Biodiversiteit afhankelijk van honingbij?

Verwant aan honingbijen zijn talloze insecten. Veel imkers hebben er een speciaal oog voor ontwikkeld. Ook niet verwante insecten hebben vaak hun interesse.
Gebruikersavatar
Leo van der Heijden
Berichten:130
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Locatie:Zwijndrecht
Contacteer:
Re: Biodiversiteit afhankelijk van honingbij?

Bericht door Leo van der Heijden » di 30 mar 2010, 23:15

Hans, Het centrum voor biodiversiteit heeft De Bij als beeld gekozen. Ik wil graag weten wat de rol is van de Honingbij. Dat was mijn vraag.

Groet Leo.

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:

Re: Biodiversiteit afhankelijk van honingbij?

Bericht door maartenkleijne » di 30 mar 2010, 23:44

Zeker 10 jaar geleden heb ik over een duits onderzoek gelezen waar men in 2 vergelijkbare landschappen honingbijen verbood dan wel juist in ruime mate toeliet, met als doel de invloed op biodiversiteit qua bloeiende planten te meten.
Conclusie: met bijen neemt de diversiteit aan bloeiende planten toe en zelfs ook van die planten die niet speciaal door bijen worden bestoven.
In de gebieden zonder honingbijen neemt de diversiteit van bloeiende planten juist af.
Maar ja, ik wist toen nog niet dat de nederlandse natuurbescherming - ten onrechte- zou kiezen tegen honingbijen dus dat artikel heb ik destijds niet bewaard, want het leek mij zo vanzelfsprekend waar.
Het volgt de ecologische wet: hoe meer diversiteit, hoe meer diversiteit.
Alles wat er is zorgt dat er nog des en meer komt, en alles verdwijnt zorgt dat er nog des te meer verdwijnt.
Dat is een stukje theorie, maar zoals gezegd: de feiten heb ik laten slingeren.



gr,
m

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:

Re: Biodiversiteit afhankelijk van honingbij?

Bericht door maartenkleijne » wo 31 mar 2010, 14:15

Dank Willem dat was wel een heel domme typo, is verbeterd.
de boodschap was dus:
-hoe meer honingbijen, meer diversiteit van bloeiende planten

gr,
m

Gebruikersavatar
Leo van der Heijden
Berichten:130
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Locatie:Zwijndrecht
Contacteer:

Re: Biodiversiteit afhankelijk van honingbij?

Bericht door Leo van der Heijden » wo 31 mar 2010, 19:13

Op de vraag welke plantensoort(en) zouden verdwijnen als er geen honingbijen meer zijn is het antwoord waarschijnlijk; geen enkele. De NATUUR zit MOOI in elkaar. Veel systemen (waarvan bestuiving er een is) overlappen elkaar waardoor de voedselketen gesloten blijft ook als er een schakel uitvalt. Wij mensen moeten echter oppassen dat dit niet eindeloos kan doorgaan. We kunnen dan op een punt komen waar we een laatste schakel doorbreken. Dan hebben we dus echt een probleem. De voedselketen is dan doorbroken. Beter is het om er voor te zorgen dat zoveel mogelijke overlap van schakels instant blijven. Hoe groter de biodiversiteit hoe meer overlap van schakels er is waardoor de kans dat er een schakel uitvalt wordt verkleind. De bij helpt daarbij en is daarom van belang.
Leo.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 4 gasten