Wespenplaag

Verwant aan honingbijen zijn talloze insecten. Veel imkers hebben er een speciaal oog voor ontwikkeld. Ook niet verwante insecten hebben vaak hun interesse.
patrick
Berichten:59
Lid geworden op:di 25 jan 2005, 19:06
Locatie:Belgie
Contacteer:
Wespenplaag

Bericht door patrick » za 27 aug 2005, 09:07

Hallo iedereen,

Wat mij opvalt bij het inwinteren van mijn volken, dat er bijna geen wespen te bespeuren zijn. Ik weet niet hoe het elders is, maar zijn er dit jaar niet opvallend minder wespen dan voorgaande jaren, het is zelfs de moeite niet om ze af te vangen.

Gebruikersavatar
hans hoogendoorn
Berichten:929
Lid geworden op:di 18 mei 2004, 19:06
Locatie:Veelerveen
Contacteer:

Re: Wespenplaag

Bericht door hans hoogendoorn » za 27 aug 2005, 10:16

Klopt. Ook hier in het hoge noorden.
Ik denk aan die ene zeer strenge nachtvorst vrij laat in het voorjaar.
Veel koninginnen hebben dat mogelijk niet overleefd en konden geen staat stichten of afmaken.

Hebben jullie in Belgié die nachtvorst overigens ook gehad ?
!HH!

buckfast_beekeeper
Berichten:478
Lid geworden op:vr 29 apr 2005, 20:05
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Wespenplaag

Bericht door buckfast_beekeeper » za 27 aug 2005, 11:50

Ja Hans,

Ook in België was er dit jaar zeer laat nachtvorst.

Dat er weinig wespen waren was al een tijdje duidelijk. Begin juli vernietigde de brandweer een hoop minder nesten dan vorig jaar. Vorig jaar was het alle hens aan dek en waren er serieuze wachttijden. Dit jaar zaten ze als het ware te wachten op meldingen. Heb ergens gelezen dat de vernietigde hoeveelheid ongeveer 1/5 was van verleden jaar.

Vorig jaar moest ik de wespevallen in mijn bijenhal dagelijks leeg maken. Dit jaar 1X per week. Heb ook de indruk dat het vorig jaar vroeger begon.


mvg

buckfast_beekeeper

Gebruikersavatar
J A Verwijmeren
Berichten:112
Lid geworden op:zo 04 mar 2001, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Wespenplaag

Bericht door J A Verwijmeren » za 27 aug 2005, 22:15

Maar dat gaat niet op voor de hoornaar die is momenteel massaal aanwezig en doen niets liever als mijn bijen stelen.
Ze komen voor de kast vliegen en nemen telkens een bij mee, een enkele keer valt er een op de vliegplank maar dan worden ze door de bijen met harde hand verjaagd.
Soms moet hij het met de dood bekopen als er circa 20 bijen op de hoornaar zitten.
Ze proberen wel te steken maar daar heeft de hoornaar bijna geen last van. Doodslaan is niet efectief maar ik kan het niet laten.
Ik hoop dat ze spoedig oprotten.

Groeten Jack Verwijmeren

Gebruikersavatar
flayed
Berichten:170
Lid geworden op:ma 29 nov 2004, 20:03
Imker sinds:2005
Aantal volken:7
Bijenras(sen):mellifera mellifera De Enige Echte Bij
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Wespenplaag

Bericht door flayed » za 27 aug 2005, 22:52

Hallo Jack,

Jammer van die Hornaars die het met de dood moeten bekopen omdat ze een bij steelen van de 50.000 die er nu in de kast zitten, want op dit moment zijn het meestal zomerbijen die vlug hun laaste vlugt maken voordat de winter begint.
En verder is dit diertje beschermt!!!!

Groeten John

Gebruikersavatar
J A Verwijmeren
Berichten:112
Lid geworden op:zo 04 mar 2001, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Wespenplaag

Bericht door J A Verwijmeren » di 30 aug 2005, 23:15

John
Het zijn mooie wespen maar niet zo mooi en beschermd dat ze niet bestreden mogen worden.
Een stukje op de radio en in de krant verteld men over wandelaars die aangevallen werden door de hoornaar waarbij zelfs iemand in coma was geraakt.
Daarop heeft men besloten om ze te ruimen.
Er werden in een week tijd meer dan 30 tal nesten vernietigd.
Als deze hoornaar de bijen pakte die op de grond lagen of kropen zou ik dat niet erg vinden maar juist de bijen die uitvliegen en thuiskomen die neemt hij te grazen.

Groeten Jack Verwijmeren

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten