Hoornaar in Zeeland

Verwant aan honingbijen zijn talloze insecten. Veel imkers hebben er een speciaal oog voor ontwikkeld. Ook niet verwante insecten hebben vaak hun interesse.
Gebruikersavatar
Erik Speksnijder
Berichten:430
Lid geworden op:wo 14 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1994
Locatie:Nederland
Contacteer:
Hoornaar in Zeeland

Bericht door Erik Speksnijder » do 12 sep 2002, 12:55

De hoornaar, een "geweldenaar" onder de wespen, kwam tot enkele jaren geleden niet of nauwelijks in het westen van ons land voor. Helaas voor de liefhebbers van deze mooie verschijning.
De afgelopen 2 jaar zag je geleidelijk meer meldingen van hoornaars komen uit het westen van het land, met helaas vaak de mededeling erbij, dat het om een verdelgd nest ging.
Hier in Zeeland hoopte ik al enkele jaren, dat ik deze beauty ook eens zou mogen zien. Ik kende hem alleen van een vakantie in het Limburgse Valkenburg. Enkele weken geleden was het ineens raak. Staande tussen een groepje Echinops, waarop tal van graafwespen zich tegoed deden, kwam ineens een hoornaar m'n blikveld binnen vliegen. Grandioos, al was het maar van korte duur.
De afgelopen weken kreeg ik van 2 collega's, die op de hoogte zijn van mijn gekte, te horen dat ze o.a. in Middelburg en Wilhelminadorp ook bezoek hadden van hoornaars. In beide gevallen betrof het jagende hoornaars bij bloeiende klimop.
De klimop ("Arborescens"-struikvormig) moet op m'n werk nog in bloei komen. De gewone klimop is al begonnen. Hopelijk krijg ik de komende weken de hoornaar nog een keertje te zien. Het ziet er in ieder geval naar uit, dat de hoornaar ook hier (Zeeland) vaste voet heeft gekregen. Vroeg of laat zal ik ze dus eindelijk weer een keertje langduriger mogen gadeslaan.



Erik

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:

Re: Hoornaar in Zeeland

Bericht door maartenkleijne » di 24 sep 2002, 17:29

Deze week voor het eerst in vele jaren ook een hoornaar in het Gooi gesignaleerd, in Naarden.

Piet Jager
Berichten:2128
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Hoornaar in Zeeland

Bericht door Piet Jager » do 03 okt 2002, 16:51

Ook bij mij geregeld prachtige, grote hoornaars, die kwamen 'snoepen' bij een 'wespenval', die mijn buurman had opgesteld.

!Piet

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Hoornaar in Zeeland

Bericht door Oude Essink » do 03 okt 2002, 16:54

Hallo Erik,
Ik kom mij ook aanmelden voor de Hoornaar (Maurik dus; Betuwe).
De superwesp is enorm beweeglijk; waar zij zich bij een bloem vertoont, maken de bijen dat zij weg komen; ik heb haar er niet één zien vangen. Zij is ook erg schuw: als ik in de buurt kom met mijn camera verdwijnt zij ogenblikkelijk. Ik probeerde te volgen waar zij heen gaat; zij draait cirkels in steeds ruimere kring en op een gegeven moment ben je ze kwijt. Voor een redelijke foto heb je een goede telelens nodig; heb ik dus niet. Op een gegeven moment kon ik haar verassen; bijzonder is de foto niet, maar geeft toch een indruk:

Afbeelding
Hoornaar; gezien in Maurik op 2 okt.

hennie oes

Afbeelding

Piet Jager
Berichten:2128
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Hoornaar in Zeeland

Bericht door Piet Jager » do 03 okt 2002, 18:45

Hennie,

'Op een gegeven moment kon ik haar verassen'

Heb je daar een aparte crematorium voor? Ik heb er namelijk thuis ook nog eentje liggen, die ik heb gered uit de wespenvangpot van m'n buurman.

!Piet

Henkn
Berichten:38
Lid geworden op:do 18 okt 2001, 09:34
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Hoornaar in Zeeland

Bericht door Henkn » vr 04 okt 2002, 10:37

Hallo Erik,
Ik kom mij ook aanmelden voor de Hoornaar (Maurik dus; Betuwe).
De superwesp is enorm beweeglijk; waar zij zich bij een bloem vertoont, maken de bijen dat zij weg komen; ik heb haar er niet één zien vangen. Zij is ook erg schuw: als ik in de buurt kom met mijn camera verdwijnt zij ogenblikkelijk. Ik probeerde te volgen waar zij heen gaat; zij draait cirkels in steeds ruimere kring en op een gegeven moment ben je ze kwijt. Voor een redelijke foto heb je een goede telelens nodig; heb ik dus niet. Op een gegeven moment kon ik haar verassen; bijzonder is de foto niet, maar geeft toch een indruk:

hennie oes
Hallo Hennie!

Ik zie heel vaak Hoornaars.Ik ben in de gelukkige omstandigheid dat het kantoorgebouw van mijn werkplek, een oud landhuis is in een grote parkachtige tuin in Doorn. Dat grote huis heeft een gigantisch rieten dak. Daarin zitten jaarlijks minimaal twee hoornaar-nesten, tot groot "verdriet"van de collega's die vreselijk bang zijn om gestoken te worden, terwijl die mooie geel/zwart/rode beestjes wel vliegen kwaad doen, maar echt geen mensen. Als ik bij mijn bijenstal sta te kijken, dan komt er nu en dan een hoornaar kijken (met een donkerbruin gebrom en komen heel dicht bij mij) maar voor mij (als mens) heeft dat diertje dan echt geen belangstelling. Overigens zie ik ze alleen bij de wespenvallen maar niet bij de levende bijen. Heb ik nog een vraag: Collega's beweren dat wespen (in casu deze hoornaars) het rietendak beschadigen (van binnen) als ze er een nest onder/in bouwen. Weet iemand van jullie dat? Beschadigen ze het rieten dak? Is de Hoornaar in Nederland een beschermde diersoort?
Overigens vind ik het een prachtig gezicht als er een dergelijk nest in het dak zit: In de zomer bij warm weer zie je ze af en aanvliegen. Er is 1 nest dat vlak bij een raam zit: Dan kun je binnen, vlak bij de ingang gaan staan kijken naar de activiteiten, op zo'n 20 centimeter afstand van de ingang.

Overigens leven heel veel insecten in dat rieten dak. In het voorjaar bijvoorbeeld, tijdens een van de eerste echt wat warme dagen in maart, komen veel, heel veel piepkleine zwart/gele insektjes te voorschijn uit de randen van het rieten dak. Ze zijn ongeveer een halve centimeter groot en het zijn er wel duizenden! Na een paar dagen zijn ze (voor mijn waarneming) verdwenen. Weet iemand wat dat voor beestjes kunnen zijn? Een soort solitaire sluipwesp of zo?


grts

Henk Noppe




Henk Noppe

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Hoornaar in Zeeland

Bericht door Oude Essink » vr 04 okt 2002, 20:01

Hoi Piet,
In de krant trof ik een aardige reactie van je aan over het
verassen van mijn hoornaar; ( reactie gewist ?); Toch een mooi voorbeeld hoe kritisch een goede spelling luistert verassen - verrassen; (dit laatste had er dus moeten staan).
Wat versta jij trouwens onder het redden van een hoornaar uit
een wespenvanger, terwijl het beestje nu horizontaal bij jouw thuis ligt (opgezet?)? hart. groet,
hennie oes

Afbeelding

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Hoornaar in Zeeland

Bericht door Oude Essink » vr 04 okt 2002, 21:20

Hallo Henk,
Als jij het echt over het nest van een Hoornaar hebt, vrees ik, dat zij met haar nest het rieten dak vreselijk zullen beschadigen. Even een paar foto's:

Afbeelding

De eerste afbeelding nam ik uit het bijzondere boek van Heiko Bellmann: Gids van Bijen Wespen en Mieren, Tirion 1998, pg.130.
Volgens de beschrijving kan het nest uitgroeien tot een hoogte van 60 cm. en heeft dan ruimte voor 1000 dieren.
De tweede foto zag ik vorige maand in de vitrine van een Touristbureau ergens in Z.Frankrijk. Zij werd toegeschreven aan de Hoornaar, hetgeen volgens mij niet klopt, omdat de Hoornaar niet zoveel lagen maakt; de bouw en omvang is evenwel duidelijk.
Bellmann vermeldt nog, dat de hoornaars voor mensen niet agressief zijn, maar je moet niet te dicht bij het nest komen; vermelde afstand: 5 meter!. Ik heb zelf ook deze ervaring, omdat ik al meerdere keren een nest in een van mijn hagen aantrof. Je kunt er rustig naar kijken, maar kom niet te dichtbij, want dan beginnen zij vreselijk te grommen.
hennie oes


Afbeelding

Piet Jager
Berichten:2128
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Hoornaar in Zeeland

Bericht door Piet Jager » vr 04 okt 2002, 22:14

Hoi Hennie,
Wat versta jij trouwens onder het redden van een hoornaar uit
een wespenvanger, terwijl het beestje nu horizontaal bij jouw thuis ligt (opgezet?)?
In de wespenvangpot van mijn buurman lag er eentje tussen de vele verdronken wespen. Deze heb ik er uit gevist en meegenomen naar huis.
De pot zat toen zo vol met wespen, dat de rest van de aanvliegende hoornaars wel konden snoepen en de weg weer terug konden vinden, maar niet meer konden verdrinken. Natuurlijk heb ik hem daar op aangesproken en de bescherming en de gemoedelijkheid van de hoornaar naar voren gebracht. Hans heeft er afgelopen dinsdag bij mij thuis nog een foto van gemaakt! Je mag hem wel van mij hebben. Hij is gedroogd.

!Piet

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten