fotografie

Verwant aan honingbijen zijn talloze insecten. Veel imkers hebben er een speciaal oog voor ontwikkeld. Ook niet verwante insecten hebben vaak hun interesse.
Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:
Re: fotografie

Bericht door wilde » za 11 jul 2009, 13:06

Dit item is een beetje stilgevallen helaas. Daarom nog een poging om het op gang te brengen.
Bij fotografie kun je registrerend fotograferen en wat losser, wat creatiever.
In dat laatste geval kun je ook wat spelen met de scherptediepte. Soms heb je daarin weinig keus omdat die erg gering is. Dat hoeft de aardigheid van de foto niet te hinderen, integendeel wat mij betreft. Onderstaande foto's maakte ik vandaag van de Kleine wasmot.

De eerste foto is vrij saai, alleen registrerend. Het beestje staat erop en daarma klaar. Goed voor een illustratie.
De tweede foto is veel leuker: veel dichter erop, iets groter diafragma, weinig scherptediepte, maar een veel leukere sfeer (voor zover dat mogelijk is bij een wasmot en een imker). Het beestje blijkt een geel hangkuifje tussen de antennen te hebben, dat de ogen verbergt. Opvallend is ook het grijze 'kapsel' dat naar achteren is 'gekamd'.

De derde foto van een larve van deze mot completeert het geheel, maar is slechts registrerend.
Groet, Albert
http://people.zeelandnet.nl/ahdewilde/

Gebruikersavatar
Jeroenvt
Berichten:1535
Lid geworden op:do 06 sep 2007, 21:44
Aantal volken:5
Bijenras(sen):hele leuke
Locatie:Hoogland - Nederland
Contacteer:

Re: fotografie

Bericht door Jeroenvt » za 11 jul 2009, 21:00

Bijen zitten nog wel eens stil, maar die hommels... Vanavond pikte ik deze op de vlinderstruik nog even mee:
Afbeelding

En nog een leuk zweefvliegje (Episyrphus balteatus), en daar weer een uitsnede van.

--
Mvg Jeroen van Tol
http://www.bijentuin.nl

Gebruikersavatar
AndreasH
Berichten:815
Lid geworden op:di 07 apr 2009, 11:07
Locatie:Vught
Contacteer:

Re: fotografie

Bericht door AndreasH » za 11 jul 2009, 22:48

Deze kwam ik gisteren tegen op het incarnaatklaver. Als iemand weet wat het voor vliegjes zijn. Het regende trouwens behoorlijk, zo zie je maar weer.... Het is altijd tijd voor xxx [:o)]
Afbeelding

Daarnaast is m'n broer op vakantie in spanje en hij kwam daar een stel solitaire bijen tegen die hij niet kon duiden. Vind het een mooie foto... Belichting is wat raar maar verder vind ik het ook erg leuk dat ze zich blijkbaar vastzetten aan een takje met hun kaken.

Afbeelding

Gr,

Andreas

Gebruikersavatar
dickvanleeuwen
Berichten:641
Lid geworden op:do 01 mei 2003, 13:08
Locatie:Geldermalsen
Contacteer:

Re: fotografie

Bericht door dickvanleeuwen » za 11 jul 2009, 22:53

Albert,

Goed dat je dit onderwerp op gang houdt. Ik heb nog zoveel vragen. Momenteel zoek ik wat contacten in de buurt met mede fotografen middels deelname aan een fotoclub. Het is alleen vakantietijd en de respons nihil. Ook ik heb vandaag evanals Jeroen hommels geprobeerd vast te leggen. Bij mij zonder enig resultaat. Alle foto's waren onscherp. Op een gegeven moment bleef zelfs mijn 18-70mm lens vastzitten tussen 30 en 40mm wat te maken zou kunnen hebben met een verkeerd gekozen instelling? Ik probeerde met een voorzetring te fotograferen met autozoom uit. De lens zit nog steeds vast op 35mm.

Dan maar landschappen zoals deze, genomen kort bij mijn huis bij een stuw van het riviertje de linge met ondergaande zon. In het tweede plaatje wordt misschien een beetje duidelijk hoe de foto genomen is.

Afbeelding

Afbeelding

Met welke lenzen heb jij de foto's gemaakt die je nu laat zien en hoe zat het met de instellingen?

Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:

Re: fotografie

Bericht door wilde » za 11 jul 2009, 23:09

Jeroen, je laat met de laatste reactie enkele foto's zien, en ik vraag mij af of je er zelf wel tevreden mee bent. De hommel heeft vreemde harde kleuren en vind ik niet echt mooi. De zweefvlieg zou ik misschien iets anders presenteren (kantelen en een klein stukje uitsnijden), maar uitsnijden om details te laten zien die de foto zelf niet heeft is niet zo zinvol. Je kunt niet te veel uitsnijden. Een close-up van deze zweefvlieg moet gestoken scherp zijn, een wow-gevoel geven en dat doet deze niet bij mij. Dat komt dus door de uitsnede en het gebrek aan pixels, waardoor er ook wat onscherpte onstaat.
Van veel insecten heb ik ook dergelijke close-ups gemaakt, maar dan geen uitsnede, maar beeldvullend. Dan oogt het veel rustiger. Onderstaand mijn versie van de kop van een vrouwtje Episyrphus balteatus.
Groet, Albert

http://www.ahw.me/

Gebruikersavatar
Jeroenvt
Berichten:1535
Lid geworden op:do 06 sep 2007, 21:44
Aantal volken:5
Bijenras(sen):hele leuke
Locatie:Hoogland - Nederland
Contacteer:

Re: fotografie

Bericht door Jeroenvt » za 11 jul 2009, 23:09

Dick, plaats toch eens een hommelfoto, ik denk dat je jpg fotografeert, als je de onbewerkte versie ergens linkt kunnen we ook eens naar de exif-info kijken. Misschien een instelling? Alhoewel hommels blijkbaar echt niet kunnen stilzitten...

--
Mvg Jeroen van Tol
http://blog.v-tol.nl
http://www.bijentuin.nl

Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:

Re: fotografie

Bericht door wilde » za 11 jul 2009, 23:12

Andreas, de vliegen zijn blaaskopvliegen: Sicus ferrugineus. Ze parasiteren op aardhommels en steenhommels.
De bijen zijn niet herkenbaar op deze te kleine foto en bij een grotere foto waarschijnlijk ook nog moeilijk om een naam te geven.

Jeroen, hommels zijn dankbare onderwerpen, maar ze zitten idd. niet stil, maar dat geldt voor veel insecten.
Onderstaand enkele links naar hommels die ik dit jaar fotografeerde. Ik doe moeite om de achtergrond mee te belichten, want dat geeft een natuurlijker beeld. Donkere achtergronden of te rommelige probeer ik te vermijden, hoewel dat niet altijd mogelijk is. Actiefoto's blijven het leukst.

Dick, landschappen maak ik wel eens, maar het is niet mijn ding.
Grtn, Albert

http://www.ahw.me/

Gebruikersavatar
Jeroenvt
Berichten:1535
Lid geworden op:do 06 sep 2007, 21:44
Aantal volken:5
Bijenras(sen):hele leuke
Locatie:Hoogland - Nederland
Contacteer:

Re: fotografie

Bericht door Jeroenvt » za 11 jul 2009, 23:43

wilde schreef:
Jeroen, je laat met de laatste reactie enkele foto's zien, en ik vraag mij af of je er zelf wel tevreden mee bent. De hommel heeft vreemde harde kleuren en vind ik niet echt mooi. De zweefvlieg zou ik misschien iets anders presenteren (kantelen en een klein stukje uitsnijden), maar uitsnijden om details te laten zien die de foto zelf niet heeft is niet zo zinvol. Je kunt niet te veel uitsnijden. Een close-up van deze zweefvlieg moet gestoken scherp zijn, een wow-gevoel geven en dat doet deze niet bij mij. Dat komt dus door de uitsnede en het gebrek aan pixels, waardoor er ook wat onscherpte onstaat.
Van veel insecten heb ik ook dergelijke close-ups gemaakt, maar dan geen uitsnede, maar beeldvullend. Dan oogt het veel rustiger. Onderstaand mijn versie van de kop van een vrouwtje Episyrphus balteatus.
Dank voor je kritiek. Er komt nu een deel smaak om de hoek, de hommel is zeker niet perfect, iets te donker aan de onderzijde, de ogen ietwat onscherp, maar de kleur vind ik wel mooi (er zit ook iets overbelichting in). De zweefvlieg zit prima op zijn blaadje, dei jammerlijk wordt afgesneden, ik zou hem niet draaien, maar is inderdaad niet scherp genoeg voor een dergelijke uitsnede, maar dat zit hem niet in de pixels. De uitsnede is nog ca 3x verkleind tov de originele jpeg, dus daar zit het hem niet in. Het zit hem denk ik in het nog moeten verbeteren van uit de hand schieten, andere belichting (met mijn flits kom ik niet verder dan 1/200), en wellicht ander glaswerk (een opschroeflens is ook niet alles). Overigens wat vind je van deze.

--
Mvg Jeroen van Tol

http://www.bijentuin.nl

Gebruikersavatar
dickvanleeuwen
Berichten:641
Lid geworden op:do 01 mei 2003, 13:08
Locatie:Geldermalsen
Contacteer:

Re: fotografie

Bericht door dickvanleeuwen » zo 12 jul 2009, 07:46

Hoi Jersoen, wat is: http://photo.inye.nl/

Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:

Re: fotografie

Bericht door wilde » zo 12 jul 2009, 11:27

Jeroen, de laatste foto waar je commentaar bij vroeg ('deze') is een snorzweefvlieg die je wat vreemd presenteert. Het onderwerp staat op de helft van de breedte van de foto aan de rechterkant. Dat is een compositie die denk ik niemand smaakvol zal vinden.
De foto zelf is redelijk belicht, maar het blauw van de bloem laat je deels iets overbelicht zien, terwijl dat niet nodig is, zie hierna. Je doet geen moeite om hinderlijke sensorvlekken even weg te poetsen en dat is toch een kleine moeite. Zo zou ik zelf nooit foto's presenteren. De foto zelf heeft wel wat potentie om verbeterd te worden met een fotobewerkingsprogramma. Wat je er zelf al aan gedaan hebt weet ik niet, maar niet veel denk ik. De achtergrond is deels donker en deels met grote lichte (niet functionele) vlekken die het geheel niet mooier maken. Er is door de hoge ISO-waarde (400) wat ruis, die gemakkelijk kan worden verwijderd met een daartoe geschikt programma, bijv. NeatImage.
De foto is gemaakt met een Nikon D80 en een zoomlens op de stand 92mm brandpunt. Macrofoto's maken met zoomlenzen is eigenlijk vragen om moeilijkheden, hoewel de scherpte hier reuze meevalt. Je zou beter een goede macrolens kunnen gebruiken (Tamron 90mm, Sigma, 105mm of Micronikkor 105mm).

Voor de aardigheid heb ik de foto wat bewerkt, zoals ik die zou presenteren. Ik ben overigens niet van plan iedere foto zo uitvoerig te bespreken.
De foto heb ik eerst 5 graden rechtsom gekanteld om een iets leuker beeld te krijgen (mijn smaak). Daarna heb ik het geheel verder uitgesneden tot een formaat 4:3 en wat storende beeldrestjes van de plant in de hoeken weggekloond, ook de sensorvlekken verwijderd. Daarna hooglicht-correctie toegepast (+12) om het overbelichte blauw wat op te krikken en laaglichtcorrectie (+6) om de donkerte in de achtergrond wat te verminderen.
Daarna verkleind tot 800x600 pixels en met NeatImage de ruis wegggehaald en nog wat verscherping toegepast. Op een foto klikken voor een groter formaat.

Dit was jouw foto:
Afbeelding

Dit is het resultaat van mijn bewerking:
Afbeelding

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten