Bijen in het wild #2

Verwant aan honingbijen zijn talloze insecten. Veel imkers hebben er een speciaal oog voor ontwikkeld. Ook niet verwante insecten hebben vaak hun interesse.
Plaats reactie
Femke
Berichten:15
Lid geworden op:zo 04 sep 2005, 14:40
Locatie:Nederland
Contacteer:
Bijen in het wild #2

Bericht door Femke » zo 15 apr 2007, 19:06

Opnieuw een topic van mijn kant.

Even uitleg vooraf:
anderhalf jaar geleden vond ik als leek een bijennest aan een boom die aan een drukke weg stond. Ik zag het nest met de dag groter worden en zocht naar een forum waar imkers actief waren. De bijen hingen daar terwijl het najaar al in zicht was en dus zouden de beestjes de winter hoogstwaarschijnlijk niet overleven als ze aan de boom bleven hangen. Uiteindelijk heb ik via hier een imker in de regio gevonden en is alles goed gekomen. De imker heeft het nest vakkundig losgemaakt en de bijen meegenomen. Het bleek een heel rustig en vriendelijk volk te zijn. Imker blij, ik opgelucht.

Nu heb ik opnieuw iets gesignaleerd. Ik wilde het in het oude topic melden, maar dat topic is nu gesloten. Vandaar een nieuwe.

Het volgende is gaande:
In onze tuin staat een teaktafel. In de tafel zitten gaatjes voor de schroeven. Deze gaten waren dichtgekit. Een (nu nog) klein bijenvolk lijkt de kit weggevreten te hebben en de tafel uit te hollen vanbinnen. Ze vliegen af en aan en je hoort ze knagen. Opvallend is dat ze veel stuifmeel aan hun poten en kont hebben hangen. Het is duidelijk geen wespenvolk (iets wat je verwacht als je geknaag hoort). De beestjes hebben namelijk een donkere kleur en donkerbruine haren.

Mijn vraag aan jullie: wat moet ik hiermee? Het is geen probleem dat er bijen in de tuin zitten en dat ze de tafel uithollen is ook niet zo'n ramp. Maar wat als ze echt gaan nestelen? Is dit mogelijk? En moet ik ze dan wegjagen voordat ze echt gaan uitbreiden of juist niet? Ik vraag dus jullie advies, daar ik echt geen verstand heb van dit soort zaken :)

Alvast bedankt!

de vos roger
Berichten:1783
Lid geworden op:wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie:Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Bijen in het wild #2

Bericht door de vos roger » zo 15 apr 2007, 20:44

Femke,kijk eens onder de rubriek "Wespen,hommels en aan bijen gerelateerde insecten"
Wat jij daar beschrijft is zeker een solitaire bijensoort,een soort metselbij.Het zou kunnen de rosse metselbij zijn,en volgende maand is hun seizoen al weer voorbij.Dus laat die beestjes maar nog wat met rust,ze zijn absoluut niet gevaarlijk.Ieder bijtje maakt een afzonderlijk nestje in een gaatje.Eerst wat stuifmeel erin,dan een eitje erin en dan wordt het weer dichtgekit.Volgend voorjaar wordt dan het nieuwe bijtje geboren.De oudjes zijn ondertussen al lang afgestorven.
groetjes

roger

Femke
Berichten:15
Lid geworden op:zo 04 sep 2005, 14:40
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Bijen in het wild #2

Bericht door Femke » zo 15 apr 2007, 22:10

Ah!

Dat zou best kunnen. Het is namelijk geen grote zwerm, maar meer een stuk of tien bijen die elke keer in een ander gat vliegen. Er zitten natuurlijk veel schroefgaten in de tafel, dus vandaar. Ik zal eens kijken of ik morgen foto's kan maken voor de liefhebber. Die kan ik hier plaatsen. Het zijn vrij kleine bijtjes.

Bedankt voor de tip! Ik was zeker niet van plan ze te verjagen. Bijen doen sowieso weinig kwaad.

Morgen meer nieuws dus. :D

Femke
Berichten:15
Lid geworden op:zo 04 sep 2005, 14:40
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Bijen in het wild #2

Bericht door Femke » di 17 apr 2007, 20:27

[img]../beeld/o/onbekend_solitaerebij.jpg[/img]
Iets later dan gepland, maar hier een foto. Excuses voor de slechte kwaliteit, ik denk dat niemand er iets mee kan, maar toch om een indruk te geven een foto. Ik had geen andere camera tot mijn beschikking.

Hier kruipt een bij net in het gat. Het is een wat oranjekleurige bij met een zwartig lijf en oranje haartjes. Vandaag waren ze ook nog aan het bouwen, dus we zullen zien wanneer ze er genoeg van hebben...

tapie
Berichten:1
Lid geworden op:di 24 apr 2007, 09:54
Contacteer:

Re: Bijen in het wild #2

Bericht door tapie » di 24 apr 2007, 10:04

Zoekend naar informatie over de bijen (?) die nu sinds 2 weken mijn houten garage 'bevolken' kwam ik bij dit topic terecht. Wat Femke beschrijft over de bijen die het voorzien hebben op gaatjes in een tafel, is bij mij het geval in de garage.
Ik schat een tiental bijen vliegen nu sinds 2 weken (2 weken geleden heb ik de garage voorzien van een nieuw dak en rondom nieuw hout) in en uit de garage en kruipen dan gaatjes in de houten balken van het skelet van de schuur in. Eerst dacht ik dat ze hout kwamen verzamelen aangezien ik ze kon horen knagen/krabben in het gaatje. Maar inmiddels zijn een aantal gaatjes 'dichtgemetseld' met een soort donkergrijze pulp. Ik vermoed dat het hier dus gaat om een aantal solitaire bijen die eitjes in de gaten hebben gelegd.
Ik heb de beestjes tot nu toe hun gang laten gaan, heb er ook geen last van. Ik begrijp dat ik verder ook geen last ga krijgen (als ze klaar zijn met eitjes leggen)? En hoe komt het volgend jaar als de eitjes uit komen?

vriendelijke groet.

Ivo
Berichten:167
Lid geworden op:wo 05 okt 2005, 21:29
Imker sinds:2006
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard + carnica
Locatie:Zeewolde
Contacteer:

Re: Bijen in het wild #2

Bericht door Ivo » di 24 apr 2007, 21:35

Lekker laten zitten, doen geen vlieg kwaad. Ook volgend jaar niet. Misschien merk je pas dat ze uitgevlogen zijn als de gaatjes "open" zijn.
Ivo

Gebruikersavatar
Erik Speksnijder
Berichten:430
Lid geworden op:wo 14 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1994
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Bijen in het wild #2

Bericht door Erik Speksnijder » wo 25 apr 2007, 20:24

Hoi Femke,Tapie,

De rosse metselbij tast je houten meubelen niet aan, maar maakt gebruik van reeds bestaande holtes. Soms echter worden de holtes als er splinters uitsteken een beetje bijgewerkt. Ook worden restanten van andere nesten er wel uitgegooid.
De rosse metselbij heeft een voorkeur voor holtes/gangen/ruimtes met een tussenruimte/diameter van zo'n 6-8 mm. Hier maakt het bijtje broedcellen met wanden van leem. Op deze dagen kun je de rosse metselbij, op plaatsen met vochtige klei, actief klei zien verzamelen. Als maatvoering voor de broedcel gebruikt het dier z'n eigen lijf.
In een gangetje (in een holle ruimte werkt het iets anders) wordt als eerste een achterwandje van leem opgetrokken en ter hoogte van het achterlijf een drempeltje van leem. Tegen de achterwand gooit de bij een hoopje stuifmeel, afgewisseld met uitgespuugde nectar*. Als de hoeveelheid naar wens is legt de bij hier een eitje bovenop.
De larve die uit het eitje komt, verpopt nog dit jaar en gaat een soort winterrust in tot volgend voorjaar.
Het leuke bij deze en ook vele andere solitaire bijen is, dat het bijtje vaak eindigt met een broedcel (of meerdere) met een onbevrucht eitje (dicht bij de uitgang). Dit is, omdat uit een onbevrucht eitje een mannetje ontstaat en deze er in het voorjaar als eerste bij moet zijn om de vrouwtjes op te wachten en te bevruchten.
Voor de uitgang zie je vaak nog een loze ruimte. Dit is een soort beveiliging tegen parasieten met een legboor. Deze kunnen dan niet bij een broedcel komen.


Afbeelding
foto uit m'n observatiekastje


*als de gang ongeveer 8 mm in doorsnede is, kan de bij, die een buikverzamelaar (hij verzamelt het stuifmeel aan z'n buikborstels) is, draaien in de gang en hoeft dan niet, zoals bij een kleinere gang, buiten te keren. Het stuifmeel schuift het diertje namelijk met de rug naar de cel toe, met de achterpoten, van de buikborstels af; de nectar wordt uiteraard met de kop naar voren uitgespuugd en a.h.w. met de kaken (knedend) over het stuifmeel verdeeld.


Erik

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Bijen in het wild #2

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » wo 25 apr 2007, 20:50

Erik een plaatje van een foto!

Echter, eindigt dit eitje nu in een bijtje of wordt het getroffen door een vocht wat niet wegkan in het plastic of glazen buisje?

jp

Gebruikersavatar
Erik Speksnijder
Berichten:430
Lid geworden op:wo 14 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1994
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Bijen in het wild #2

Bericht door Erik Speksnijder » wo 25 apr 2007, 21:09

Het eitje eindigt in een bijtje, omdat de buisjes in de kast eindigen in een stukje schuim/spons en het buisje derhalve kan ademen. In het verleden heb ik ook wel eens een kastje met dichte buisjes gemaakt en deze gaan inderdaad schimmelen.
Ik heb afgelopen winter 3 nieuwe observatiekastjes gemaakt en momenteel nestelen er al rosse metselbij en blauwe metselbij in en vandaag zat er een gouden metselbij bovenop - of deze laatste (een grote zeldzaamheid! en wel bekend uit slakkenhuisjes) er ook in wil gaan zitten, weet ik niet, maar ik hoop er zeer op!
Tot nu toe heb ik lathyrusbij, tuinbladsnijder, rosse metselbij, blauwe metselbij en grote pottenbakker (een graafwesp) in een observatiekastje gehad.


Erik

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Bijen in het wild #2

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » do 26 apr 2007, 10:02

Dat die eitjes nog zo groot zijn......In ieder geval zie ik verschillende laagjes stuifmeel. Waarschijnlijk verschillende vluchten. Of het ook verschillende soorten zijn is afwachten.
Wilg?

jp

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten