Engelse hommels

Verwant aan honingbijen zijn talloze insecten. Veel imkers hebben er een speciaal oog voor ontwikkeld. Ook niet verwante insecten hebben vaak hun interesse.
Hennie Peters
Berichten:965
Lid geworden op:ma 26 aug 2002, 14:35
Locatie:Nederland
Contacteer:
Engelse hommels

Bericht door Hennie Peters » ma 19 mei 2003, 10:53

Britain's native bumblebees are under serious threat and gardeners should plant bumblebee-friendly plants to help save them
De engelse hommel wordt enstig bedreigd en tuinlieden zouden hommelvriendelijk planten moet planten om ze te redden.

Zie deze noodkreet op de BBC nieuws site:
http://news.bbc.co.uk/2/hi/science/nature/3033817.stm


Geldt dit alleen voor Engeland of kunnen we dit binnen een paar jaar in Nederland ook verwachten ?
Ik heb zelf de indruk dat er best wel veel aardhommels zijn. Van de aantallen van andere soorten hommels heb ik eigenlijk geen idee.

Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:

Re: Engelse hommels

Bericht door wilde » ma 19 mei 2003, 12:24

Hennie, Sommige soorten sterven inderdaad uit, maar die zijn al heel lang zeldzaam. Het aanplanten van hommelvriendelijke planten is wel een aardige suggestie, maar belangrijker is denk ik, de tuin niet te steriel te houden. Ze hebben rommelhoekjes op de grond nodig om te nestelen.
Het plaatje op de eerste pagina van de website is van een boomhommel. Die nestelt bij ons dikwijls in boomholten en verlaten vogelnestkastjes met behulp van het nestmateriaal van de vogels.
Het aantal soorten hommels in Engeland zou 24 zijn.

In Nederland is dat ook zo iets (ik meen iets meer), alle zeldzame meegerekend. Wij doen inmiddels wel aan vervalsing van de natuur door op grote schaal aardhommels in te zetten voor de bevruchting van tomaten en paprika´s in tuinderskassen. Ook die volken produceren nageslacht en zijn dus erg talrijk.
Het eerder al eens genoemde KNNV-telproject voor hommels behandelt slechts de 6 meest voorkomende: aardhommel, steenhommel, akkerhommel, weidehommel, boomhommel en tuinhommel.
Alle andere soorten zijn zeldzaam dan wel minder algemeen of alleen plaatselijk, gebonden aan bijzondere omstandigheden.

Groetend, Albert

Hennie Peters
Berichten:965
Lid geworden op:ma 26 aug 2002, 14:35
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Engelse hommels

Bericht door Hennie Peters » ma 19 mei 2003, 12:43

dag Albert,

Ik heb een tijdje geleden de kaart met hommels uitgeprint die op de site van knnv staat. Mijn vrouw heeft er ondertussen al een aantal gemeld. Wij zien regelmatig aard- tuin- akker- en steen-hommel in onze tuin. Het is trouwens jammer dat de knnv de resultaten van dit onderzoek nog niet weergeeft op hun website.

Ik was drie weken geleden in Devon en zag daar een hommel die ik niet kende, deze was helemaal zwart. Nu ik weet dat er 24 soorten zijn kan ik denk ik wel concluderen dat ik een zeldzame heb gezien.

groet,
Hennie

Gebruikersavatar
Erik Speksnijder
Berichten:430
Lid geworden op:wo 14 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1994
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Engelse hommels

Bericht door Erik Speksnijder » wo 21 mei 2003, 22:33

Hoi Hennie,

Even over je zwarte hommel: Je kunt eigenlijk pas zeggen wat voor hommel het is na grondige determinatie. "De hommels van Nederland" van J.van der Blom is een goed determinatiewerk. Jouw zwarte hommel hoeft niet persé zeldzaam te zijn, maar kan ook een kleurafwijking betreffen. zo heb ik in het verleden eens een geheel zwarte hommel doorgestuurd, die na determinatie een boomhommel bleek te zijn.



Erik

Hennie Peters
Berichten:965
Lid geworden op:ma 26 aug 2002, 14:35
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Engelse hommels

Bericht door Hennie Peters » do 22 mei 2003, 08:14

dag Erik,

Volgend jaar ga ik weer naar hetzelfde gebied. Als ze er dan nog zijn dan zal ik een foto maken. Ik heb net een digitale camera gekocht, tot dan heb ik de tijd om met macrofotografie te oefenen :-)

groet,
Hennie

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten