killerbees

Verwant aan honingbijen zijn talloze insecten. Veel imkers hebben er een speciaal oog voor ontwikkeld. Ook niet verwante insecten hebben vaak hun interesse.
Ben4
Berichten:3
Lid geworden op:ma 01 sep 2003, 15:50
Contacteer:
killerbees

Bericht door Ben4 » ma 01 sep 2003, 16:03

Hallo, ik ben maar een bijenleek, maar ik heb de volgende vraag: Bij een Survivel in Noord-Frankrijk liepen wij in een natuurpark plotseling in een zwerm bijen. De bijen waren zeer groot (Hommelgrootte) en zeer aggressief. het leek wel of ze beten in plaats van staken daar zij wondjes achterlieten die bloedde. Wat voor bijenras kan dit geweest zijn, en komt dit wel meer voor?
Wij survivelen nu voor 15 jaar door Noorwegen, Duitsland en Frankrijk, maar dit hebben wij nog niet eerder meegemaakt,
Met vriendelijke groet,
Ben

Romée van der Zee
Berichten:1218
Lid geworden op:di 14 nov 2000, 00:00
Contacteer:

Re: killerbees

Bericht door Romée van der Zee » ma 01 sep 2003, 17:04

Dag Ben,
Je schrijft dat je in een zwerm bijen liep. Heb je enig idee waar ze vandaan kwamen? Ik bedoel uit de grond, een struik, oid. Killerbees komen in Europa niet voor. Hoe zagen ze eruit. Het kunnen ook wespen geweest zijn. Veel mensen kennen het verschil niet, terwijl dat voor een goede survival wel goed is om te weten.
Romée

Ben4
Berichten:3
Lid geworden op:ma 01 sep 2003, 15:50
Contacteer:

Re: killerbees

Bericht door Ben4 » ma 01 sep 2003, 17:38

De zwerm bijen kunnen inderdaad ook wespen geweest zijn. Dit heb ik als bijenleek niet kunnen beoordelen. Vlak voordat we de zwerm inliepen (boven een bospad) hebben we nog 30 everzwijnen weg zien rennen. Misschien hebben zij wel een bijen of wespennest vertrapt en hebben de bijen of wespen hun woede op ons afgekoeld? Uiterlijke kenmerken: zwart, slanke langwerpige lijven, zeer agressief, bijtend

Romée van der Zee
Berichten:1218
Lid geworden op:di 14 nov 2000, 00:00
Contacteer:

Re: killerbees

Bericht door Romée van der Zee » ma 01 sep 2003, 17:46

Klinkt niet als bijen. Ik verplaats het naar de rubriek overige insecten.

Romée van der Zee
Berichten:1218
Lid geworden op:di 14 nov 2000, 00:00
Contacteer:

Re: killerbees

Bericht door Romée van der Zee » ma 01 sep 2003, 17:48

Nog een vraag. Waren er ook angels in jullie huid?

Ben4
Berichten:3
Lid geworden op:ma 01 sep 2003, 15:50
Contacteer:

Re: killerbees

Bericht door Ben4 » di 02 sep 2003, 09:31

Romee,
Nee, geen angels
Ik heb wat meer informatie ingewonnen en kom tot de conclusie dat het inderdaad wespen geweest moeten zijn. Waarschijnlijk de Hoornaar. Dit soort is bijzonder agressief als je binnen 5 meter van hun nest komt. Daarbuiten is hij juist vriendelijker dan de normale Duitse huiswesp.
Tevens is de Hoornaar de grootste (qua omvang) wespensoort in Europa, en komt ook in veel delen van Europa voor. Wat minder in Duitsland daar hij daar meer bestreden is, en niet in Noorwegen daar het daar te koud is voor hem. Veel succes met jullie bijen.
Ben

Gebruikersavatar
Erik Speksnijder
Berichten:430
Lid geworden op:wo 14 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1994
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: killerbees

Bericht door Erik Speksnijder » di 02 sep 2003, 20:29

Hoi Ben,

Ik betwijfel of het hoornaars zijn geweest. Bij een aanval van hoornaars, twijfel je er echt niet aan of je nu beten of steken hebt opgelopen. Zou het niet een zwerm dazen (steekvliegen) geweest kunnen zijn? Zij kunnen met hun messcherpe tong ook gevoelige "steken"(beten) uitdelen. Vooral als je een beetje gezweet hebt, kunnen ze soms verrekte lastig zijn. Vooral goudoog- en regendaas (een kleine soort) waren hier deze zomer plaatselijk zeer lastig.

Erik

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten