windepijlstaart

Verwant aan honingbijen zijn talloze insecten. Veel imkers hebben er een speciaal oog voor ontwikkeld. Ook niet verwante insecten hebben vaak hun interesse.
Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:
windepijlstaart

Bericht door Oude Essink » ma 24 nov 2008, 17:59

Mooie foto's van de windepijlstaart zijn te zien op:
http://users.skynet.be/verzamelen/windepijlstaart.html
Het is een nachtvlinder uit Afrika, die bij gunstige weersomstandigheden naar het Noorden komt vliegen tot in Scandinavië.
Bij ons verschijnt zij in juni, legt haar eitjes en het broedsel vliegt in de loop van augustus uit de poppen; dan zijn zij te bewonderen, vliegend op petunia - phlox - Teunisbloem - Nachtschone - Kamperfoelie; zij vliegen 's nachts in één vlucht de Alpen over; haar temperatuur loopt dan tot 40o op. Op bloemen vliegen zij in de schemering en het begin van de nacht en het einde van de nacht.
De vleugellengte is 5 cm.; ik laat hier de tong zien, die in gestrekte toestand 15 cm.meet en zeer flexibel is. In deze opname schiet de tong langs de bloem heen, omdat het beestje verrast werd door de flits. Normaal gaat het in ijltempo van bloem naar bloem, waarbij zij als een kolibrie voor de bloem hangt. Tijdens het fourageren wordt de tong niet opgerold.
.
Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Erik Speksnijder
Berichten:430
Lid geworden op:wo 14 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1994
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: windepijlstaart

Bericht door Erik Speksnijder » di 25 nov 2008, 19:25

Ik heb een aantal malen geprobeerd om een pijlstaartvlinder te fotograferen, maar vond het een drama. Ze zitten geen seconde stil en je moet er volgens mij gigantisch veel tijd voor uit trekken om een mooie foto te maken. Het is nog makkelijker om een close-up van een schuw dier als bijvoorbeeld het ree te maken (wat me nog wel lukt [;)]). Ik heb dan ook veel bewondering voor dit soort fotografen.

Erik

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: windepijlstaart

Bericht door Dirk Blanken » di 25 nov 2008, 19:53

Erik,
Je begrijpt toch wel dat deze pijlstaarten gedresseerd zijn.
Na elke foto krijgen ze een druppeltje nectar op de dresseerarm van de fotograaf.
Dirk

dertiende

Gebruikersavatar
Erik Speksnijder
Berichten:430
Lid geworden op:wo 14 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1994
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: windepijlstaart

Bericht door Erik Speksnijder » di 25 nov 2008, 19:58

Dirk Blanken schreef:
Erik,
Je begrijpt toch wel dat deze pijlstaarten gedresseerd zijn.
Na elke foto krijgen ze een druppeltje nectar op de dresseerarm van de fotograaf.
Dirk

dertiende
Dus dat doe ik fout [:0]

Erik

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten