Interessante ontwikkeling

Verwant aan honingbijen zijn talloze insecten. Veel imkers hebben er een speciaal oog voor ontwikkeld. Ook niet verwante insecten hebben vaak hun interesse.
Huib Koel
Berichten: 517
Lid geworden op: wo 03 okt 2001, 14:31
Locatie: Nederland
Contacteer:

Interessante ontwikkeling

Bericht door Huib Koel »

Afbeelding

Vindt deze goudwesp....
Huib Koel
Berichten: 517
Lid geworden op: wo 03 okt 2001, 14:31
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Interessante ontwikkeling

Bericht door Huib Koel »

en gaat, je bent immers een parasitaire wesp
op onderzoek uit of deze gastvrouw niet bezig
is met de ideale nestplaats voor je eigen kroost.
Je laat anderen dus duidelijk voor je werken.

Afbeelding
wil
Berichten: 64
Lid geworden op: do 17 jul 2003, 21:35
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Interessante ontwikkeling

Bericht door wil »

Huib Koel
Berichten: 517
Lid geworden op: wo 03 okt 2001, 14:31
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Interessante ontwikkeling

Bericht door Huib Koel »

Is dit de vuurgoudwesp (Chrysis ignita)?
Dag Willy,

Ik vermoed het. Is de Nederlandse naam niet: gewone goudwesp?
Er vlogen meerdere exemplaren rond het houtblok in mijn achtertuin.
De naam van de gastvrouw ben ik ook nog niet uit.
groet
Huib
grasmus
Berichten: 18
Lid geworden op: za 26 jun 2004, 21:43
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Interessante ontwikkeling

Bericht door grasmus »

is de gastvrouw geen graafwesp? fam : sphecidae
Huib Koel
Berichten: 517
Lid geworden op: wo 03 okt 2001, 14:31
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Interessante ontwikkeling

Bericht door Huib Koel »

Ze graaft niet. Ze gebruikt voorgeboorde gaten in een stuk hardhout, en sleept materiaal aan. De gaten die ze gebruikt zijn 8mm in doorsnede. Naast deze wesp, en de goudwesp, vliegt er ook een klein zwart bijtje... gebruikt ook de gaten. Het is nog niet gelukt deze mooi te fotograferen, (wordt vervolgd).
grasmus
Berichten: 18
Lid geworden op: za 26 jun 2004, 21:43
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Interessante ontwikkeling

Bericht door grasmus »

cittat uit encyclopedie"Het gebeurt echter ook wel dat graafwespen in dood hout nestelen en gebruik maken van gangen die xyofage insecten gegraven hebben"
Kan dit ?
Huib Koel
Berichten: 517
Lid geworden op: wo 03 okt 2001, 14:31
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Interessante ontwikkeling

Bericht door Huib Koel »

Of het nu een graaf- of andere wesp is, de goudwesp vindt het prima zo.
Ze heeft net een ei gedeponeerd naast het ei van de gastvrouw.
De larve van de goudwesp zal de larve van de graafwesp opeten, en vervolgens verpoppen.
Afbeelding

Ik heb geprobeerd om de graafwesp beter in beeld te krijgen. Er vliegen er zes rond het houtblok. Zoals gezegd het is een stuk hardhout dat vier jaar als nestblok dient. Het is zeker nog niet vermolmd. De lectuur schrijft vaak over vermold hout als mogelijke nestplaats voor graafwespen (naast bodemnesten zoals de bijenwolf).
(wordt dus vervolgd.
Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: Interessante ontwikkeling

Bericht door wilde »

Dag Huib,
Het zijn leuke resultaten van zo'n nestblok. Eerder liet ik wat plaatjes zien van mijn bevolking. Dat is het graafwespje Trypoxylon figulus met de parasiet Chrysis cyanea. Daarnaast nestelt er Osmia rufa en mogelijk nog een andere bij. Momenteel is het erg rustig.
Ooit heb ik ook de Chrysis ignita wel gezien bij de nestgaten, maar dit jaar niet.

De trypoxylon wordt tot de graafwespen gerekend, hoewel ze niet graaft en bestaande holtes gebruikt. Ze vangt spinnetjes, verdooft die en stopt ze in de nestpijp. Legt er vervolgens een eitje bij en metselt de zaak dicht als een Osmia rufa.
De indeling in soorten is niet uitsluitend bepaald door gedrag. Er zijn immers ook leemwespen, die ook metselen en spinnendoders, die ook spinnen als voedsel voor de larven gebruiken. Andere (uiterlijke) kenmerken zijn waarschijnlijk meer bepalend.

Jouw wespje zou dus een graafwespje kunnen zijn.

Volgend jaar ga ik nog wat pijpjes met grotere diameter plaatsen, tot 10 mm of iets meer. Het kan interessant zijn voor bijv. bladsnijders of misschien ook wolbijen. De grote wolbij had ik gisteren in de tuin op een pol ezelsoor, samen met een paar bladsnijders. Af en toe hadden ze ruzie. De wolbij was een vrouwtje en de ruzie zou veel feller zijn als er ook een mannetje zou zijn. Die verdedigen een territorium te vuur en te zwaard. Die komt misschien nog wel.
Albert
Huib Koel
Berichten: 517
Lid geworden op: wo 03 okt 2001, 14:31
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Interessante ontwikkeling

Bericht door Huib Koel »

Het zijn leuke resultaten van zo'n nestblok.
Hoi Albert,

Blijft natuurlijk dat ik als iemand die van bijen houdt liever een paar metselbijen in mijn houtblokken zie. Als gevolg van de drukte rond het houtblok, heb ik zo'n tweede opgehangen (op het westen). Ook dat blok wordt direct door wespen ingenomen. Ik hoop binnenkort de Andoornbij weer in mijn tuin aan te treffen. Ik heb nog meer gamanderplantjes gekocht, dus dat kan geen probleem zijn. De stachysplanten zijn nog niet in bloei (dit jaar geplant) dus de wolbij heb ik in mijn tuin nog niet waargenomen.
Gaan we volgend jaar op grote schaal Lathyrus planten? Willy steekt onze ogen uit met zijn Blauwzwartehoutbij!
groet
Huib
(wij staan in de halve finale.... door slechts 1 voetbalwedstrijd te winnen).
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten