren Erik integraal voorgelezen aan een schoolklas. Ik ben het gaan herlezen toen het goedkoop herdrukt werd in het kader van Nederland Leest en al helemaal toen Wouter van Oorschot beweerde dat het minstens even goed was als Alice in Wonderland, Winnie the Pooh of Le Petit Prince.

Roerend mee eens! Alleen de toespraak van de vlindervader vind ik wat sloom, verder is het inderdaad puntgaaf en tamelijk diepzinnig.

Waar staat dat beeldje van Van Pallandt?

Groet,

Bart

Franschman
Berichten: 1235
Lid geworden op: wo 27 apr 2011, 00:13
Contacteer:

Re: Godfried Bomans en bijen/ insecten

Bericht door Franschman » zo 29 mar 2020, 14:50

Beste Bart,
Het kunstwerkje is van Mari Andriessen (en niet van barones van Pallandt) staat in Thijssen's Hof te Bloemendaal. Zelf heb ik het nooit echt gezien, een excursie waard.
Kan je ook meteen het bekende ‘ Kopje van Bloemendaal’ beklimmen. :D :be8:
Leuk dat je als ‘Meester’dit verhaal hebt voorgelezen.

P.S.
Zelf was ik ook ‘Meester’ en leerlingen uit mijn mentorklas vroegen mij in de laatste les voor van de vakantie altijd. “Meester gaan we in de les iets ‘leuks’ doen.” Met succes vertelde ik dan met dia’s iets over mijn imkerhobby. Een kijkje in het privéleven van een docent ( mijnheer is dát uw vrouw op de dia) vonden ze dolletjes. :dance:

Ja , een docent is ook maar een gewoon mens, niets menselijks is hem/haar vreemd :lol:
Godfried Bomans.jpg
Godfried Bomans.jpg (21.24 KiB) 14894 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Franschman op zo 29 mar 2020, 14:51, 1 keer totaal gewijzigd.

Franschman
Berichten: 1235
Lid geworden op: wo 27 apr 2011, 00:13
Contacteer:

Re: Godfried Bomans en bijen/ insecten

Bericht door Franschman » do 02 apr 2020, 13:25

Beste Beelievers,
Enkele imkers hebben zich als vrijwilliger opgegeven om te kunnen worden verkleind om zo op bijen te kunnen meevliegen.
Het experiment is nog niet helemaal geslaagd en verdere ‘verkleining’ moet worden overwogen. Voor een vlucht op een insect moet men wel iets over hebben ! :lol: :be1:
8E88A511-F9EA-401C-BE32-623DB2C87054.jpeg
Jammer, toch nog te groot voor rondvlucht

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten