"wilde" bijen

Verwant aan honingbijen zijn talloze insecten. Veel imkers hebben er een speciaal oog voor ontwikkeld. Ook niet verwante insecten hebben vaak hun interesse.
lexluthor
Berichten:19
Lid geworden op:wo 14 mar 2007, 15:44
Locatie:Belgie
Contacteer:
"wilde" bijen

Bericht door lexluthor » vr 06 apr 2007, 13:04

hallo,
Gisteren redelijk bijenweer en waarnemingen gedaan op pruimenbomen die nu in bloei staan, naast enkele hommels ook een 60-tal zwarte bijen waargenomen, in een straal van 5 km staan geen korven + de imkers hier werken met carnica's en buckfast, komen zwarte 'imheemse' bijen nog in het wild voor (raszuiver kunnen deze toch niet meer genoemd worden?) en indien zo, hoe zit het met de wetgeving omtrent het scheppen of lokken van wilde kolonie's in bossen bv.?

mvg,
tom

arjen53
Berichten:8
Lid geworden op:vr 06 apr 2007, 14:45
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: "wilde" bijen

Bericht door arjen53 » vr 06 apr 2007, 14:58

om even heel officieel uit de flora fauna wet te citeren.

Artikel 10
Het is verboden dieren, behorende tot een beschermde inheemse diersoort, opzettelijk te verontrusten.

Artikel 11
Het is verboden nesten, holen of andere voortplantings- of vaste rust- of verblijfplaatsen van dieren, behorende tot een beschermde inheemse diersoort, te beschadigen, te vernielen, uit te halen, weg te nemen of te verstoren.


aw

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:

Re: "wilde" bijen

Bericht door LWPisa » vr 06 apr 2007, 15:47

Hoi Tom,

"zwarte bijen" komen denk ik niet meer in Nederland, laat staan in raszuivere vorm. Hun habitat (holtes in bomen) is weg en ze zijn verdrongen door cultuurtypen als carnica en buckfast.

In Belgie zijn er pockets met "zwarte bijen" (Chimay-Valenciennes, Hainaut) die voldoen aan de morfologische en DNA kenmerken van mellifera mellifera. Ik denk dat dit een imkergerelateerde populatie is en niet wild (of zijn er veel natuurlijke nestmogelijkheden daar? oude bossen of bergen met holen).

Kijk eens op http://www.mellifica.be/fr/

Van de wetgeving omtrent lokken of scheppen in Belgie weet ik niets.

Het zou interessant zijn om uit te zoeken of de bij (in Belgie) wordt beschouwd als wilde fauna of als landbouwhuisdier voor de wet.

L.

jaap
Berichten:195
Lid geworden op:wo 03 jul 2002, 12:54
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: "wilde" bijen

Bericht door jaap » vr 06 apr 2007, 17:43

vergeet de zwarte bij op texel niet.

jager

de vos roger
Berichten:1783
Lid geworden op:wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie:Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: "wilde" bijen

Bericht door de vos roger » vr 06 apr 2007, 18:02

Bijen behoren in België tot de landbouwdieren of neerhofdieren zoals je het noemen wilt.
Tom ik denk eerder dat die zwarte bijen die jij op je pruimelaars zag behoren tot de solitaire bijen.[;)]

roger

Jurgen
Berichten:7
Lid geworden op:zo 15 okt 2006, 14:00
Contacteer:

Re: "wilde" bijen

Bericht door Jurgen » vr 06 apr 2007, 21:18

Ik sprak laatst een imker uit Albergen die mij vertelde dat zijn bijenvereniging imkert met zwarte bijen. Is dit de zwarte bij waar jullie het over hebben of gaat het over een andere bij?

Jurgen

AD55
Berichten:7
Lid geworden op:zo 30 apr 2006, 11:35
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: "wilde" bijen

Bericht door AD55 » za 07 apr 2007, 15:22

Jurgen schreef:
Ik sprak laatst een imker uit Albergen die mij vertelde dat zijn bijenvereniging imkert met zwarte bijen. Is dit de zwarte bij waar jullie het over hebben of gaat het over een andere bij?

Jurgen
[blue][/blue]Het betreft hier de Imkerclub "Het Landras" met zetel in Losser met een eigen bevruchtingsstation. Hiervan heb ik vorig jaar een "zuivere" jonge koningin gehaald en die propvol overwinterd in een 6-ramer. Wegens overwintering in Spanje (ben net 2 dagen terug) nog geen tijd gehad na te kijken. Hangt nu op dit moment met een geweldige zwerm-tros aan een klimop-struik. Nog iemand belangstelling?

de vos roger
Berichten:1783
Lid geworden op:wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie:Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: "wilde" bijen

Bericht door de vos roger » za 07 apr 2007, 17:07

Mooi aanbod,maar let er wel op dat je raszuivere koningin heel waarschijnlijk in je zwerm zal zitten.[;)]

roger

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten