fotografie

Verwant aan honingbijen zijn talloze insecten. Veel imkers hebben er een speciaal oog voor ontwikkeld. Ook niet verwante insecten hebben vaak hun interesse.
Gebruikersavatar
dickvanleeuwen
Berichten:641
Lid geworden op:do 01 mei 2003, 13:08
Locatie:Geldermalsen
Contacteer:
Re: fotografie

Bericht door dickvanleeuwen » di 14 jul 2009, 19:28

Mag ik hier al een beetje tevreden over zijn?

Genomen op de amfelopsis met mijn 105mm macro
Afbeelding

Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:

Re: fotografie

Bericht door wilde » di 14 jul 2009, 21:14

Dick, het lijkt OK, maar je plaatst hier een vrij klein formaat foto. Ik kan het niet goed beoordelen.
Grtn, Albert

Gebruikersavatar
dickvanleeuwen
Berichten:641
Lid geworden op:do 01 mei 2003, 13:08
Locatie:Geldermalsen
Contacteer:

Re: fotografie

Bericht door dickvanleeuwen » wo 15 jul 2009, 19:13

Het lukt me al iets beter om het onderwerp scherp te krijgen. Nu mis ik alleen nog de diepte. In het analoge tijdperk deed ik dan iets met het diafragma. Met deze camera zie ik dat niet. Is dat met digitaal wel mogelijk?

Bij op Guldenroede
Afbeelding

Gebruikersavatar
Jeroenvt
Berichten:1535
Lid geworden op:do 06 sep 2007, 21:44
Aantal volken:5
Bijenras(sen):hele leuke
Locatie:Hoogland - Nederland
Contacteer:

Re: fotografie

Bericht door Jeroenvt » wo 15 jul 2009, 20:15

Hoi Dick,

Ik heb een D80, die is de opvolger van de jouwe. Als ik mijn linkerwieltje op A zet (of M), en ik druk mijn ontspanknop even in (niet door) en laat weer los, kan ik met het draaiwieltje vlak voor de ontspanknop het diafragma regelen, je ziet dat ook in het schermpje op de camera en als je door de zoeker kijkt ook. Bij Nikon heb je zgn G-lenzen, daarmee kun je het diafragma niet op de lens regelen, maar moet het via het toestel (wat weer lastig is omdat je dan geen goedkope tussenringen kunt gebruiken). Weet niet of het op de D70 hetzelfde werkt... Maar euh, met diafragma regel je de DOF (Depth of Field of Scherptediepte), ook digitaal!

Foto is een beetje klein, maar ik heb de indruk dat het oog scherp is en de antennes ook. Vooral het oog is erg belangrijk en dan hoe scherp de rest is kan ook een beetje smaak zijn. Check deze, alleen de ogen scherp, maar ik vind het wel een mooi plaatje.

--
Mvg Jeroen van Tol
http://www.bijentuin.nl

Gebruikersavatar
dickvanleeuwen
Berichten:641
Lid geworden op:do 01 mei 2003, 13:08
Locatie:Geldermalsen
Contacteer:

Re: fotografie

Bericht door dickvanleeuwen » wo 15 jul 2009, 22:11

Dank voor je reactie. Toevallig las ik daar vandaag iets over in mijn Nikon boekwerk. Ik heb vakantie dus wat meer tijd om me daar eens in te verdiepen. Het gaat met fotograferen al net als met bijenhouden. Ik had al 7 volken toen ik na een jaar eens een cursus ging volgen. [:)]

Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:

Re: fotografie

Bericht door wilde » vr 17 jul 2009, 15:32

Dick, je hebt me aangespoord om de bijen op gulden roede eens nader onder de loep te nemen. De eerste heeft stuitmeel aan de poten (voor Thomas), maar is minder mooi dan de tweede. Ze verzamelen bij mij nauwelijks stuifmeel. Het was de enige die ik zag, dus mogelijk is het nog van wat anders afkomstig, hoewel de kleur wel goed lijkt.
Groet, Albert

http://www.ahw.me/p4/honingbij679b.html

http://www.ahw.me/p4/honingbij687b.html

Robbert
Berichten:326
Lid geworden op:di 08 jul 2003, 13:24
Contacteer:

Re: fotografie

Bericht door Robbert » vr 17 jul 2009, 21:42

Ik heb ook een D80 maar met zoom groothoeklens(17-35mm F2.8) en telezoom (80-400mm F4.5) en wat baal ik dat ik geen macrolens heb nu ik al dit moois zie. Ik had verwacht dat ik met de telezoom ver zou kunnen inzoomen. Nou lukt dat ook heel goed (gna gna) maar hij heeft geen macro functie dus ik krijg ze er niet zo mooi vol op als jullie.

Misschien nog wat info voor meer opties voor scherpte-diepte en kleur/witbalans:
Op de voorloper D70 zit ook vast een AF-veldstand dat je kunt instellen op normaal of dynamisch. Daarmee kun je op een enkele punt scherpstellen maar ik denk voor macro dat je dynamisch moet kiezen. Het onderwerp is immer zo groot aanwezig dat je eigenlijk het hele veld scherpte wilt laten meten. Daarnaast kun je nog spelen met belichting in de vorm van punt en veld belichting. Dat is het knopje met 4 hoekraampjes en een rondje in het midden. Ik gebruik punt belichting als ik F-16's of andere jagers fotografeer. In de lucht zijn wolken overheersend wit. zo'n straaljager is donker en je wilt dus niet thuiskomen met een zwarte vlek in de lucht waarvan je alleen de contouren kunt bekijken. Door de puntmeting op de straaljager te houden zie ik daar veel detail in en worden de wolken/lucht onderbelicht. Voor een insect zou ik een groter belichtingsveld kiezen denk ik omdat je op macro weer zo dicht op het onderwerp zit. Wat ook erg handig is is de extra onder en overbelichting opties. Daarmee krijg je in een keer 3 foto's waarvan de middelste normaal is en de twee ander over en onderbelicht. Maak ook foto's in de RAW stand zodat je achteraf nog kunt spelen met hoeveelheid licht en scherpte. Indien je snel toegang tot normale foto's wilt hebben zou ik RAW+JPEG stand kiezen. Dan heb je er twee waarvan de JPEG "klaar" is.

Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:

Re: fotografie

Bericht door wilde » vr 17 jul 2009, 22:27

Robbert, ik fotografeer met Canonapparatuur, maar de mogelijkheden zijn ongeveer dezelfde. Het scherpstellen doe ik met de AF-functie met 1 centraal punt. Dat is handiger in de macropraktijk dan een groter beeld algemeen proberen scherp te krijgen met een overzicht van het onderwerp. In het voorbeeld van een bij stel ik scherp op de bij. Die staat dan centraal in mijn beeld, maar er zijn in een hoge resolutie pixels genoeg om een uitsnede te maken met de gewenste compositie. Op onderstaande gehele foto staat de bij in het midden, maar op de uitsnede aan de rechterkant, omdat ik dat een mooiere compositie vind. Soms roteer ik de foto ook nog iets, maar dat was hier niet nodig.
De foto is gemaakt met de Canon 100mm macrolens, ISO400, 1/320 sec., f/16, en Canon opzetfliser om in te vullen. De flitser kan bij alle tijden worden gebruikt en dat is erg makkelijk. Je kunt het onderwerp daarmee iets oplichten.
Ik kies bijna altijd voor handmatige instelling en dan zo dat de foto iets onderbelicht is, als ik de flitser gebruik. Dan is de achtergrond mooi mee belicht, want er is naar mijn mening niets lelijker dan zwarte achtergronden bij geflitste foto's.
Het gebruikte diafragma is hier 16. Dat is vrij klein, maar geeft veel dieptescherpte. De gehele bij is scherp, ondanks de niet-laterale houding. Een klein diafragma heeft ook nadelen: meer ongewenste achtergrondvlekken en mogelijk iets onscherpte door diffractie. Ik houd voor dit soort opnamen f/11 tot f/16 aan. Voor grotere objecten als een vlinder of libel, die geheel lateraal (langs de zijkant) in beeld zit gebruik ik liever iets grotere openingen.
De laatste foto's betreffen waterhalende bijen in het blad van Darmera peltata. Daar blijft altijd wat water in staan en het warmt vlug op. Het kan er gezellig druk zijn. Door de houding van de bijen (gehele zijkant in beeld of er rechtbovenop) heb ik hier f/11 toegepast.
Op de foto's klikken voor een groter formaat.
Groet, Albert de Wilde

gehele foto en uitsnede:
[url="http://www.ahw.me/a2/honingbij688p.jpg"]Afbeelding[/url]    [url="http://www.ahw.me/p4/honingbij688b.jpg"]Afbeelding[/url]

waterhalende bijen:
[url="http://www.ahw.me/p4/honingbij675b.jpg"]Afbeelding[/url]    [url="http://www.ahw.me/p4/honingbij677b.jpg"]Afbeelding[/url]

Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:

Re: fotografie

Bericht door wilde » wo 22 jul 2009, 22:54

Zeg heren, jullie vallen idere keer stil. Ik zal nog een poging doen.

In mijn tuin bloeien momenteel wat planten van de Brede wespenorchis (Epipactis helleborine). Ze worden niet alleen door wespen bezocht maar ook door vliegen, zweefvliegen, bijen en kevers. De naam is uiteraard ontleend aan de wespen. Als er wespen op foerageren worden ze enigszins bedwelmd. De nectar werkt verslavend en ze komen steeds terug. Dat is uiteraard ook de bedoeling van de plant. De stuifmeelklompjes (polliniën) worden op de kop van het bezoekend insect geplakt en de bedoeling is dat ze bij een volgende bloem op de stempel terechtkomen. Dat gebeurt niet altijd en een insect kan dan een hele bos polliniën op de kop of het halsschild hebben zitten. Deze wesp had er last van en probeerde de klompjes met de voorpoten te verwijderen, echter tevergeefs. De planten leveren er een goede lijm bij. De wesp is een mannetje Boswesp (Dolichovespula sylvestris) en op de foto zie je dat de geplakte polliniën precies bij de stempel van de volgende bloem uitkomen

Afbeelding

Robbert
Berichten:326
Lid geworden op:di 08 jul 2003, 13:24
Contacteer:

Re: fotografie

Bericht door Robbert » za 25 jul 2009, 10:35

Zeg heren, jullie vallen idere keer stil


Ja zeg, ik mag niet meedoen. Ik heb nog geen macro lens. Ik heb wel foto's van vliegende fighters maar dat zijn geen bijen. Ook maak ik veel foto's van kikkers in de vijver maar ook die heb ik nog niet kunnen betrappen op vliegen.

Dus hoe nu verder?

Misschien dat ik zo nog even de tuin in ga met mijn telezoom en wat probeer te schieten.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten