Kolibrievlinder

Verwant aan honingbijen zijn talloze insecten. Veel imkers hebben er een speciaal oog voor ontwikkeld. Ook niet verwante insecten hebben vaak hun interesse.
wil
Berichten:64
Lid geworden op:do 17 jul 2003, 21:35
Locatie:Belgium
Contacteer:
Re: Kolibrievlinder

Bericht door wil » di 16 sep 2003, 13:34

KOLIBRIEVLINDER - MACROGLOSSUM STELLATARUM
Deze pijlstaart vliegt nog steeds in nooit eerder geziene aantallen.
Mijn broer Frans maakte vorige zondag weer een nieuwe reeks foto's van de kolibrievlinder.
Deze zijn te zien op mijn website, volg de link.
http://users.skynet.be/verzamelen/kolibrievlinder.html

VLINDERTUIN - DEERLIJK BIJ KORTRIJK - 14 SEPTEMBER 2003

Afbeelding

http://users.skynet.be/verzamelen/natuur.html

Macro
Berichten:20
Lid geworden op:za 23 aug 2003, 19:37
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Kolibrievlinder

Bericht door Macro » di 16 sep 2003, 17:21

Een prachtige collectie foto's! Ik vind het echt knap om hem zo mooi in het donker vast te kunnen leggen. :cool:

Ik heb hem bij mij in de tuin ook gezien maar telkens maar voor een paar seconden en weer weg. Veel te kort om te proberen een foto te maken. Maar de zon schijnt en het weer is heerlijk dus misschien krijg ik nog een kans.

Germain Van Deursen
Berichten:39
Lid geworden op:za 23 mar 2002, 22:38
Locatie:Belgium
Contacteer:

Re: Kolibrievlinder

Bericht door Germain Van Deursen » wo 17 sep 2003, 18:58

In de zomer van 2000 heb ik meermaals de vlinder rond mijn bijenhal waargenomen en gezien in het licht van een zaklamp,telkens rond 10-11 uur s'avonds,

hij maakt een soort brommend geluid bij het vliegen ,

pogingen om hem te vangen , met een vlinderschepnet , hebben toen niets opgeleverd ,

in de zomer van 2001 deed ik de schrik van mijn leven op ,

op een morgen , bij nazicht van de varoaladen op varoaval , achteraan is daar een opening voor verluchting van + - 3 cm , trok ik bij de derde kast in de rij de schuif 15 cm uit en daar zag ik een doodskopvlinder op de schuif !

nog veel vlugger stak de schuif terug op haar plaats , de opening direkt dichtgemaakt met een stuk schuimrubber , en iets gaan halen om de vlinder in te vangen ,waar ik toen niet aan gedacht heb is , dat als ik de schuif uittrek , er vooraan aan de schuif een opening ontstaat waar de vlnder kan ontsnappen !

terugekomen , heel voorzichtig , de schuif uitgetrokken , klaar om er een bokaal over te zetten , en het lukte !

wat bleek ? de vlinder bewoog helemaal niet , overdag blijft een nachtvlinder meestal stil zitten heb ik al ondervonden , maar hij was wel degelijk dood !

daar ik toen dagelijks de schuiven kontroleerde , lag de vlinder er hooguit 24 uur ,

de vlinder bewaar ik nog altijd in een doorzichtige doos ,

in de "Grote Winkler-Prins encyclopedie staat een beschrijving van de verschillende soorten pijlstaartenvlinders , het blijkt wel te kloppen , ik heb er een !

groeten

Germain

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten