Eerste hoornaar op 26 april 2007

Verwant aan honingbijen zijn talloze insecten. Veel imkers hebben er een speciaal oog voor ontwikkeld. Ook niet verwante insecten hebben vaak hun interesse.
Piet Jager
Berichten:2128
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:
Eerste hoornaar op 26 april 2007

Bericht door Piet Jager » do 26 apr 2007, 15:16

Om ca 14.00 uur zaten Jaap en ik in de schaduw bij mijn moerasje, waar nogal wat bijen komen drinken. In eens zagen we ook een hoornaar aan het drinken tussen de bijen. Prachtig beest om te zien!

!Piet

Lammert van Beek
Berichten:176
Lid geworden op:do 08 aug 2002, 18:02
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Eerste hoornaar op 26 april 2007

Bericht door Lammert van Beek » vr 27 apr 2007, 00:26

Piet,
De hoornaar die jij vandaag zag, moet bijna zeker een koningin zijn geweest. Als dat zo is, dan moet zij bijna tweemaal zo groot zijn geweest als de hoornaren die je in de zomer ziet.
Zelf heb ik zo'n 10 jaren geleden eveneens rond 25 april een hoornaar koningin zien vliegen. Ik wist niet wat ik zag, zo mooi en zo groot, en het geluid van een zware motor!
Lammert

Gebruikersavatar
Erik Speksnijder
Berichten:430
Lid geworden op:wo 14 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1994
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Eerste hoornaar op 26 april 2007

Bericht door Erik Speksnijder » vr 27 apr 2007, 08:25

Let wel: Ik kwam enige tijd geleden een folder tegen over insecten, waarin een koningin middelste wesp, een hoornaar werd genoemd. Een koningin middelste wesp lijkt sprekend op de hoornaar en wordt derhalve ook wel kleine hoornaar genoemd. Qua grootte en qua uiterlijk is het net een hoornaar, alleen zie je op de romp aan weerszijden gele strepen en het eerste achterlijfsegment is minder rood.
Ik zie de koningin middelste wesp jaarlijks op de bloemen van vuilboom, die niet alleen voor honingbijen, maar ook voor vele wespen een goede nectarplant is.

Zie ook:
http://mysite.wanadoo-members.co.uk/eak ... swasps.htm

Erik

Barry Sp
Berichten:114
Lid geworden op:di 30 aug 2005, 19:53
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Eerste hoornaar op 26 april 2007

Bericht door Barry Sp » vr 27 apr 2007, 11:32

Hoi,

Als je op deze link klikt zie je een hoornaar:

http://erwin.bruulsema.com/natuur/hoornaar.htm

B.Speet

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten