Kolibrievlinder / pijlstaartvlinder

Verwant aan honingbijen zijn talloze insecten. Veel imkers hebben er een speciaal oog voor ontwikkeld. Ook niet verwante insecten hebben vaak hun interesse.
Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:
Re: Kolibrievlinder / pijlstaartvlinder

Bericht door Jaap v.Popering » zo 02 nov 2008, 18:32

[img]http://vpopering.nl/jaap/wesp.jpg[/img]

Gerrit .
Ik weet niet op welke bloemen hij eigenlijk vliegt , Maar bij mij vloog hij vorig jaar op deze bloem .( Ik denk dat het een : Deutzia of bruidsbloem is ( ben er niet zeker van ) Vandaag echter was het een heel ander insect , hij leek wel in twee stukken maar vloog toch later weer verder. [;)]

Jaap v p

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Kolibrievlinder / pijlstaartvlinder

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » zo 02 nov 2008, 21:30

Wat een wespentaille!! Schijnt bij de vrouw ook een tijd ingeweest te zijn. Met een korset je buik insnoeren. Heel vroeger.[;)]

JP

ps Hennie reageer morgen even op je berichtje.

Gebruikersavatar
Erik Speksnijder
Berichten:430
Lid geworden op:wo 14 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1994
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Kolibrievlinder / pijlstaartvlinder

Bericht door Erik Speksnijder » di 04 nov 2008, 18:28

De kolibrievlinder (meekrapvlinder, onrust) vliegt bij mij in de tuin vooral op rode spoorbloem, verbena bonariensis (ijzerhard), tuinkamperfoelie (Lonicera caprifolium), kattenkruid en buddleja-soorten (vlinderstruik).

Wat betreft het stuifmeel verspreiden, ben ik het deels met Hennie eens. De tong wordt niet ingetrokken, waardoor de pollen er af zouden kunnen schuiven, maar opgerold - ik denk dat kleverige pollen dit wel overleven. Als bewijs hiervoor zou je eigenlijk een rondvliegende (of rustende) kolibrievlinder moeten vangen en de tong nader moeten bekijken. Wel denk ik dat de kolibrievlinder alleen een echte bestuivende rol speelt bij bloemen, die bij zijn tonglengte passen.
In de tropen/warme gebieden zijn ook planten, die uitsluitend door vlinder worden bestoven. Een bekend voorbeeld is het verhaal van Darwin, die in Madagascar een orchidee aantrof met een zeer diepe buis. Hij voorspelde toen, dat er ook ergens nog een pijlstaartvlinder rond moest vliegen met een dusdanig lange tong, dat deze wel bij het nectar kan en ook hierdoor deze bloem kan bestuiven. Deze is later aangetroffen en wordt wel "de voorspelde" genoemd - http://madaorchidee.free.fr/les%20orchi ... edicta.htm


Erik

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten