Honingwespen

Verwant aan honingbijen zijn talloze insecten. Veel imkers hebben er een speciaal oog voor ontwikkeld. Ook niet verwante insecten hebben vaak hun interesse.
Gebruikersavatar
Erik Speksnijder
Berichten:430
Lid geworden op:wo 14 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1994
Locatie:Nederland
Contacteer:
Honingwespen

Bericht door Erik Speksnijder » za 07 dec 2002, 14:01

In het boekje The Wasps van H.E.Evans en M.J.West Eberhard trof ik een verhaal over een wespensoort, de Brachygastra, die, evenals onze bijen, honing produceren. Zoekend op internet en verder snuffelend in dit boek kwam ik het volgende tegen:
De Brachygastra ofwel honingwespen komen voor van zuiden van de Verenigde Staten tot in Argentinië. 11 soorten komen voor in Brazilië. De honingwesp bouwt evenals de ons bekende wespen een papiernest, welke hangt aan een tak. De honingwesp lijkt op onze honingbij door de mogelijke nestomvang van wel enkele tienduizenden werkers. Ook zijn deze werksters uitgerust met een angel, die voorzien is van weerhaken.
Uit nestonderzoek is gebleken, dat er waarschijnlijk meerdere koninginnen in een nest aanwezig zijn. De aanwezigheid van kleine nieuwe nesten in de buurt van oude nesten, met slechts oudere wespen en jong broed in het nest, wijst er op dat deze wespen, evenals onze bijen, ook zwermen.
In Mexico wordt de honing van de Brachygastra lecheguana wel verhandeld door zogeheten wespenhouders. Zij zoeken jonge nesten op en verplaatsen die naar beschermde plaatsen. Hier worden af en toe de wespen d.m.v. rook uit het nest verjaagd en een deel van het nest kapot gemaakt, zodat de honing geoogst kan worden. De wespen keren na afloop weer terug en herstellen hun nest.
De consumeerders van wespenhoning zijn voor een veilige consumptie aangewezen op een wespenhouder, omdat de honing soms giftig kan zijn; de gehaalde nectar bevat dan giftige stoffen voor mensen.
Behalve de honing wordt door lokale bewoners ook wel gesnoept van het eiwitrijke broed van deze wespen.

Een foto van het nest van een honingwesp is te vinden op deze site:
http://faculty.washington.edu/sodonnel/wspbramelnst.jpg


Erik

Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:

Re: Honingwespen

Bericht door wilde » ma 09 dec 2002, 22:25

Dag Erik,

De link naar het plaatje geeft bij mij: Bad Gateway
Is het wel goed gespeld?
Albert

Romée van der Zee
Berichten:1218
Lid geworden op:di 14 nov 2000, 00:00
Contacteer:

Re: Honingwespen

Bericht door Romée van der Zee » ma 09 dec 2002, 23:54

Dag Albert,
Ik heb in afwezigheid van Erik de link even aangepast.
grtz
Romée

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten