Petrus Hendrix, of: wat heb ik gemist?

historische aspecten van- en filosoferen over bijen en bijenteelt.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Petrus Hendrix, of: wat heb ik gemist?

Bericht door Bart de Coo » zo 29 mar 2009, 23:37

Jongstleden januari werd het volgende boek integraal gepubliceerd op internet:

http://www.gutenberg.org/etext/27836

Het gaat om een uitputtende handleiding voor de kunst van het bijenhouden uit de tweede helft van de 18e eeuw. Het is een volstrekt professioneel bezorgde tekst. De tekst werd bij het leven van Hendrix nooit gepubliceerd, maar op lange winteravonden overgeschreven door imkers die toevallig op het originele manuscript of op een kopie de hand wisten te leggen (!). Helaas natuurlijk wel met alle corrupties vandien. In 1890 werd er eindelijk een uitgave van bezorgd, al moeten we erbij zeggen dat die tekst niet van Hendrix zelf was, maar van een geduldige kopiist.

En nu staat de tekst integraal online. Je houdt het niet voor mogelijk. Ik vind dit vrij sensationeel.

Petrus Hendrix. Zoals Achilles ooit met grote onzekere stappen wegliep toen hij in de onderwereld van Odysseus te horen kreeg dat zijn zoon een held genoemd werd, zo zul jij in het hiernamaals van trots niet weten waar je het zoeken moet, nu je op het punt staat om voor de tweede keer ontdekt te worden.

Waarom gaan er twee maanden overheen voordat ik dit opmerk? Wat heb ik gemist?


Groet,


Bart de Coo

Gebruikersavatar
macwlem
Berichten: 504
Lid geworden op: wo 10 sep 2008, 22:18
Locatie: Remersdaal
Contacteer:

Re: Petrus Hendrix, of: wat heb ik gemist?

Bericht door macwlem » ma 30 mar 2009, 22:32

Hoi Bart,

Dan heb ik nog een leuk speeltje voor je...http://books.google.nl/
tik maar eens een leuk zoekwoord in... have fun (veel plezier).

Groet,
Willem

http://www.bijenhouders.nl - Algemene Leden Vergadering op 18 april 2009!

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Petrus Hendrix, of: wat heb ik gemist?

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » di 31 mar 2009, 23:07

Wat ik even heb gedaan met het Gelderse Bijenboekske: ontzipd in notepad en vervolgens geplakt in Word. Opgeslagen in pdfje. Of kan het sneller?

jp

JP

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Petrus Hendrix, of: wat heb ik gemist?

Bericht door Bart de Coo » di 31 mar 2009, 23:31

Ik heb op ctrl+a gedrukt (Hele tekst selecteren), geknipt en geplakt naar Word en uitgeprint. Het zijn een stuk of 70 pagina's. Ik was er zo door gegrepen dat ik het gisteren in de baas z'n tijd heb zitten lezen[:p]. En gisteravond nog een keer. En ik heb nog zo veel te doen[:(]. Maar ja, ik vind het zo verschrikkelijk spannend allemaal.

Eerste zin van de 'Voorreden tot den leeser': 'Aengesien dat men vele boecken vindt die van byen schrieven, de meeste schrieven alleen uit speculatie en raecken het pratyk weinig ofte niet.'

Breek me de bek niet open, Petrus. Probeer inderdaad maar eens een echt praktische korfhandleiding te vinden. Korfimkeren van Speelziek is als praktische handleiding zo goed als waardeloos, helaas, en je merkt aan de details dat hij niet zo goed weet waar die het over heeft (Waarom zou je nou toch een 'centerspijl' moeten aanbrengen, bijvoorbeeld? En hoe zou je nou toch de bouw van de raten moeten begeleiden? Legt u dat maar eens uit!). Maar ja, we hadden al Die Hauptstuecke van Knoke & Lehzen (holtermann.de, Rob van Hernen zou een dezer dagen een bewerking gaan publiceren, begrijp ik.) en Joustra, waarmee je ook enigszins uit de voeten kunt, maar dit is helemaal te gek natuurlijk.

Je zult wel een beetje moeten blokken om het te lezen. Tip: Hendrix gebruikt het woord 'bye' voor 'volk', het woord 'volk' voor 'x-hoeveelheid bijen' (Dus bijvoorbeeld: 'Als de bye weinig volk heeft...'), het woord 'kaer' voor 'korf' en het woord 'hut' voor 'stal'. O ja, ook zo'n ingewikkelde was 'een honingh'. Een honingh? Hij bedoelt een korf waar een flinke rand raat met voer in zit, zeer geschikt dus om in het voorjaar een hongerend volk op te gooien of in de zwermtijd een jager. Aelbert van Schothorst heeft het in 1842 over een 'honinghuisje' of 'een korf met een vel'.

Zo, dan kun je weer verder.


Groet,


Bart de Coo

Hugo
Berichten: 366
Lid geworden op: zo 18 feb 2001, 00:00
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Petrus Hendrix, of: wat heb ik gemist?

Bericht door Hugo » wo 08 apr 2009, 15:35

Bart de Coo schreef:
.... Je zult wel een beetje moeten blokken om het te lezen. Tip: Hendrix gebruikt het woord 'bye' voor 'volk', het woord 'volk' voor 'x-hoeveelheid bijen' (Dus bijvoorbeeld: 'Als de bye weinig volk heeft...'), het woord 'kaer' voor 'korf' en het woord 'hut' voor 'stal'. O ja, ook zo'n ingewikkelde was 'een honingh'. Een honingh? Hij bedoelt een korf waar een flinke rand raat met voer in zit, zeer geschikt dus om in het voorjaar een hongerend volk op te gooien of in de zwermtijd een jager. Aelbert van Schothorst heeft het in 1842 over een 'honinghuisje' of 'een korf met een vel'.

Beste,

Deze pagina kan misschien helpen om de tekst van P.H. makkelijker te begrijpen (doe ctrl-F - "imkertaal")

mvg,

Hugo (1/2 bij - Vol verwachting klopt mijn hart, Wie de honing krijgt wie de gard)

Nobodies prefetc

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Petrus Hendrix, of: wat heb ik gemist?

Bericht door Bart de Coo » wo 15 nov 2017, 16:15

(Even ouwe zooi onder het stof vandaan halen. Ben ik goed in :be9: )

Op deze plaats, of liever gezegd hier vlak onder, ga ik spoedig iets heel leuks vertellen.

Bart

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Petrus Hendrix, of: wat heb ik gemist?

Bericht door Bart de Coo » do 16 nov 2017, 13:39

Sinds vandaag ben ik eindelijk eigenaar van dit boekje. Ik vond het bij een online boekhandel in Limburg

Nu kan ik eindelijk sterven.

(En ik moet als de donder naar de kapper.)

(En ik word gek van die foto's die ik met geen mogelijkheid in de juiste stand krijg.)
Bijlagen
Het-gelderse-bijenboek-2.jpg

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Petrus Hendrix, of: wat heb ik gemist?

Bericht door Hans van der Post. » do 16 nov 2017, 17:07

Mooi boek twee keer klikken, sla je nu ook de bladzijde om?
!Hans.

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Petrus Hendrix, of: wat heb ik gemist?

Bericht door Bart de Coo » do 16 nov 2017, 17:12

:lol:

Wat bedoel je met 'twee keer klikken', Hans? Heb je zo die foto in de juiste stand gekregen?

Bart

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Petrus Hendrix, of: wat heb ik gemist?

Bericht door Hans van der Post. » do 16 nov 2017, 21:02

Als je twee keer klikt kun je de titel lezen, de foto wordt groter weergegeven.
Dat de foto rechtop staat is de truck van de meester. :be2:
Ben nog steeds forumfotograaf.
!Hans.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten