Hommelnesten al op hun retour?

Verwant aan honingbijen zijn talloze insecten. Veel imkers hebben er een speciaal oog voor ontwikkeld. Ook niet verwante insecten hebben vaak hun interesse.
Piet Jager
Berichten:2128
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:
Hommelnesten al op hun retour?

Bericht door Piet Jager » zo 23 jun 2002, 21:35

Volgens mij, althans hier, waren er dit jaar veel hommels, mede gezien het aantal meldingen. Van de drie hommel-(vogel-)nestkastjes in mijn tuin zijn er alweer twee zo goed als leeg. Twee weken terug veel hommelparingen gezien.

Is het normaal dat de hommelnesten zo vroeg in het jaar (21 juni langste dag) reeds uitgestorven of op hun retour zijn?

!Piet

Piet Jager
Berichten:2128
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Hommelnesten al op hun retour?

Bericht door Piet Jager » ma 24 jun 2002, 14:34

Vandaag (ca 12.00 uur) weer een hommelparing gezien. Op de grond pal onder het hommel-(vogel-)nestkastje aan de boom. Het duurde ongeveer 5 minuten en volgens mij wordt zo'n hommelkoningin slechts door 1 hommeldar bevrucht.

!Piet

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:

Re: Hommelnesten al op hun retour?

Bericht door maartenkleijne » ma 24 jun 2002, 16:10

Mijn boomhommels in de mezenkast op balkon waarover ik eerder berichtte, zijn in het voorjaar spectaculair gegroeid tot diverse honderden. Een paar weken geleden waren ze op hun top, ook met veel koninginnen en darren. Ik dacht nog: 'waar moet dat heen?'. en sinds tien dagen geleden was het plotseling op. Weet iemand of de jonge koninginnen dit jaar misschien nog een rondje doen.
Overigens achter in d e tuin heb ik ook een nest met tuinhommels, en die beginnen nu pas lekker op gang te komen.

Gebruikersavatar
Erik Speksnijder
Berichten:430
Lid geworden op:wo 14 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1994
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Hommelnesten al op hun retour?

Bericht door Erik Speksnijder » ma 24 jun 2002, 21:54

Weet iemand of de jonge koninginnen dit jaar misschien nog een rondje doen.
Volgens "Hummeln" (Eberhard von Hagen) bereiken sommige hommelsoorten soms al eind mei/begin juni hun hoogtepunt, waarna verval van het nest optreedt. Genoemd worden o.a.: aardhommel, weidehommel, boomhommel en tuinhommel. De meeste andere hommelsoorten zijn op hun grootst midden juli/eind augustus; de akkerhommel zelfs nog later.
De jonge koninginnen, die rond dit hoogtepunt het nest verlaten, gaan na 10-21 dagen, met een gevulde maag, op zoek naar een geschikt winterkwartier.
Dit "inwinteren" geschiedt onafhankelijk van het tijdstip van het jaar of de dan heersende temperaturen. Zo kan het voorkomen, dat een jonge koningin al in augustus, bij hoge temperaturen, in winterslaap gaat.

Erik

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten