Solitairbijen

Verwant aan honingbijen zijn talloze insecten. Veel imkers hebben er een speciaal oog voor ontwikkeld. Ook niet verwante insecten hebben vaak hun interesse.
Gebruikersavatar
pxsloot
Berichten:162
Lid geworden op:zo 21 mei 2006, 16:21
Locatie:Nederland
Contacteer:
Re: Solitairbijen

Bericht door pxsloot » vr 24 apr 2009, 21:56

2 dagen geleden een paar gaten geboord in een blok hout en dat tegen de schuur gehangen. Vanavond was het eerste gangetje al dicht gebouwd. Andere huurders waren al bezig de rest van de appartementen te beoordelen en hier en daar uit te vegen.

Kinderen uit de buurt zijn er heel wijs mee. Misschien omdat het wel een bij is, maar niet zo massaal als een kast, dus minder bedreigend. Een betere aaibaarheids factor?

Anyway, goedkoper kan je een stel beestjes niet blij maken. Eens kijken of ik nog wat bamboe kan strietsen...

Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:

Re: Solitairbijen

Bericht door wilde » vr 24 apr 2009, 22:05

Dick, Vosjes nestelen in de grond. Osmia rufa die ongeveer dezelfde kleuren heeft nestelt in holtes boven de grond, bijv. in aangeboden boorgaten, bamboe, etc.
Osmia rufa is een buikverzamelaar; het vosje een scheenverzamelaar.
Osmia rufa (alleen vrouwtje) heeft duidelijk zichtbare hoorntjes tussen de ogen.
Je verwart dus die 2 soorten.
Groet, Albert

Gebruikersavatar
dickvanleeuwen
Berichten:641
Lid geworden op:do 01 mei 2003, 13:08
Locatie:Geldermalsen
Contacteer:

Re: Solitairbijen

Bericht door dickvanleeuwen » vr 24 apr 2009, 22:31

Het gefotografeerde vosje landde op mijn trui toen ik naast dat kastje stond. Ik zal eens beter opletten waar wat in of uit vliegt.

Gister boorden we gaten in blokken en terwijl een aantal blokken achter ons op een bankje lagen vlogen er al bijen in en uit de gaten.

Femke
Berichten:15
Lid geworden op:zo 04 sep 2005, 14:40
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Solitairbijen

Bericht door Femke » do 30 apr 2009, 14:52

Metselbijtjes, toch? Kunnen weinig kwaad, geloof ik.

Bij mij zitten ze voor het derde jaar in de teakhouten tafel in de achtertuin. Als ze stilzitten, kruisen ze de vleugeltjes. Vanmiddag zag ik er toevallig eentje bouwen, het kwam met kleiig materiaal aanvliegen en stopte het in de boorgaten van de tafel. Als je in die boorgaten kijkt, zie je dat een deel van het materiaal al opgedroogd is en een ander deel nog nat. Dat zal net vers van de bij komen :D

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Solitairbijen

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » do 30 apr 2009, 22:58

Er zijn er veel dit jaar, komt natuurlijk door het mooie weer maar is ook een goed teken dat ze er zijn!


Dat is ook zo. Het zou best wel eens kunen zijn dat door alle nestkasten (houtjes met boorgaten en bamboetakjes etc.) die zo langzamerhand opgehangen worden de 'gemakkelijke' solitaire bijensoorten het steeds beter gaan doen.
Ik word echt minder blij van het feit dat er vervolgens weer via de achterdeur veel bijen verdwijnen: bestrijders die alles wat ze tegenkomen omzeep helpen. Lees de bijdrage van Renee eerder in dit onderwerp). We zouden als imker ons hier tegen moeten verzetten.



JP

Gebruikersavatar
dickvanleeuwen
Berichten:641
Lid geworden op:do 01 mei 2003, 13:08
Locatie:Geldermalsen
Contacteer:

Re: Solitairbijen

Bericht door dickvanleeuwen » do 07 mei 2009, 13:50

Toch maar weer een vraagje over solitaire bijen.

Een bij in de grond en een in een blok hout. Ik zie geen verschillen. Beide osmia rufa?

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Solitairbijen

Bericht door Oude Essink » do 07 mei 2009, 15:55

Hallo Dick,
Jij maakt inmiddels fantastische insectenfoto's! Soms snijd jij ze breder uit dan 800 px. zoals bij bovenstaande =888 px breed. Gevolg: het hele item wordt te breed en eenieder moet scrollen.
Overigens geniet ik van jouw bijdragen over je zorgimkerij; houden zo![:)]

Afbeelding

Gebruikersavatar
dickvanleeuwen
Berichten:641
Lid geworden op:do 01 mei 2003, 13:08
Locatie:Geldermalsen
Contacteer:

Re: Solitairbijen

Bericht door dickvanleeuwen » do 07 mei 2009, 16:35

Hennie, ik heb de foto aangepast. Dank voor je reactie. De site van de zorgimkerij is onlangs vernieuwd. Je krijgt in de kop nieuws nu een beter beeld wat er zoal gebeurd.

http://www.zorgimkerij.nl

Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:

Re: Solitairbijen

Bericht door wilde » do 07 mei 2009, 17:47

Dick, Osmia rufa nestelt nooit in de grond. Ze hebben om te metselen wel grond nodig. Ik heb op je foto geprobeerd te zien hoeveel submarginale cellen er in de vleugel zitten. Helaas is dat niet te zien. Graafbijen zoals Andrena's hebben evenals de honingbij 3 submarginale cellen (ook wel: cubitaalcellen). Osmia's hebben slechts 2 van dergelijke cellen en daarmee kun je soms al een richting vinden om naar een genus te zoeken.

Gebruikersavatar
Erik Speksnijder
Berichten:430
Lid geworden op:wo 14 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1994
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Solitairbijen

Bericht door Erik Speksnijder » do 07 mei 2009, 18:58

Hoi Dick,

Beide foto's tonen, denk ik, dezelfde bij. Alleen het bijtje in de grond is hier niet aan het nestelen, maar bouwmateriaal aan het verzamelen. Spit in deze tijd maar eens een stukje kleigrond om - al snel zie je op de vochtige grond de eerste metselbijtjes verschijnen.
Groet,

Erik

Erik

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten