Wat is dit?

Verwant aan honingbijen zijn talloze insecten. Veel imkers hebben er een speciaal oog voor ontwikkeld. Ook niet verwante insecten hebben vaak hun interesse.
Bijenhoudster
Berichten:380
Lid geworden op:zo 14 feb 2010, 11:32
Contacteer:
Wat is dit?

Bericht door Bijenhoudster » vr 11 jun 2010, 13:09

Ik beken meteen, ik maak niet zo vaak mijn zolderramen schoon, ik kom zelfs nauwelijks op zolder.

Bij het schoonmaken kwam ik dit tegen in het dakraam, wat is dit? Het zijn grote cellen en ze lijken wel van cement gemaakt.

Afbeelding

Afbeelding

Bok
Berichten:368
Lid geworden op:ma 25 aug 2008, 18:26
Contacteer:

Re: Wat is dit?

Bericht door Bok » vr 11 jun 2010, 13:47

Lijkt mij een soort van solidaire bij.
Als je goed kijkt zie je dat iedere larve iets kleiner is dan de buurman/vrouw.
Zo zie ik dit ook in de observatiekast die ik hier heb hangen.

groet,

Peter

Gebruikersavatar
AndreasH
Berichten:815
Lid geworden op:di 07 apr 2009, 11:07
Locatie:Vught
Contacteer:

Re: Wat is dit?

Bericht door AndreasH » vr 11 jun 2010, 14:00

Coolness :-D

Wat ga je ermee doen?? Weghalen of laten zitten? (hoopt op het laatste).

Bijenhoudster
Berichten:380
Lid geworden op:zo 14 feb 2010, 11:32
Contacteer:

Re: Wat is dit?

Bericht door Bijenhoudster » vr 11 jun 2010, 14:59

Oep, dit is een gewetensvraag...[:I]

Soms ben ik bang dat ik boktor heb, zoveel lawaai. Houtworm zit er zeker. Dan doe je zo'n raam open en er rolt van alles al uit, veel stuifmeel(? gele) en levende larven die krioelen. Heb ik al heel veel spinnen opgezogen dus ik ben al erg gespannen en sta al te griezelen. Op een foto is toch anders dan van die wormachtige witte beesten die bewegen en op de potten jam vallen.

Ik heb ze weggehaald en kreeg later spijt. Als ik zeker was dat het bijen of hommels zou zijn had ik ze laten zitten, nu griezelde ik vooral en had geen idee wat het kon zijn.

Stom he!

En nu ik het toch over die houtworm heb. Ik heb de bijenkasten, ramen nu in mijn kamer staan. Wil dit graag op zolder zetten maar ben bang dat die houtworm erin gaat. Als ik alles in vuilniszakken doe staat het dan veilig of gaan ze daar doorheen?

Ivo
Berichten:167
Lid geworden op:wo 05 okt 2005, 21:29
Imker sinds:2006
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard + carnica
Locatie:Zeewolde
Contacteer:

Re: Wat is dit?

Bericht door Ivo » vr 11 jun 2010, 15:33

Prachtig, solitaire bij. Lekker laten zitten, maar dat gaat nu niet meer lukken, het raam zal zo af en toe wel open moeten.
Ivo

Bijenhoudster
Berichten:380
Lid geworden op:zo 14 feb 2010, 11:32
Contacteer:

Re: Wat is dit?

Bericht door Bijenhoudster » vr 11 jun 2010, 20:20

Ivo schreef:
het raam zal zo af en toe wel open moeten.
Ivo


Voor de bijen? Er is nog een 3e raam die ik niet gehad heb. Ik weet natuurlijk niet of ze daar ook zitten.

Als het raam opengaat beschadigen de cellen, je ziet aan de eerste foto in het midden al een deel wat er uit viel en onder in het raam ook.

En hoe werkt dat dan? Is elke cel van een aparte bij? Is dat gele stuifmeel? Is dat stuifmeel voor de larf?

Deze larven waren heel groot en liepen als wormpjes, bewegen de larven van de honingbij dan ook zo? (heb ik nog nooit gezien)

Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:

Re: Wat is dit?

Bericht door wilde » vr 11 jun 2010, 22:11

En hoe werkt dat dan? Is elke cel van een aparte bij? Is dat gele stuifmeel? Is dat stuifmeel voor de larf?
Metselbijen, zoals Osmia rufa maken een cel van klei in nauwe openingen. Daarin brengen ze stuifmeel, leggen er een eitje bij en sluiten de cel. Tegelijk maken ze een nieuwe cel tegen de andere aan. De larven eten het stuifmeel op, verpoppen in de cel en komen het volgend voorjaar pas uit. Aan het eind van de reeks cellen, dus bij de buitenkant, belegt het vrouwtje een stuk of 3 cellen met onbevruchte eitjes. Daaruit komen de mannetjes en die komen dus ook het eerst uit. Ze wachten op de vrouwtjes en bevruchten die gelijk. Zo herhaalt zich de cyclus. Jammer dat je de cellen beschadigd hebt, maar een raam moet wel open kunnen. Biedt volgend voorjaar wat nestmateriaal aan in de vorm van bamboestokjes of stukken hout met boorgaten van diverse diameters. Daar houden ze ook wel van.

Bijenhoudster
Berichten:380
Lid geworden op:zo 14 feb 2010, 11:32
Contacteer:

Re: Wat is dit?

Bericht door Bijenhoudster » vr 11 jun 2010, 22:46

Ik zal het derde raam dicht laten zitten. Overigens zat er in het tweede raam niets.

Dus de bijen die in een hout-/steengat eitjes leggen zijn dezelfde als deze. Ik weet dat een mannetjes ei dan voorin zit, heb je op de dialezing verteld nav een vraag. Ik wist niet dat solitaire bijen ook van die platte cellen naast elkaar maakten. Weer wat geleerd. Wel jammer ja dat ik het stuk heb gemaakt. Dat het zolang duurt, dan kan je dus een jaar geen raam gebruiken.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten