potentiële nest in spouw

Verwant aan honingbijen zijn talloze insecten. Veel imkers hebben er een speciaal oog voor ontwikkeld. Ook niet verwante insecten hebben vaak hun interesse.
Bart de Coo
Moderator
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Re: potentiële nest in spouw

Bericht door Bart de Coo »

Dag allemaal,

Met stijgende verbazing zat ik het hele verhaal te lezen. Ze zullen het toch niet over hommels hebben? Als ik de beschrijvingen zo lees, dan kunnen het nooit hommels zijn! Maar gelukkig greep Frans van Tongeren op tijd in. Overigens is het hier in Dieren voor de steenhommels nog wat aan de vroege kant. Ik heb een hommelkast in mijn tuintje staan en ik probeer al een paar weken een zoekende koningin te vangen. Dat lukt me ook wel, maar ik krijg haar niet zo gek om mijn kast in te wandelen. Laat staan dat ze er een nest wil beginnen. Erg frustrerend. Ik bezit inmiddels wel 'Hummeln' van Eberhard von Hagen, de hommel-bijbel zal ik maar zeggen.

Wie alles over solitaire bijen wil weten wat er te weten valt, moet kijken op wildebijen.nl. De site is zo te zien nog lang niet klaar, maar de thans beschikbare informatie is duizelingwekkend. Andy, ik benijd je. Ik wil ook hommels of solitaire bijen in mijn tuin, maar er gebeurt niks! Grmbl. Niet dichtmetselen dus!

Groet, Bart de Coo
wedlock
Contacteer:

Bericht door wedlock »

hey frans,

betekent dat ook, dat ze na de zomer gewoon zullen verdwijnen? Of ga ik ze moeten laten weghalen, als ik er echt vanaf wil?

-a
wedlock
Contacteer:

Bericht door wedlock »

Frans vanTongeren schreef: Hommels zullen het niet zijn; daarvan vliegt ,in deze tijd, alleen de koningin rond.
In Nederland of in België? :D

Als ik de foto van een steenhommel bekijk van:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Steenhommel#Steenhommel

en die van een metselbij op:
http://wildebijen.nl/metselbijen.html

dan blijf ik echt nog steeds bij m'n eerste vermoeden dat het steenhommels zijn .. ik heb nog niet de kans gehad om ze echt van héél dichtbij te zien (de meeste zitten op zo'n 2m hoog), maar ik denk echt niet dat het metselbijen zijn hoor..

ben je zeker dat het totaal onmogelijk is, dat er deze tijd van het jaar reeds steenhommels rondvliegen (en nesten maken)? Zo ja, dan leg ik er mij bij neer; ik probeer alsnog wat dichter te komen, en eventueel een foto te nemen.

-andy
wedlock
Contacteer:

Bericht door wedlock »

wedlock schreef:
dan blijf ik echt nog steeds bij m'n eerste vermoeden dat het steenhommels zijn .. ik heb nog niet de kans gehad om ze echt van héél dichtbij te zien (de meeste zitten op zo'n 2m hoog), maar ik denk echt niet dat het metselbijen zijn hoor..
OK .. de foto op
http://wildebijen.nl/rossemetselbij.html

heeft me alle twijfel ontnomen .. het is echt geen rosse metselbij [:)]
Hennie Peters
Contacteer:

Bericht door Hennie Peters »

Andy,

Bij mij vlogen de steenhommels twee jaar geleden al in eind maart. Ik weet niet of de temperatuur van toen vergelijkbaar is met die van nu.
Ik ben dus niet zo verbaasd als Bart, wanneer er steenhommels rondvliegen.

Ik kon ze toen niet op de foto krijgen omdat ze niet stil gingen zitten buiten het nest. Mogelijk kun je ze bij het vertrekken in een glas opvangen en dan een foto maken.

groet,
Hennie
Wim Vos
Contacteer:

Bericht door Wim Vos »

Andy,

Je verhaal lezend heb ik ook de indruk dat het metselbijen zijn.
Let eens op hun gedrag. De metselbij gaat af en toe achterwaarts naar binnengaan om een eitje te legen. En uiteindelijk zal ze nadat het laatste eitje is gelegd de opening helemaal dichtmaken / metselen.

groet,
Wim
wedlock
Contacteer:

Bericht door wedlock »

ze gaan altijd voorwaarts binne ;)
Erik Speksnijder
Imker sinds: 1994
Contacteer:

Bericht door Erik Speksnijder »

ze gaan altijd voorwaarts binne ;)
Dat komt omdat het nu nog hoofdzakelijk mannetjes benne, die je ziet. De kleine gaatje die je ziet met hieromheen nog wat klei, zijn hun uitsluipgaatjes. De mannetjes zijn namelijk kleiner dan de vrouwtjes en als zij uitsluipen blijft er een restantje klei (leem) zichtbaar rond de uitgang. De vrouwtjes zijn (hier) van de week pas mondjesmaat gaan vliegen. Zodra zij verschijnen verdwijnt de restant klei uit de gaatjes, om vervolgens later weer opnieuw dicht gemaakt te worden door een nieuw vrouwtje (nieuw nest). Hiervoor moet je echter nog eventjes geduld hebben. Deze week vonden hier de eerste paringen plaats.
Je ziet de mannetjes in deze periode af en aan naar de gaatjes vliegen, waar een vrouwtje uit kan komen. Af en toe kruipen ze er zelfs in - het lijkt wel alsof ze de vrouwtjes naar buiten willen roepen. Dit laatste is vermoedelijk wat jij op dit moment bij jouw muur muur ziet gebeuren.
Een steenhommelkoningin is by the way wel een flink stukje groter dan de huidige bijtjes bij jouw muur, al gauw zo'n 1/2 tot 1 centimeter groter. Kijk maar eens goed rond in de tuin. Momenteel zie je op de bloeiende doventels en hondsdraf tal van hommelkoninginnen rondkruipen.

Erik
wedlock
Contacteer:

Bericht door wedlock »

Nah ja, we zullen voorlopig nog even afwachten. Laatste dagen niets meer gezien, maar het is hier dan ook een echt hondeweertje geweest.

zal voorlopig nog even afwachten met te voegen - als ik jullie mag geloven, gaan ze dus idd na een tijdje vanzelf weg (laat het ons hopen!)
Erik Speksnijder
Imker sinds: 1994
Contacteer:

Bericht door Erik Speksnijder »

Nah ja, we zullen voorlopig nog even afwachten. Laatste dagen niets meer gezien, maar het is hier dan ook een echt hondeweertje geweest.
Ze schuilen momenteel in de gaten - als je goed kijkt zie je de kopjes naar buiten kijken.
zal voorlopig nog even afwachten met te voegen - als ik jullie mag geloven, gaan ze dus idd na een tijdje vanzelf weg (laat het ons hopen!)
Ze gaan niet vanzelf weg. Ze gaan binnenkort nieuwe broedcellen bouwen. Het zou zelfs kunnen dat er meer gaan komen.

Erik
Plaats reactie